Gå til innhold

Tips til kjøp av videokamera. Ca.6000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Panasonic NV-GS500 bra på filming inne? Synes det er vanskelig å finne et kamera i prisklassen 4-7000 som gir gode resultater på juleaften :cry:

 

Har selv i 10 år brukt et Digital 8-kamera fra Sony med topp kvalitet på utefilming, men ræva kvalitet inne. Har ei lita datter på 2 år, og da er det mange situasjoner inne som f.eks. juleaften og bursdager som jeg ønsker å forevige, men resultatet med mitt nåværende kamera blir ikke bra.

 

Hvordan er de litt rimelige kameraene som NV-GS320 og NV-GS230 når de brukes inne i litt dårlig lys? Er det stor kvalitetsforskjell fra disse kameraene og opp til "storebror" GS500? Bor grisgrendt til så jeg får ikke mulighet til å se på disse kameraene så ofte, derfor spør jeg her på forumet. Dessuten er jo ikke forholdene på Elkjøp å sammenligne med stua hjemme!

 

 

 

Inge S

Lenke til kommentar

Grunnen til at du får dårlige bilder inne er at det er for lite lys. De aller fleste kameraer liker mørke dårlig. GS500 har jeg selv, det er forholdsvis bra i mørke rom, hvis du vil ha bedre enn det, må du nok spe på med litt mer lys når du skal filme inne...

Lenke til kommentar

Hvordan er de litt rimelige kameraene som NV-GS320 og NV-GS230 når de brukes inne i litt dårlig lys? Er det stor kvalitetsforskjell fra disse kameraene og opp til "storebror" GS500?

 

Inge S

9283145[/snapback]

 

Ingen kameraer er gode i dårlig belysning. Har selv GS 300, forgjengeren til GS 320. Den fungerer greit i vanlig stuebelysning. Blir kornete opptak ved for eksempel dårlig opplyste scener.

GS 320 og GS 230 har 1/6" sensorer, mens GS 500 har 1/4,7" sensorer, noe som teoretisk skal være noe noe bedre i dårlig lys, da hver pixel på ccd-sensorene blir større, og mottar mer lys.

Som mpfilms sier, så har han det langt dyrere AG-DVX100AE, og dette kameraet tror jeg har 1/3" senorer, noe som er enda bedre i dårlig belysning. :)

Lenke til kommentar

Vil 3 CCD-sensorer gi bedre resultat innendørs enn f.eks. 1 CMOS-sensor, eller er dette irrelevant?

 

Er det slik at jo større pixlene på sensorene er jo bedre er de til å "ta imot" lys, altså vil en 1/3" sensor være betraktelig bedre enn en 1/6" sensor, eller blir dette ren teori og resultatet i praksis like dårlig uansett innendørs?

 

Antar at jo dyrere utstyr man kjøper jo bedre blir resultatet innendørs, eller blir det like dårlig uansett så lenge man ikke har ekstra lys?

 

spe på med litt mer lys når du skal filme inne

 

Når det gjelder ekstra lys, kan slikt kjøpes og monteres på kameraene eller snakker vi her om separate lys slik fotografene har (og som er styggdyre)?

 

På forhånd takk.

 

Inge S

Lenke til kommentar
spe på med litt mer lys når du skal filme inne

 

Når det gjelder ekstra lys, kan slikt kjøpes og monteres på kameraene eller snakker vi her om separate lys slik fotografene har (og som er styggdyre)?

 

På forhånd takk.

 

Inge S

9292390[/snapback]

 

Jeg tenkte spessifikt på annledninger som julaften ol, når det er mørkt ute og stua bare er opplyst av stearinlys ol. Hvis du ikke er fornøyd med bildene du får da, må du nok skru på lyset i taket eller rette spotten mot minstemann som pakker opp gaven fra mor og far...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Ikke for å pirke, men  det er vel ikke en 3CCD brikke, men 3 CCD brikker. Det er 3 separate CCD brikker, som tar opp en farge hver (rød, grønn og blå, RGB).

9291545[/snapback]

Du skjønner hva jeg mener. ;)

Lenke til kommentar
Vil 3 CCD-sensorer gi bedre resultat innendørs enn f.eks. 1 CMOS-sensor, eller er dette irrelevant?

 

Er det slik at jo større pixlene på sensorene er jo bedre er de til å "ta imot" lys, altså vil en 1/3" sensor være betraktelig bedre enn en 1/6" sensor, eller blir dette ren teori og resultatet i praksis like dårlig uansett innendørs?

 

Inge S

9292390[/snapback]

3 ccd-sensorer gir bedre og riktigere farger da hver primærfarge behandles separat. Det finnes også 3cmos-kameraer. CMOS-sensoren skal være billigere å lage, bruke mindre strøm, samt at den kan programmeres til visse funksjoner. Problemet med CMOS er visstnok at den produserer en del støy. Derfor regnes CMOS-sensoren som uaktuell i dyrere kameraer.

Det stemmer at jo større sensorer, jo bedre i dårlig belysning. Har dessverre ikke noen bildesammenligning mellom disse. Skulle stillt opp kameraer med forskjellige sørrelser på sensorer og sammenlignet i dårlig lys. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...