HaxyQ Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hallo. Har tenkt å sette ny kjølepasta på CPUen min, siden den forrige ble litt mislykket. Hvordan får jeg den lettest og tryggest av? Og hvordan og hvor er det best å sette den på igjen? Takker for svar. Lenke til kommentar
Jaybird Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Sprit eller renseveske du får kjøpt på td. komplett.no Ta på ved bruk av ett gammelt kredittkort eller noe liknende og stryk tynt utover Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg bruker fiberpapir (som for smøring av ski) for å fjerne pastaen fra begge flater. Så tar jeg litt på fingeren, gnir det på begge flater og er sikker på at det dekker alt. Etterpå stryker jeg det litt av med fingeren så det blir et tynt tynt tynt lag på flatene, og til slutt kleises de sammen og strammes forsiktig inn mot hovedkortet. Etter dette sitter prosessor alltid dønn i mot kjøler, og jeg har aldri sett noe til høye temperaturer. Laget skal være tynt altså, for desto tykkere lag desto mer varmemotstand. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg bruker dasspapir og Q-Tip dyppet i white-sprit. Blir det ikke gullende rent da, så er ikke du ninja Lykke til Lenke til kommentar
$ig Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 ikke bruk white sprit, for det legger igjenn et lag med olje, uansett hvor godt du tørker etterpå. Tror ikke det er noen fordel. Det ultimate er å bruke rødsprit, det fjerner pastaen og fordamper bort, og ødleger ingenting Bruk det sammen med fiber papir, og qtipps. så gjør du som Mar1us sier med påføringen Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) hva er egentlig poenget med å fjerne absolutt all tidligere kjølepasta så lenge man påfører ny med en gang man har fjernet den gamle? Endret 14. august 2007 av Mar1us Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) White spirit er, som sagt over, ut. Inneholder olje, avsetter rester, er generelt sett bajs. Rene alkoholer er det beste. Isopropanol (blårens eller kondensfjerner) eller Etanol (rødsprit, evt. 96% labsprit hvis du er så heldig å ha tilgang til det) er de tingene som fungerer best. Et gammelt kredittkort funker fint til å smøre på ny kjølepasta med, men stort sett alt som er passelig stivt og har harde, rette kanter funker. Barberblad, f.eks. Og man fjerner mest mulig av gammel pasta for at det nye laget skal bli jevnest og tynnest mulig. Du vil egentlig nesten ikke ha noe kjølepasta, det skal bare være akkurat nok til å fylle ut de mikroskopiske sprekkene i varmesprederen og bunnen av kjøleren. Dessuten er gammel kjølepasta allerede herdet, slik at det ikke vil feste seg skikkelig og gi god termisk ledeevne når du monterer kjøleren på nytt. Endret 14. august 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Dessuten er gammel kjølepasta allerede herdet, slik at det ikke vil feste seg skikkelig og gi god termisk ledeevne når du monterer kjøleren på nytt. 9278016[/snapback] herder kjølepasta?? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Øh... ja. AS5 bruker i følge bruksanvisningen ca. 200 timer på å herde, og først da oppnår det optimal varmeledningsevne. Jeg har ikke erfaring med andre, ikke-metallbaserte pastaer, men regner med at de fungerer tilsvarende. Greit nok, det er ikke akkurat betong, men det får en konsistens omtrent som gips. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Vann og dasspapir funker... er ikkje så forbanna farlig. Til å smøre på ny kan du ta litt sånn matplastikk på fingern og smøre utover med det, er sånt jævla griseri å få på fingerne... glavafilm trur det heiter. Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Ok, takk for mange svar. Har ikke noe form for ren sprit i huset, så jeg tror jeg går for vann, dopapir og qtips. Trengs det mye gnukking og slikt for å fjerne hredet pasta? Er det ikke dette litt farlig hvis det kommer vann på feil sted på prosessoren? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Ok, takk for mange svar. Har ikke noe form for ren sprit i huset, så jeg tror jeg går for vann, dopapir og qtips. Trengs det mye gnukking og slikt for å fjerne hredet pasta? Er det ikke dette litt farlig hvis det kommer vann på feil sted på prosessoren? 9278749[/snapback] ikke hvis du holder deg til oversiden av prosessoren. Jeg bruker ikke vann uansett.. lykke til! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 vann løser vel ikke opp kjølepasta, får kjøpt en liter isopropanol på jernia som holder ut livet for 80 kroner. Du kan til og med bruke det som kjøle og spylevæske i uttynnet form om du sliter med penger når du får bil Lenke til kommentar
Caze Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hvis du vil unngå å legge igjen papirstøv, kan du bruke kaffefilter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå