Gå til innhold

nye opptaksregler for medisin

isg

Anbefalte innlegg

hei!

Lurer på noe angående de nye reglene for å komme inn på medisin...

Søkere med IB-diplom får 0,5 realfagspoeng for matematikk, biologi, fysikk og kjemi tatt på Standard Level, 1,0 realfagspoeng for biologi og kjemi tatt på Higher Level, og 1,5 realfagspoeng for matematikk og fysikk tatt på Higher Level.

Søkere med vitnemål fra fransk Baccalauréat får realfagspoeng som følger:

Bestått linje S Scientifique gir 3,0 realfagspoeng.

Bestått linje ES Economique gir 0,5 realfagspoeng.

Hva er IB-diplom, og standard level og higher level?

Og hva er fransk Baccalauréat?

Og en ting til...

Poengberegning

Fra og med opptaket 2009 skal det ikke lenger regnes middelverdi av karakterer i samme fag.

Dette skjønner ikke jeg helt...

I norsk faget har vi 5 karkterer, to i hovedmål, to i sidemål og en i muntlig. Hvordan regne ut dette? jeg har 4,4,4,5,5?

blir glad for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IB er en egen linje som enkelte videregående skoler tilbyr. Denne linjen er sett på den linjen som er på et litt høyere nivå enn ellers. Her er det engelsk som gjelder, og siden det er internasjonalt vil det si at hvis du har IB diplom har du lettere for å komme inn på ting i utlandet.

Standard level er rett og slett vansklighetsgraden på fagene du tar. Noen fag kan du ta på Standard level (middels vansklig) eller du kan ta de på High Level (vanskelig grad)

Fransk Baccalauréat er rett og slett den franske versjonen av IB. :)

Jeg er ikke helt sikker på hvordan de skal utregne poeng etter 09, men de mener kanskje at man ikke skal plusse alle karakterene innenfor ett fagområde sammen, for så å finne ut hva som blir den ordentlig karakteren (?)

F.eks; du har 4 + 4 + 4 + 5 + 5 /5 = 4,4

Dvs, at du har karakteren 4,4 i norsk. Men siden det står her at de ikke skal regne med middelverdi, så er jeg litt usikker på hvordan de skal gjøre det fra 09' og utover.

Noen vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

men hvordan kan du velge vanskelighetsgraden på fag i den videregående skolen? eller er det snakk om høyere utdanning?

f.eks er 2mx standard level mens 3mx er high level?

9277634[/snapback]

Hvis du har valgt IB har du kun denne muligheten til å velge vansklighetsgrad. Ikke hvis du går på vanlig Studiespesialiserende program (allmenn).

Nå har ikke jeg gått IB selv, men jeg tror det fungerer slik at det er forskjellige grader (standard og high) innenfor hvert fag. Dvs, at det er to vanskligetsgrader i f.eks 2MX.

Lenke til kommentar
søkere med IBdiplom har da anledning til å sanke flere poeng enn oss med vanlig allmenn..men det er vel kanskje ikke så mange med IBdiplom..

9277681[/snapback]

I teorien ja. Men om det faktisk er så mange som har mer poeng enn oss allmenn folk er vel en annen sak. Hvis man går IB, så hadde jeg ihvertfall utnyttet den sjansen og kommet meg inn på en utenlandsk skole, siden det er vel det som er beregnet når man går IB. :)

Håper du fikk svar på alt du lurte på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...