Gå til innhold

Siviling. = Master of science

Anbefalte innlegg

jeg har lett etter civil engineering overalt i England, men finner bare sånne arkitektstudier.

så stakk jeg inn på NTNU.no(engelsk versjonen) så fant jeg bare masse Msc studier. Jeg antar det står for master sciene. Så det jeg lurer på er sivilingeniør på engelsk Master SciencE?

Endret av theydestroyedme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sivilingeniør er master of technology, vitenskapsmann er master of science. Civil engineering på engelsk blir noe helt annet på norsk; vei vann og avløp - og du trenger ikke ta ut master en gang. Så det du er etter er master of technology ett-eller-annet hvis du vil bli norsk sivilingeniør.

Lenke til kommentar

MSc er Master of Science ja. Jeg vil tro det er noe tilsvarende sivinglinjene på NTNU (kanskje til og med akkurat det samme). Nå har vel også engelskmennene sivilingeniører, som også kalles civil engineers (bl.a. innen bygg/konstruksjon). Det er mulig de bruker gradene litt om hverandre, jeg vet ikke.

Edit: ser ut som om Mar1us svarte litt bedre. :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

wiki:

det har blitt vedtatt at kandidater fra teknologistudiene ved NTNU får graden Master i teknologi/sivilingeniør.

Master of engineering tilsvarer magister i andre land, som igjen tilsvarer siving her. master of science innen engineering har jeg aldri hørt om, vet ikke helt hva det er.

Teknologistudentene skal ha bredere kompetanse i bedriftslederskap, økonomi og sikkerhet enn vitenskapsmenn.

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

Her var det en del forvirring. For å ta punkt for punkt:

1. Civil engineer er byggingeniør og har ingenting med den norske sivilingeniør tittelen.

2. Tar du Master i teknologi ved NTNU får du en MSc på engelsk, ikke Master of Technology. Master i teknologi er et norsk begrep (NTNU) og er ikke det samme som Master of Technology som en gradbenevnelse på linje med msc,MA og MBA.

3. Men Msc ved et utenlandsk universitet er ikke det samme som siv.ing. De har ikke et tilsvarende system og du må se på fagsammensetningen for å se om det er tilsvarende. Du har bla. grader som heter .. of engineering og disse ligner nok mye på siv. ing linjer.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Tja. En forskjell er at du i utgangspunktet ikke er kvailfisert for å starte på doktorgrad med en msc fra England. Grunnen er at en msc i england stort sett er 90 sp og du mangler dermed 30 sp. ifht. en norsk master.

Når det gjelder næringslivet så ser nok de på dette som en fullverdig mastergrad, noe som det også er. Jobbmessig er det vanskelig å si, kommer nok an på hvilket universitet du velger også. En mastergrad fra et anerkjent lærested er alltid bra og velger du et anerkjent engelsk universitet så er det bra. Men NTNU med gamle siv.ing har en særposisjon i norsk næringsliv, ufattelig mange gamle NTH/NTNU mennesker der ute som nå sitter og ansetter folk, og mange føler at det er tryggest å ansette folk som kommer fra et lærested man vet er bra.

Men ja, ta en mastergrad og gjør det bra så får du jobb uansett.

Lenke til kommentar

MSc, som tidligere nevnt er Master of Science, som man ikke nødvendigvis trenger å være ingeniør for å få. Til og med på BI får man en Master in Science grad om man for eksempel velger en master grad i markedsføring.

En annen sak er at man ofte i utlandet har en større oppdeling mellom bachelor og master grad, der man etter de 3 første årene får en bachelor innen et eller annet ingeniør emne, mens man får en graduate/master tittel hvis man tar de 2 siste årene.

Lenke til kommentar
På ås får man master i teknologi, på de gamle siv.ing linjene.

9325034[/snapback]

Les de andre innleggene. Er 99% sikker på at det er det samme på UMB som NTNU. At du får Master of Science og at det kalles master i teknologi på norsk. Altså at det ikke er master of technology. Ser du på hjemmesiden så refererer UMB selv til gradene sine med Msc.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...