runela Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hei. Har pcen på en ujordet stikkontakt. Har TN system her jeg bor nå. Det er først her jeg har begynt og merke dette problemet at når jeg er i svak berøring med kabinettet føler jeg ubehag og får små støt i meg. Før da jeg hadde pcen på IT anlegg som var ujodet kjente jeg ingenting ved berøring av kabinettet. Kan det være farlig for komponentene i pcen og stå ujordet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Nei, det er ikke farlig. Det er helt normalt, kommer av støydempingskondensatorer i PSU, vil typisk legge 110 V potensiale til chassis. Så det er jo en fordel med jordet kontakt. Edit: det kan være skadelig for komponenter f.eks ved tilkobling til TV. Endret 14. august 2007 av hårek Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg har hørt om lignende saker, men jeg er ingen elektriker (i motsetning til mange her på forumet faktisk). Jeg kan dog si at det er neppe problem for komponentene. Du må tenke på hvor differansen i spenningen ligger. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Nei, det er ikke farlig. Det er helt normalt, kommer av støydempingskondensatorer i PSU, vil typisk legge 110 V potensiale til chassis. Så det er jo en fordel med jordet kontakt.Edit: det kan være skadelig for komponenter f.eks ved tilkobling til TV. 9278585[/snapback] Betyr det egentlig at du kan risikere å bli zappet av 110 volt om du jorder deg selv og så tar på kabinettet? 110 volt er vel litt i grenseland på hva som er i stand til å penetrere kroppen noe betydelig men... hva slags amp strøm kan man i teorien risikere å få i seg da? Det høres jo egentlig litt farlig ut. Jeg har selv ale mine PCer på jordet, så har aldri opplevd problemet selv, men det kan ikke skje på ALLE ujordede PCer, ellers hadde jo dette vært noe som skjedde med annenhver person som eide en PC... -Stigma Lenke til kommentar
Glennrik Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Eg får også sann småstraum igjennom meg frå kabinettet når eg kjøme borti, kjenner det spesielt når eg sitter med shorts og kjøme bort i med leggen. Har ikkje jorda stikkontakt på rommet mitt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Selv måler jeg bare 66 Volt. Har aldri merket noe av det, men så har jeg heller ikke noe som er jordet i nærheten. Det er veldig lite strøm det er snakk om, mikroAmpere. Det er forresten ikke bare PCer som gir slike effekter, det gjelder også mye annent elektrisk utstyr. Hvis man drar en jordet ledning over chassis så kommer det gnister. Har hørt om flere som har fått problemer med Tv-utgang på PC eller tilsvarende inngang på TV når de har koblet med spenning på. En slik utlading kan være nok til å ta knekken på komponenter hvis man er uheldig. Lenke til kommentar
runela Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Hmmm oki. I går røyk strømforsyninga til pcen min. Var bare et kjempe lysglimt fra den så ble alt mørkt. den røyk sikringa. Så når går den inn i retur. Håper ikke noen andre komponenter er skadet. var en skikelig smell da den røyk. Var en hiper 580w PSU. Noen mener at pcen kanskje kan ta skade av og stå ujordet over tid. noen som tror dette stemmer. eller om at man skal ha pcen jordet for pcens skyld er bare tull? Lenke til kommentar
runela Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Selv måler jeg bare 66 Volt. Har aldri merket noe av det, men så har jeg heller ikke noe som er jordet i nærheten.Det er veldig lite strøm det er snakk om, mikroAmpere. Det er forresten ikke bare PCer som gir slike effekter, det gjelder også mye annent elektrisk utstyr. Hvis man drar en jordet ledning over chassis så kommer det gnister. Har hørt om flere som har fått problemer med Tv-utgang på PC eller tilsvarende inngang på TV når de har koblet med spenning på. En slik utlading kan være nok til å ta knekken på komponenter hvis man er uheldig. 9278839[/snapback] Måler selv 15 volt fra kabinettet og til jord på mitt kabinett. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 da er det noe galt med utjevningsforbindelsen jah... Lenke til kommentar
runela Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 da er det noe galt med utjevningsforbindelsen jah... 9278954[/snapback] I strømforsyningen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hva skulle utjevningsforbindelse ha med dette å gjøre? Utjevningsforbindelse - hva vil det si? Noen mener at pcen kanskje kan ta skade av og stå ujordet over tid. noen som tror dette stemmer. eller om at man skal ha pcen jordet for pcens skyld er bare tull? PC vil ikke ta skade av ikke å kobles til jord. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 nei, men DU kan ta skade av det Og ALT leder strøm... ja, t.o.m. gulvet du har hender og føtter på når du står på fira'fota'n og setter inn USB-saken... Når du da rører kabinettet med... eh, hud f.eks. så kan du merke den LILLE kryp-strømmen som går fra PSU->Chassi via deg til gulvet... eh, no sånt. Lenke til kommentar
runela Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Tror det er noe feil hos meg med strøm nettet. Målte nettopp mellom sjasiet på to lamper begge var ujordet og en annen lampe som har jordet stikkontakt. og alle får jeg mellom 30v til 250volt. huff.. vil ikje ta mellom dem. Og måler mellom 15v til 30 volt fra lampene til gulvet. og målte mellom 20 til 60 mA mellom lampen og en skrue i dørstokken. skummelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå