Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Neonlys på moped?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neonlys tror jeg er ulovlig, muligens på grunn av eksplosjonsfaren.

 

De knekker også ganske fort, og det er ikke så kult. Ellers passer de i alle mopeder med 12volts anlegg. Du har fått tips om katoder, ellers er LED veldig greit... Da trenger du litt fler, men de gir deg mer frihet med hensyn til plassering i og med at de er så store som et fyrstikkhode.

Lenke til kommentar
På rs er det mellom 13-15v. Er blir katodene ødelagt om de får 15v?

9279173[/snapback]

 

nei :)

9280073[/snapback]

 

Komponentene i konvertern jo.

9281352[/snapback]

 

jeg har kjørt lenge med katoder som får over 12v.. aldri hatt noe problemer. bare en gang og da gikk sikringen.. tok meg 5min å fikse

Lenke til kommentar
Det er ulovlig å ha påmontert neonlys på sykkel eller bil med mindre den er til utstilling. Skal se om jeg finner paragraf :)

 

 

Hmm, dette er noe kjørelæreren fortalte meg, men jeg kan ikke finne det igjen verken i vegtrafikkloven eller trafikkreglene.

9286599[/snapback]

 

kan stemme..men ingen bryr seg så lenge du ikke bruker det når du kjører

Lenke til kommentar
Det er ulovlig å ha påmontert neonlys på sykkel eller bil med mindre den er til utstilling. Skal se om jeg finner paragraf :)

 

 

Hmm, dette er noe kjørelæreren fortalte meg, men jeg kan ikke finne det igjen verken i vegtrafikkloven eller trafikkreglene.

9286599[/snapback]

 

kan stemme..men ingen bryr seg så lenge du ikke bruker det når du kjører

9287219[/snapback]

Hvis det ikke står sitert noe sted i no regler så kan de vel ikke akuratt bøtlegge deg hvis man har det eller? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det er ulovlig å ha påmontert neonlys på sykkel eller bil med mindre den er til utstilling. Skal se om jeg finner paragraf :)

 

 

Hmm, dette er noe kjørelæreren fortalte meg, men jeg kan ikke finne det igjen verken i vegtrafikkloven eller trafikkreglene.

9286599[/snapback]

 

kan stemme..men ingen bryr seg så lenge du ikke bruker det når du kjører

9287219[/snapback]

Hvis det ikke står sitert noe sted i no regler så kan de vel ikke akuratt bøtlegge deg hvis man har det eller? :dontgetit:

9288859[/snapback]

 

vel du kan jo se på denne tråden som går under samme regelverk: dioder på atv, lov hvis de er avslått?

 

jeg sakser over det jeg skrev i den tråden her: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

 

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks: kap 28

 

det er verken påbudt eller tillatt med neon eller katoder med mindre de er koblet opp etter foreskriftene og gir riktig type lys. DVS: "pynte"lys er ikke tillatt

 

:edit:

noen politifolk er snille og gir faen så lenge du ikke kjører med det på, andre gir deg bot vis de skulle finne knappen og trykker på den.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Er det ikke slik at det er lov å ha det, men ikke bruke det når en kjører?

 

Har lest dette en plass, men vet ikke om det er lov ...

9289287[/snapback]

på biler som er godkjente og registrert for å kjøres på vei er det som jeg skrev tidligere ikke tillatt. det er veldig strenge regler på dette. vis bilen din blir stoppet på teknisk kontroll og de flipper bryteren eventuelt kikker under bil/moped og finner dioder/neon/whatever så vil du få mangellapp på stedet og beskjed om å vise bilen/mopeden på nytt 2 uker senere vil jeg tro.

 

for staten og biltilsynet er det det samme som å ha lystgass montert på bilen klar til bruk. nytter ikke si jamen jeg skal jo bare bruke det når jeg er på bane. det er fremdeles installert og kan brukes når bilen er på offentlig vei.

 

som det står i kjøretøyforeskriften § 28-3. 1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

 

det står skal ikke ha, står ikke kan monteres men ikke brukes :p

Lenke til kommentar
Det er ulovlig å ha påmontert neonlys på sykkel eller bil med mindre den er til utstilling. Skal se om jeg finner paragraf :)

 

 

Hmm, dette er noe kjørelæreren fortalte meg, men jeg kan ikke finne det igjen verken i vegtrafikkloven eller trafikkreglene.

9286599[/snapback]

 

kan stemme..men ingen bryr seg så lenge du ikke bruker det når du kjører

9287219[/snapback]

Hvis det ikke står sitert noe sted i no regler så kan de vel ikke akuratt bøtlegge deg hvis man har det eller? :dontgetit:

9288859[/snapback]

 

vel du kan jo se på denne tråden som går under samme regelverk: dioder på atv, lov hvis de er avslått?

 

jeg sakser over det jeg skrev i den tråden her: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

 

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks: kap 28

 

det er verken påbudt eller tillatt med neon eller katoder med mindre de er koblet opp etter foreskriftene og gir riktig type lys. DVS: "pynte"lys er ikke tillatt

 

:edit:

noen politifolk er snille og gir faen så lenge du ikke kjører med det på, andre gir deg bot vis de skulle finne knappen og trykker på den.

9289255[/snapback]

Det er lov å ha så lenge det ikke står på når man kjører...har snakka med en politi fyr jeg kjenner og han sa at det er lov å ha på neon lys så lenge kjøretøyet ikke er i bevegelse... :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er ulovlig å ha påmontert neonlys på sykkel eller bil med mindre den er til utstilling. Skal se om jeg finner paragraf :)

 

 

Hmm, dette er noe kjørelæreren fortalte meg, men jeg kan ikke finne det igjen verken i vegtrafikkloven eller trafikkreglene.

9286599[/snapback]

 

kan stemme..men ingen bryr seg så lenge du ikke bruker det når du kjører

9287219[/snapback]

Hvis det ikke står sitert noe sted i no regler så kan de vel ikke akuratt bøtlegge deg hvis man har det eller? :dontgetit:

9288859[/snapback]

 

vel du kan jo se på denne tråden som går under samme regelverk: dioder på atv, lov hvis de er avslått?

 

jeg sakser over det jeg skrev i den tråden her: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

 

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks: kap 28

 

det er verken påbudt eller tillatt med neon eller katoder med mindre de er koblet opp etter foreskriftene og gir riktig type lys. DVS: "pynte"lys er ikke tillatt

 

:edit:

noen politifolk er snille og gir faen så lenge du ikke kjører med det på, andre gir deg bot vis de skulle finne knappen og trykker på den.

9289255[/snapback]

Det er lov å ha så lenge det ikke står på når man kjører...har snakka med en politi fyr jeg kjenner og han sa at det er lov å ha på neon lys så lenge kjøretøyet ikke er i bevegelse... :thumbup:

9314042[/snapback]

Nei, det er ikke lov. En kamerat av meg fikk beskjed av politiet og fjerne neonlysene han hedde på mopeden, selv om han ikke brukte dem. Det er korrekt det stich_it sier.

 

Uansett, noenlys og andre former for slikt ser bare jalla ut. :p

Lenke til kommentar
Neonlys tror jeg er ulovlig, muligens på grunn av eksplosjonsfaren.

 

De knekker også ganske fort, og det er ikke så kult. Ellers passer de i alle mopeder med 12volts anlegg. Du har fått tips om katoder, ellers er LED veldig greit... Da trenger du litt fler, men de gir deg mer frihet med hensyn til plassering i og med at de er så store som et fyrstikkhode.

9279170[/snapback]

Nei, Det er ikkje noe eksplosjonfare!!

Det er fordi at det gir for mye oppmerksomhet i trafikken.

Politie vil komme vist du har den på, når den står rolig og.

Vet ikke hvorfor,

Lenke til kommentar
På rs er det mellom 13-15v. Er blir katodene ødelagt om de får 15v?

9279173[/snapback]

 

nei :)

9280073[/snapback]

 

Komponentene i konvertern jo.

9281352[/snapback]

 

jeg har kjørt lenge med katoder som får over 12v.. aldri hatt noe problemer. bare en gang og da gikk sikringen.. tok meg 5min å fikse

9286567[/snapback]

 

selve katodene får jo ikke 12V da.. de får en rundt 60,000V....

 

elektronikkomponenter som sitter i inverteren er ganske føleosmme for høyere spenninger, og 3 V mer er ganske mye for disse kompoenentene.... så.. dessuten 15V fåru aldri på spenninga ut av batteriet.. blir litt spenningsfall og ldespenninga på batteriet er alltid høyere. vil bare bli 13 + en kvart volt eller noe inn på inverteren, og dette tåler den..

Lenke til kommentar
Nei, Det er ikkje noe eksplosjonfare!!

Det er fordi at det gir for mye oppmerksomhet i trafikken.

Politie vil komme vist du har den på, når den står rolig og.

Vet ikke hvorfor,

9339424[/snapback]

 

 

Hvorfor ikke? Neon er en høyeksplosiv gass. Kommer den på frifot og den antennes vil det vel eksplodere? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...