Gå til innhold

Kjøp av ny disk. Raptor..?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver fortiden å setter sammen en pc jeg skal ha, og jeg må jo selvfølgelig ha en harddisk til å ha alt sammen på.

Jeg lurer på om jeg skal velge en raptor som en systemdisk, da denne gjør det litt smoothere i Windows?

Isåfall, hvilken er anbefalt? Eller er det ikke noe vits med Raptor..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpe Raptor nå? NEI!

De nye 1TB diskene fra Hitachi og Western Digital er pga den høye datatettheten på platene i mange situasjoner raskere enn Raptor.

Hardware.no test

Samsung kommer også snart på markedet med en 1TB disk som ser ut til å bli ett enda bedre alternativ enn Hitachi og Western Digital.

Og når du får 1000Gb for bare litt mere enn en 150GB Raptor så kan det ikkje være mye å lure på, det er mye bedre å kjøpe den store disken enn en Raptor.

Så oppretter du en passelig stor systempartisjon og innstallerer Windows på den, og bruker resten til lagring. Uten tvil det mest fornuftige du kan gjøre nå idag. Det er nå min mening ihvertfall ;)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

De store diskene kan i noen situasjoner slå raptoren på maks sekvensiel overføringshastighet, men det er ikke det du har en raptor for i utgangspunktet, det er for responstiden, og den blir ikke slått av noen annen non-SCSI disk.

Det sagt, så er det ikke ås fantastisk stor forskjell mellom en raptor og en vanlig rimelig god disk. Forskjellen er der, men det er mye penger for en liten forskjell. Annbefaler i grunnen heller 2 billige vanlige disker i RAID-0.

Snart kommer også solid state disker inn for fullt, og DA skal du se en revolusjon i hvordan datamaskinen føles under bruk da! :) Tror beste strategi derfor er å kjøpe noe som er noenlunde rimelig men greit nå, og heller tømme lommeboken når SSDene er ute, siden det er det du vil ha til slutt uansett som systemdisk.

-Stigma

Lenke til kommentar

Den nyeste Raptoren var bra når den var ny for 1,5 år siden, men tida har løpt litt i fra den. "Ytelsetronen" i mange tester/programmer har den tapt for nyere 7200-disker og prisen per GB har stått stille mens 7200-diskene har gått steg for steg oppover i kapasitet for samme pris.

Raptor er et dårlig kjøp nå. Hvis ikke WD lager en ny versjon med 300GB, SATA-300 eller SAS, 32MB cache og 2 plater snart så vil den gå inn i historien som "husker du den gangen raptor-diskene var det beste man fikk tak i .. hoho haha".

I nær framtid (2008) ser det ut til at SSD vil bli valget for de med mye penger og ønske om eksepsjonell ytelse.

Lenke til kommentar

Takk for veldig gode svar! :)

Nå har det seg at jeg akkurat har kjøpt en Raptor 150g... :hmm: Akkurat kommet igjen fra butikken med den... Kunne rett og slett ikke dy meg! :p

Men jeg håper jeg ikke kommer til å angre alt for stort på dette, og håper jeg faktisk blir fornøyd...

Selv om det var litt kjipt å lese deres innlegg nå da.. :p

Takk for svar uansett, og håper folk leser dette, og blir oppmerksomme på det samme som jeg ikke visste.

Jeg skal selv gi den erfaring til mine kompiser det dere har sagt til meg nå! :)

Lenke til kommentar

Fornøyd blir du nok. Du har tross alt kjøpt den som er den jevnt over raskeste systemdisken i SATA, skal du ha noe merkbart bedre må du over på SCSI.

Men forskjellen fra en vanlig god disk til en Raptor er i dag marginal, den forsvarer rett og slett ikkje lenger den høye prisen per MB, 10,4kr mot 2,6kr for Hitachi sin 1TB-disk.

I min PC står det en 74GB Raptor og 7 X 250/200GB til lagring. Alt det blir nok skrapet og erstattet av 2-3 stk Samsun F1 i løpet av høsten :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...