Gå til innhold

Oslo Frp vil privatisere alle sykehjem

Anbefalte innlegg

Her kan du lese om utsagnet fra Svenn Kristiansen, ordførerkandidat for Oslo Frp.

Hva synes du om at Oslo Frp vil selge alle sykehjem til private og kvitte seg med alle 7000 kommunalt ansatte innen eldreomsorgen?

Hvis staten gjør en god nok jobb nå, ser jeg ikke grunnen til at vi skal privatisere hele eldreomsorgen i Oslo. Er fullstendig enig i at private aktører skal få slippe og at forbrukerne skal ha en større valgfrihet enn idag. Men hvorfor sløse bort så mye tid på å privatisere hele eldreomsorgen når det strengt tatt ikke er nødvendig?

Jeg mener det handler om prioriteringer, og her kunne nok mange politikkere gjort en bedre jobb. I mine øyne bør vi prioritere sykehjem i langt større grad enn f.eks kultur.

En annen ting er at det eldreomsorgen trenger er ressurser og flere fagpersoner. Det nytter ikke å si at vi vil ha flere sykepleiere, når høyskolene for sykepleierutdanning har høyere snitt enn aldri før (som kommer av at det er en del færre plasser en søkere). Hvordan tror Oslo Frp at privatisering vil føre til at sykehjemmet plutselig ikke blir underbemannet?

Nei.. føler at Oslo Frp sitt forslag er litt drøyt og dramatisk. Hadde Oslo sprøytet ressurser inn i den kommunale eldreomsorgen uten resultat kunne man begynne å tenke på privatisering. Men er det det som er problemet idag? At staten ikke får "nok for penga"?

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i tvil om det i heletatt finnes interesserte kjøpere til å overta all eldreomsorg. Er neppe noen gullgruve-business akkurat. Sånn sett fremstår Frp forslaget som temmelig urealistisk.  :roll:

9280096[/snapback]

Vel private presser på for å komme til i skole, barnehage og helse. Så hvorfor tror du de ikke vil inn i eldreomsorgen? Eldre er vel trolig den delen av befolkningen med mest penger på bok og både etterspørsel og den skremmende dårlige kvaliteten som i dag eksisterer flere steder gjør det vanskelig å se at private ikke skulle finne interesse i dette. :)

Lenke til kommentar

Du nevner eldre med penger på bok, betyr det at de skal betale MER fra egen lomme, enn de evt. gjør i dag? I såtilfelle kan man vel ikke si det blir billigere? Og hva med de som ikke har penger? Og de ekstra sjuke og pleietrengende?

Eneste fortjeneste å hente ut i forhold til offentlig drift, tror jeg slike firmaer baserer på færre ansatte som må løpe enda fortere og underbetalt personale. (+ kanskje at kommunen forsatt egentlig må subsidiere/overføre nesten like mye til eldreomsorg som før)

Det finnes kanskje eksempler både på velykkede privatiseringforsøk, og de mindre velykkede (fra inn- og utland)

Nå har vel Frp flertall sammen med H i Oslo? Sånn sett finnes det kanskje reell mulighet for at de gjennomfører dette i stor-scala. :roll:

Lenke til kommentar

Hvem sier at det skal bli billigere? Det er vel snarere et ønske om at konkurransen skal føre til bedre kvalitet som ligger bak. Ellers sier dagens regler at pasienten/beboeren på offentlige instituasjoner skal betale 75% av inntekt/pensjon opp til grunnbeløpet og 85% av overskytende. Det er ikke sånn at kommunen dekker oppholdet idag og de gamle kan kose seg for alle pengene sine. Derimot er det sånn at hvor mye eller lite penger du som voksen myndig person har lyst eller evne til å bruke på dette ikke har noen som helst betydning for omsorgsnivået. Enten du er nesten selvhjulpen eller du ønsker døgnservice får du samme tilbudet, og det bestemmes av kommunen du bor i, ikke av dine egne ønsker. Bor du i "feil" kommune kan du oppleve at de tar 85% av inntekten din i betaling og (som jeg nevnte i en annen tråd) sender deg til sengs klokka 5 på ettermiddagen med en sovepille og bleie fordi kommunen ikke tar seg råd til fulle kveldsskift på sykehjemmene.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg er i tvil om det i heletatt finnes interesserte kjøpere til å overta all eldreomsorg. Er neppe noen gullgruve-business akkurat. Sånn sett fremstår Frp forslaget som temmelig urealistisk.  :roll:

9280096[/snapback]

Vel private presser på for å komme til i skole, barnehage og helse. Så hvorfor tror du de ikke vil inn i eldreomsorgen? Eldre er vel trolig den delen av befolkningen med mest penger på bok og både etterspørsel og den skremmende dårlige kvaliteten som i dag eksisterer flere steder gjør det vanskelig å se at private ikke skulle finne interesse i dette. :)

9280732[/snapback]

De presser på ja,men de er ikke intrisert i hele kaka,de vil helst ha fløten.

Med andre ord de vil ha det som er mest lønnsomt og la staten ha resten,hvorfor finnes det ellers null intresse for private skoler eller sykehjem i grisgrente strøk :hmm:

Lenke til kommentar
Hvem sier at det skal bli billigere? Det er vel snarere et ønske om at konkurransen skal føre til bedre kvalitet som ligger bak. Ellers sier dagens regler at pasienten/beboeren på offentlige instituasjoner skal betale 75% av inntekt/pensjon opp til grunnbeløpet og 85% av overskytende. Det er ikke sånn at kommunen dekker oppholdet idag og de gamle kan kose seg for alle pengene sine. Derimot er det sånn at hvor mye eller lite penger du som voksen myndig person har lyst eller evne til å bruke på dette ikke har noen som helst betydning for omsorgsnivået. Enten du er nesten selvhjulpen eller du ønsker døgnservice får du samme tilbudet, og det bestemmes av kommunen du bor i, ikke av dine egne ønsker. Bor du i "feil" kommune kan du oppleve at de tar 85% av inntekten din i betaling og (som jeg nevnte i en annen tråd) sender deg til sengs klokka 5 på ettermiddagen med en sovepille og bleie fordi kommunen ikke tar seg råd til fulle kveldsskift på sykehjemmene.

Geir :)

9281190[/snapback]

Jo,men dette blir neppe bedre om det privatiserer,der blir jo kravene enda større til effektivisering og fortjeneste,dette ser vi i bla de deler som i dag er privatisert/på annbud i visse kommuner,bla her.

Nei det som må til er at prislappen forsvinner og at verdighet og respekt for den enkelte bruker kommer i fokus og det har iallefall ikke en privat bedrift råd til . :hmm:

Lenke til kommentar

Hva kommer til å skje med de som ikke har råd til å betale for seg, og heller ikke har noen pårørende? Kronisk syke osv.?

Blir de kasta ut på gata? At noen ikke har klart å tjene seg opp en pensjon kan ha MANGE grunner. Hva med de som har blitt arbeidsufør pga. blind vold? Skal de skjæres under samme kniv som de som havnet på "kjøret" i ung alder? Det er svært få som ikke "gidder" - selv om det ikke alltid virker sånn =)

Dersom vi får flere private aktører, kommer det til å by på et heftig skille mellom "topphjemmene" og det "folk flest" kommer til å ha råd til.

Minstepensjonistene klager i dag?

Jeg mener dette er noe det offentlige må ta seg av, men med større bevilgninger enn i dag..

Lenke til kommentar
Med andre ord de vil ha det som er mest lønnsomt og la staten ha resten,hvorfor finnes det ellers null intresse for private skoler eller sykehjem i grisgrente strøk  :hmm:

9281695[/snapback]

Nå stemmer ikke denne påstanden, så det er lite interessant å forholde seg til den.

Hva kommer til å skje med de som ikke har råd til å betale for seg, og heller ikke har noen pårørende? Kronisk syke osv.?

Blir de kasta ut på gata? At noen ikke har klart å tjene seg opp en pensjon kan ha MANGE grunner. Hva med de som har blitt arbeidsufør pga. blind vold? Skal de skjæres under samme kniv som de som havnet på "kjøret" i ung alder? Det er svært få som ikke "gidder" - selv om det ikke alltid virker sånn =)

Dersom vi får flere private aktører, kommer det til å by på et heftig skille mellom "topphjemmene" og det "folk flest" kommer til å ha råd til.

Minstepensjonistene klager i dag?

Jeg mener dette er noe det offentlige må ta seg av, men med større bevilgninger enn i dag..

9281742[/snapback]

Dette stemmer jo heller ikke. Se på barnehager. Der er det fastpris, det vil si du betaler akkurat det samme, enten det er privat eller kommunal. Poenget er jo at staten dekker store deler av regningen, enten du velger et privat eller et offentlig tilbud.

Om man tror private tilbud er synonymt med rikmannsklinikker så bør man utvide horisonten litt. Det er en grunn til at private barnehager er billigere i drift (og således billigere for staten å støtte) enn de kommunale. Et privat sykehjem er ikke synonymt med et førsteklasses sykehjem med fantastisk omsorg og flotte rom.

Det er ikke synonymt med klasseskille å ha privat tilbud tilgjengelig. Det er en floskel.

Lenke til kommentar
Ett ord. konkurranse.

9282848[/snapback]

Det kan som kjent være både postitivt og negativt. For at det skal være postivit i forhold til pris, må man ha større tilbud enn enn det er etterspørsel, og det er negativt for ressursutnyttelse. De som jobber der vil ha langt lavere jobbsikkerhet, og det er i stor grad det den høyere lønnen man har i det private kompenserer for. I tillegg vil de forskjellige sykehjemmene måtte konkurrere om sykepleiere, som vi har i færreste laget av. Det vil også være med og drive opp lønnen. Vinningen man kan få ved potensielt mer effektiv drift kan fort gå opp i spinningen.

Jeg vet ikke hvor mye tid som går bort til administrasjon, og hvor mye som blir brukt på reell omsorg, men jeg mistenker at det er vanskelig å vinne spesielt mye her. Hadde jeg hatt noen tall å forholde meg til, og helst noe å sammenlikne dem med, hadde det vært lettere å vurdere.

Lenke til kommentar
Hvis staten gjør en god nok jobb nå, ser jeg ikke grunnen til at vi skal privatisere hele eldreomsorgen i Oslo. Er fullstendig enig i at private aktører skal få slippe og at forbrukerne skal ha en større valgfrihet enn idag. Men hvorfor sløse bort så mye tid på å privatisere hele eldreomsorgen når det strengt tatt ikke er nødvendig?

Det er vel ikke riktig at "staten gjør en god jobb nå". Daglig står det skrevet i avisene artikler som sier at de eldre blir sulteforet, får en dusj om uken, bruker bleier fordi det ikke er vakter til stede osv. Hvordan har du fått inntrykk av at dagens eldreomsorg er god?

Lenke til kommentar
Du nevner eldre med penger på bok, betyr det at de skal betale MER fra egen lomme, enn de evt. gjør i dag? I såtilfelle kan man vel ikke si det blir billigere? Og hva med de som ikke har penger? Og de ekstra sjuke og pleietrengende?

Eneste fortjeneste å hente ut i forhold til offentlig drift, tror jeg slike firmaer baserer på færre ansatte som må løpe enda fortere og underbetalt personale. (+ kanskje at kommunen forsatt egentlig må subsidiere/overføre nesten like mye til eldreomsorg som før)

Det finnes kanskje eksempler både på velykkede privatiseringforsøk, og de mindre velykkede (fra inn- og utland)

Nå har vel Frp flertall sammen med H i Oslo? Sånn sett finnes det kanskje reell mulighet for at de gjennomfører dette i stor-scala.  :roll:

9280971[/snapback]

selvfølgelig.. bedre at de bruker litt mer penger på å få den siste delen av livet bedre enn at de sitter igjen på et sted de egentlig ikke vil være, pengene får de uansett ikke bruk for, de går bare videre til neste generasjon!

Lenke til kommentar

Det å sette eldrehjelp på anbud vil kreve en detaljert og nøye krav som skal følges, nettopp for å unngå at det tar 10timer å få medisin, at medisin ikke begrenses for å spare penger, at mat ikke begrenses for å spare penger etc etc etc.

Så lenge kravene er klare ... ja så kan man kanskje privatisere. Idag så er det offentlige så dårligt og skremmende at privatisering kanskje ikke gjør det så mye dårligere.

Dårlig uansett.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke riktig at "staten gjør en god jobb nå". Daglig står det skrevet i avisene artikler som sier at de eldre blir sulteforet, får en dusj om uken, bruker bleier fordi det ikke er vakter til stede osv. Hvordan har du fått inntrykk av at dagens eldreomsorg er god?

Den er i overkant langt fra optimal mange steder i dag (selv om den mange steder også er ganske god), men det er ikke slik at privatisering automatisk vil fikse noe som helst.

Lenke til kommentar

Den er i overkant langt fra optimal mange steder i dag (selv om den mange steder også er ganske god), men det er ikke slik at privatisering automatisk vil fikse noe som helst.

9284774[/snapback]

Det frigjør heller "det offentlige" for alt ansvar..

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Her kan du lese om utsagnet fra Svenn Kristiansen, ordførerkandidat for Oslo Frp.

Hva synes du om at Oslo Frp vil selge alle sykehjem til private og kvitte seg med alle 7000 kommunalt ansatte innen eldreomsorgen?

9278673[/snapback]

Hva får deg til å dro at disse menneskene vil bli arbeidsløse? Spør du meg er etterspørselen så stor her at det mest sannsynelig vil bli flere arbeidsplasser her.

Lenke til kommentar

Arbeidsplassene vil jo være der, man endrer kun arbeidsgiver fra kommunalt til privat. Det vil være snakk om å omplassere og ikke fjerne altså.

Det er en floskel å si at de 7000 vil stå uten jobb, behovet for arbeidstagere i eldreomsorgen vil fortsatt være der. :)

Lenke til kommentar

9284616[/snapback]

Sulteforing kommer av for lite tid med pasientene. En del pasienter må bli matet for å få i seg optimalt med mat. Mating tar tid og den tiden har ofte ikke sykepleierene. Ergo må man anskaffe flere pleiere for å ungå at pasientene blir underernært. Her har jeg liten tro på at det private skal klare jobben bedre enn det offentlige. Her er det ressurser som trengs!

For at flere av brukerne skal få dusjet flere ganger i uken (noe de strengt tatt ikke trenger. De blir jo ikke akkurat svette av å sitte i en stol. Morgenvask får alle og dette innebærer underlivsvask og overkroppsvask..) trengs det også flere pleiere, er privatisering løsningen?

Det siste taler vell strengt tatt for seg selv..

Hvordan jeg har fått inntrykk av at dagens eldreomsorg er god? Omsorgen er god i den grad at de eldre blir tatt mye bedre vare på her i Norge enn i veldig mange andre land. Jeg syns imidlertid den kunne vært mye bedre. Dette er ikke noe jeg tror privatisering vil lette på.

Jeg er pleier på 2 sykehjem og min oppgave er ikke å konkurere med andre instutisjoner. Jeg gjør alt jeg kan for at brukerene skal ha det så godt som mulig. Men alt som kan forbedres av pleie, mat, kvalitet på sykehjemmene, sosialt er ikke noe privatisering, effektivisering kan løse i en bedre grad enn de kommunale instutisjonene kan gjøre idag, her er det penger som trengs! Da blir det feil i mine øyne å privatisere noe man egentlig bare kunne brukt mer penger på.

Staten må begynne å prioritere det som er viktig for en god velferd, og da blir det i mine øyne feil å bruke pengene på kunst, sponsing av bondenæring osv.

Lenke til kommentar

Jeg er pleier på 2 sykehjem og min oppgave er ikke å konkurere med andre instutisjoner. Jeg gjør alt jeg kan for at brukerene skal ha det så godt som mulig. Men alt som kan forbedres av pleie, mat, kvalitet på sykehjemmene, sosialt er ikke noe privatisering, effektivisering kan løse i en bedre grad enn de kommunale instutisjonene kan gjøre idag, her er det penger som trengs! Da blir det feil i mine øyne å privatisere noe man egentlig bare kunne brukt mer penger på.

Staten må begynne å prioritere det som er viktig for en god velferd, og da blir det i mine øyne feil å bruke pengene på kunst, sponsing av bondenæring osv.

9285550[/snapback]

Er dette argumentet for å forby meg å kunne starte et privat tilbud for de eldre? Er dette et argument for å forby meg på mine eldre dager å ville benytte meg av et annet tilbud enn det kommunale? :)

Man bør spørre seg selv hvorfor det offentlige skal drive med noe det private kan klare. Offentlige kan med fordel fokusere på å finansiere det og sørge for et lovverk som gjør at alle blir tatt vare på, også på sine eldre dager. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...