Gå til innhold

Hvor mye bråker en ny Cpu?

Panter

Anbefalte innlegg

Hvor mye bråker en ny Cpu? Ok, spørsmålet er ikke helt logisk..

Jeg vurderer en ny pc hvor det i utgangspunktet ikke kreves så kraftig prosessor. Den ønskes også å være rimelig stillegående.

Men jeg kjøper heller en for kraftig fremtidsrettet Cpu enn en eldre.

Men hvordan er kjølebehovet for f.eks en 4kjerners Intel kontra en Am2 i mellomklassen?

Vil disse kunne bruke samme type kjøleløsning og vifte slik at man kan si at de bråker like mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første så bråker ikke en CPU, den er 100% lydløs.

Noe jeg selvfølgelig er klar over, står indirekte i første innlegget mitt :-)

Du får kjøpt stillegående kjøleløsninger til begge soklene(775 og AM2). Det koster gjerne rundt 500,- for en god ribbe/vifte fra f.eks Zalman. Spør du meg er det derfor egentlig hipp som happ hvilken sokkel du velger.

9278376[/snapback]

Ok, det var vel typen svar jeg var på jakt etter. Dersom jeg skal kjøpe en prosessor idag, samme uansett hvilken så lenge den er litt up-to-date, så kan alle enkelt fåes med en kjøler og vifte som gjør at ingen nødvendigvis utmerker seg som veldig stille eller bråkete.

Er det sånn ca korrekt?

Lenke til kommentar

Det er bedre å ordlegge seg direkte enn indirekte, da slipper du jo å få slike kommentarer som over. ;)

Spørsmålet kunne omformuleres til "Hvor mye bråker kjøleløsningen som følger med dagens CPUer?"

Og ja, det finnes kjølere som bråker mye mindre enn boxed-kjølerene som kommer med fra produsent.

Lenke til kommentar
Spørsmålet kunne omformuleres til "Hvor mye bråker kjøleløsningen som følger med dagens CPUer?"

Jeg har ikke noe krav om det skal være en kjøleløsning som følger med Cpuen. Jeg vet at det finnes bedre og mere stillegående enn den "boxed"

Og ja, det finnes kjølere som bråker mye mindre enn boxed-kjølerene som kommer med fra produsent.

9278523[/snapback]

Det vet jeg også, men spørsmålet er fortsatt om en kraftig Cpu idag uansett vil kreve en kjøler som vil bråke mere enn det en kjøler til en moderat ny Cpu vil gjøre.

U see?

Endret av Panter
Lenke til kommentar
En amd kan t.ex høg varmeutveckling jämført med intel (varier tydligtvis från cpu til cpu av samma merke) så då bør man kanske finna ut vilken cpu som lager minst varme?

9278650[/snapback]

Jepp, det er vel forsåvidt det jeg spør om her, varmeutvikling og dertil krav til kjøler :-)

Tenkte noen sikkert sitter på en slik informasjon her i forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...