Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen henger ved oppstart av OS

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ok kunnskaper om pc, har byggget en del stasjonære. Men nå skjønner jeg veldig lite, så alle ideer er velkomne!

Problemet begynte da jeg skulle ta backup av og formatere tre disker for en venn, for de var infiserte og windoze ga ham blue-screen ved boot etter flere reinstallasjoner av windoze. Det var da 4 sata- og 2 idedisker tilkoblet. Så begynte maskinen å tulle med hvilken disk den skulle boote fra. Så jeg rota litt rundt i bios og koblet til og fra disker, for å prøve komme inn i grub, en av linux' bootloadere. Da jeg endelig "fant" grub ville verken ubuntu eller vista boote, de krasjet veldig tidlig i prosessen begge to. Samme hva jeg gjorde, klokke ned eller opp eller loade fail-safe defaults i bios gjorde ingen forandring. Så koblet jeg fra diskene hans og koblet til mine identisk til slik de var tidligere. Men det samme problemet var der fortsatt.

Jeg kjørte en ramtest (memtest86+), der får jeg ingen feilmeldinger. Da tenkte jeg at det var strømforsyningen som hadde blitt ødelagt av for mange disker tilkoblet, selv om det hørtes usannsynlig. Kjøpte ny strømforsyning i dag, men det var ikke godt for noe, akkurat det samme skjer.

Diskene kan jeg ekskludere som feilkilde fordi ingen av mange live-cdene jeg har vil boote, verken 32-bits elelr 64-bits. De stopper også tidlig i bootprosessen. Jeg får ikke noen feilmelding fra livecd, men regner med at den er den samme som når jeg booter ubuntu i recovery mode. Den kan variere men er alltid kernel panic et elelr annet, feks. "(0)Kernel panic - not syncing: Attempted to kill the idle task!" eller "(0)Kernel panic - not syncing: Aiee, killing interrupt handler!" Kan gi lenger feilmelding hvis det kan hjelpe...

Vista gir ikke feilmelding så den gir ikke noe info bortsett fra at den kommer som regel lenger i bootprosessen enn ubuntu før den henger seg.

Maksinens hw: Opteron dual core prosessor, epox nforce 3 hk, dyr corsair ddr1 ram, wd raptor osdisk, andre disker: samsung, wd og maxtor, antec kabinettog tidligere antec strømforsyning, nå hiper 350w.

Prosessoren er default 200*9 mhz men har blitt kjørt siden jeg kjøpte den for et halvt år siden på 300*9 mhz stabilt. Det kan kanskje ha noe med problemet å gjøre? Nå kjører jeg selvfølgelig stock speed.

Nå har jeg på en måte gitt opp, jeg skjønner ingenting av hva problemet er :hmm: Jeg har tror det er usannsynlig at det er noe galt med hovedkort eller cpu, pga bios osv fungerer helt normalt.

Det ble en litt lang og kronglete post, men håper en god beskrivelse gjør det enklere for dere å hjelpe meg. Noen som har noen ideer til hva jeg gjøre? Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å koble fra alle harddisker sånn at kun CD-rommen sitter påkoblet og så prøver du å boote med en cd plate du vet er bootbar.

Husk at hvis ikke diskene er av type sata2 så vil de spinne opp samtidig og vil da forbruke x antall ganger mer watt enn når de er kommet opp i fart. Så du skal ikke se bort ifra at du kan ha knekt strømforsyninga hvis denne kun var på 350W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...