runela Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hei. Har pcen på en ujordet stikkontakt. Har TN system her jeg bor nå. Det er først her jeg har begynt og merke dette problemet at når jeg er i svak berøring med kabinettet føler jeg ubehag og får små støt i meg. Før da jeg hadde pcen på IT anlegg som var ujodet kjente jeg ingenting ved berøring av kabinettet. Kan det være farlig for komponentene i pcen og stå ujordet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Nei, det er ikke farlig. Det er helt normalt, kommer av støydempingskondensatorer i PSU, vil typisk legge 110 V potensiale til chassis. Så det er jo en fordel med jordet kontakt. Edit: det kan være skadelig for komponenter f.eks ved tilkobling til TV. Endret 14. august 2007 av hårek Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg har hørt om lignende saker, men jeg er ingen elektriker (i motsetning til mange her på forumet faktisk). Jeg kan dog si at det er neppe problem for komponentene. Du må tenke på hvor differansen i spenningen ligger. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Nei, det er ikke farlig. Det er helt normalt, kommer av støydempingskondensatorer i PSU, vil typisk legge 110 V potensiale til chassis. Så det er jo en fordel med jordet kontakt.Edit: det kan være skadelig for komponenter f.eks ved tilkobling til TV. 9278585[/snapback] Betyr det egentlig at du kan risikere å bli zappet av 110 volt om du jorder deg selv og så tar på kabinettet? 110 volt er vel litt i grenseland på hva som er i stand til å penetrere kroppen noe betydelig men... hva slags amp strøm kan man i teorien risikere å få i seg da? Det høres jo egentlig litt farlig ut. Jeg har selv ale mine PCer på jordet, så har aldri opplevd problemet selv, men det kan ikke skje på ALLE ujordede PCer, ellers hadde jo dette vært noe som skjedde med annenhver person som eide en PC... -Stigma Lenke til kommentar