Effectiv Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Takk for den siste der Veldig billig , så jeg går for de. merker nok ikke forskjell siden lyden i cv ikke er high end akkurat Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Til informasjon: Biltema (!) selger helt kurante spikes i sett med tablets til den nette sum av 149,- Å kjøpe noe annet er i grunnen bare jåleri om du skal ha spikes. 9333436[/snapback] mhm.. jeg regner da med du har testet ut disse billig spiksene opp mot mer påkostede modeller siden du kan komme med denne uttalelsen? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Til informasjon: Biltema (!) selger helt kurante spikes i sett med tablets til den nette sum av 149,- Å kjøpe noe annet er i grunnen bare jåleri om du skal ha spikes. 9333436[/snapback] mhm.. jeg regner da med du har testet ut disse billig spiksene opp mot mer påkostede modeller siden du kan komme med denne uttalelsen? 9336106[/snapback] Trenger ikke "teste" noe som helst for å kjøpe spikes etter prisen. Du skal jobbe hardt og ufattelig lenge, og gjerne med kvalifisert forskningsmateriale som påviser solid hørbar forskjell, for å overbevise meg om noe annet. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Helt enig med tumbleweed.. tviler man merker noen vill forskjell på spikes, med mindre man har high-end anlegg til 200-300 000 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hm, spikes er spikes vel? Bare de har samme form og er lagd av samme materiale, så skal det da ikke ha noe å si? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hele poenget med spikes er å minske kontaktflaten mellom høyttaleren og underlaget. Det vil si at jo tynnere spissen på spiken er, jo mindre blir kontaktflaten, men om du merker forskjell på 0,5 mm2 kontaktflate og 0,052 mm2 kontaktflate er heller tvilsomt. (Bruker ikke tall fra virkelige eksempler, bruker dem kun for å illustrere hvor liten forskjellen som oftest er) Så så lenge høyttaleren hvilker på fire ganske tynne spisser, skal det spille liten rolle på lyden hvilket materiale som brukes. Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Trenger ikke "teste" noe som helst for å kjøpe spikes etter prisen. Du skal jobbe hardt og ufattelig lenge, og gjerne med kvalifisert forskningsmateriale som påviser solid hørbar forskjell, for å overbevise meg om noe annet. 9339231[/snapback] Så det holder ikke at du hører forskjellen selv? At underlaget en høyttaler står på spiller en rolle er ingen stor mystisk hemmelighet. Prøver du påstå noe annet erklærer jeg deg herved for døv. Helt enig med tumbleweed.. tviler man merker noen vill forskjell på spikes, med mindre man har high-end anlegg til 200-300 000 9339437[/snapback] Tull. Men du har rett i at man må ha ett velspillende anlegg for å få noe særlig ut av den forskjellen spikes kan gi. Hm, spikes er spikes vel? Bare de har samme form og er lagd av samme materiale, så skal det da ikke ha noe å si? 9339728[/snapback] Vel nå er det jo akkurat slik at spikes har ikke nødvendigvis samme form og er laget i samme materiale.. derav forskjellen i lydkarakteren. I noen tilfeller låter det ikke best med spikes, da er kanskje vibrasjonsdempende puter i gummi/silikon eller lignende det som matcher best. Men dere hører vel ikke forskjell på det heller.. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Her kan dere lese litt om Soundcare spiksene. Vil vel ikke si spikes er spikes. De er litt mere gjennomtenkt enn bare en aluminiums spiker med en skrue i ennen Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Trenger ikke "teste" noe som helst for å kjøpe spikes etter prisen. Du skal jobbe hardt og ufattelig lenge, og gjerne med kvalifisert forskningsmateriale som påviser solid hørbar forskjell, for å overbevise meg om noe annet. 9339231[/snapback] Så det holder ikke at du hører forskjellen selv? At underlaget en høyttaler står på spiller en rolle er ingen stor mystisk hemmelighet. Prøver du påstå noe annet erklærer jeg deg herved for døv. 9341722[/snapback] Steike for en påståelighet da.... Jeg skal gjerne la deg leve i troen på at du klarer å høre forskjell på ulike typer spikes. Jeg gjør det derimot ikke. Kom gjerne med tester, forskning etc. Inntil da forholder jeg meg til at det menneskelige øre er lettlurt. På samme måte som industrien stadig finner nye måter å tyne kroner ut av fjols. ("døve"-argumentet ditt er bare barnslig, og forjener egentlig ikke å bli kommentert) Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 I linken jeg postet i sta er det tester av soundcare spikes Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Steike for en påståelighet da.... Jeg skal gjerne la deg leve i troen på at du klarer å høre forskjell på ulike typer spikes. Jeg gjør det derimot ikke. Kom gjerne med tester, forskning etc. Inntil da forholder jeg meg til at det menneskelige øre er lettlurt. På samme måte som industrien stadig finner nye måter å tyne kroner ut av fjols. ("døve"-argumentet ditt er bare barnslig, og forjener egentlig ikke å bli kommentert) 9341908[/snapback] Så da har du altså testet disse billige spikesene fra biltema opp mot andre spikes og underlag å konludert med at det ikke er noen akustisk forskjell? Tester kan jeg finne mange av, forskning sitter jeg desverre ikke på. Men tenk litt logisk så skjønner du også at underlag og matriale som høyttaleren står på spiller selvsagt en rolle.. akkurat som at rommets utforming og innhold spiller inn på akustikken, og høyttalernes plassering i rommet. Har du prøvd å sette høyttalerne dine på en granittplate f.eks? Og hører du da forskjellen? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Det jeg tror mangen mener, er at man ikke vi høre forskjell siden mitt anlegg ikke har verdens best detaljerte lyd, men vil bare dempe bassen som setter seg i gulvet Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Steike for en påståelighet da.... Jeg skal gjerne la deg leve i troen på at du klarer å høre forskjell på ulike typer spikes. Jeg gjør det derimot ikke. Kom gjerne med tester, forskning etc. Inntil da forholder jeg meg til at det menneskelige øre er lettlurt. På samme måte som industrien stadig finner nye måter å tyne kroner ut av fjols. ("døve"-argumentet ditt er bare barnslig, og forjener egentlig ikke å bli kommentert) 9341908[/snapback] Så da har du altså testet disse billige spikesene fra biltema opp mot andre spikes og underlag å konludert med at det ikke er noen akustisk forskjell? Tester kan jeg finne mange av, forskning sitter jeg desverre ikke på. Men tenk litt logisk så skjønner du også at underlag og matriale som høyttaleren står på spiller selvsagt en rolle.. akkurat som at rommets utforming og innhold spiller inn på akustikken, og høyttalernes plassering i rommet. Har du prøvd å sette høyttalerne dine på en granittplate f.eks? Og hører du da forskjellen? 9342098[/snapback] Fatter ikke at jeg gidder egentlig... Jeg har høyttalerne mine (trauste og gamle men rimelig gode JBL LX44) på spikes kjøpt fra HiFi-klubben på seint nittitall en gang, golvet er av helt ordinært treverk med parkett oppå. Høyttalerne drives av et helt kurant forsterkersett fra NAD, og CD-spilleren er en Rotel av brukbar kvalitet. Kablene er middels gode Monster xpci. Langt fra noe high end system, men det låter mer enn bra nok i mine ører. Jeg kan med hånden på hjertet fortelle deg at jeg ikke vil kunne høre forskjell på lyden om jeg monterer en annen type spikes. Mulig at jeg kan se forskjell på et diagram, men man hører tross alt med ørene. At underlag og spikes/ikke spikes utgjør en forskjell er vi enige om, men at man skal kunne høre forskjell på ulike typer spikes som gjør samme jobb er ønsketenkning. Som PT Barnum så treffende sa det: "There's a sucker born every minute". (nå hersker det riktignok tvil om det var han som sa det, men utsagnet står godt allikevel) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Proson selger sikkert spikes. Det gjør Dali også. Den sistnevnte har mer "skrytefaktor" enn førstnevnte pga. merket. Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Kom gjerne med tester, forskning etc. Inntil da forholder jeg meg til at det menneskelige øre er lettlurt.9341908[/snapback] Mulig at jeg kan se forskjell på et diagram, men man hører tross alt med ørene.9345856[/snapback] Litt selvmotsigende? Skal ikke lage noe mer diskusjon rundt dette, ser ikke ut til at vi blir enig uansett. Blir bare småprovosert når folk påstår at en hjemmesnekra spike fra Nille yter akkurat like godt som en spike seriøse forskere har brukt år på og utvikle. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Herre jesus, det han vil fram til (tror jeg) er at man ikke merker forskjell på mine høytalere, fordi de ikke er noe spesielt "detaljerte". Om det ikke blir like bra som med spikes til 2000 bryr meg fint lite, for jeg betaler ikke så mye for noe så unødvendig. Tror man vil merke stor forskjell fra at hele overflaten til høytalerene mine, (ikke langt ifra en m2 xD) står på bakken, enn når kanskje 1cm tilsammen står på bakken.. Det eneste jeg vil med spikes, er å minske bassen i veggene osv.. Uansett så står høytalerene mine litt dårlig plassert 17m2 rom, med skråtak ;D Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ja jeg snakker ikke spesifikk om dine høyttalere, er enig i at forskjellene er nok mindre på en sånn høyttaler. Jeg snakket om spikes generellt sett. Og det tror jeg Tumbleweed også gjorde. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Tror man vil merke stor forskjell fra at hele overflaten til høytalerene mine, (ikke langt ifra en m2 xD) står på bakken, enn når kanskje 1cm tilsammen står på bakken.. 9349874[/snapback] 0,4*0,5 er faktisk bare 0,2. Langt i fra 1,0. Det eneste jeg vil med spikes, er å minske bassen i veggene osv.. Uansett så står høytalerene mine litt dårlig plassert 17m2 rom, med skråtak ;D Bassen i veggene fjerner du ved å proppe bassrefleksene på baksiden. På mine B&W-høyttalere fulgte det med litt forskjellig "skumgummi"/dempemateriale til det bruket.Eventuelt kan du trekke høyttalerne litt vekk fra veggen hvis de står klint oppi veggen. Endret 24. august 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 (endret) De står 1 meter fra veggen, men er skråtak, så derfor blir det nesten et basskammer bak tven Og jo, spikes hjelper med å fjerne bass i gulv og vegg. Og 0.2 kvm er jo allikevel mere en 1 cm ;D hehe. var bare for å vise forskjellen.. Edit: Forresten så tror jeg å tette bassreflekshullene, er farlig for 15"erene Tror de trenger all luften de kan få, med tanke på at de har en helvettes slaglengde Endret 24. august 2007 av Effectiv Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Man kan faktisk (som regel i hvertfall) presse elementet mer når kassen er lukket. De tåler mer effekt før de "stopper opp". Men om du med skumgummidotten i har samme effekt som om kassa skulle vært lukka er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå