Gå til innhold

Intel Core 2 Quad Q6600 eller Intel Xeon X3220

Tom H.

Anbefalte innlegg

Har lett litt etter tester som sitter disse opp mot hverandre. Begge er anbefalt for arbeids stasjoner.. Jeg trenger mest ytelse for pengene, selfølgelig.. hehe. Vel, noe som kan si vilke av disse som yter best? Siden prisen er den samme blir valget vanskelig.

Xeon er et navn jeg alltid har forbundet med intels topp CPU? Så jeg ble forunret når jeg så den kostet det samme :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xeon er intels server CPU ....

Men Xeon 3000 serien er LGA775 som brukes vanlige fiolk som deg og meg ;)

Om du skal klokke hadde jeg gått for Xeon om du ikke skal klokke noe hadde jeg tatt elle melle deg fortelle :p

Nei egenlig hadde jeg gått for Xeon uansett liker disse bedre selv om den kanskje er en hundrings dyrere ....

Lenke til kommentar

Begge prosessorene er fysisk helt like, bare forskjellig navn. Det som kan forklare prisforskjellen er at Intel setter høyere krav til X3220 enn Q6600. Altså at de klarer hardere tester. Det _kan_ gi bedre overklokkingsresultater, men er vel ingen garanti.

Om du ikke skal overklokke er det hipp som happ. Med Xeon kan du skryte litt mer, og med Quad kan du spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Begge prosessorene er fysisk helt like, bare forskjellig navn. Det som kan forklare prisforskjellen er at Intel setter høyere krav til X3220 enn Q6600. Altså at de klarer hardere tester. Det _kan_ gi bedre overklokkingsresultater, men er vel ingen garanti.

Om du ikke skal overklokke er det hipp som happ. Med Xeon kan du skryte litt mer, og med Quad kan du spare noen kroner.

9280291[/snapback]

Høres ut som Xeon er klar favoritt da :) At den tåler mer varme, betyr bedre stabilitet. Takker for info, det tipper mot Xeon :) Jeg overklokker ikke da, men vil heller 'skru ned' litt for bedre stabilitet visst nødvendig ;)

Overklokking kan kanskje bli interessant nå som intel støtter Cool and quiet, men det får jeg se. Stabilitet er 1st prior :)

Lenke til kommentar
Skal bygge opp en filserver, og det heller nok mot Xeon her også, men da X3210, siden den er billigere enn både X3220 og Q6600.

9284283[/snapback]

Hva skal du med en Quad-Core i en filserver?

9284410[/snapback]

OS blir Solaris 10, og Solaris er god på å utnytte flere kjerner. Kan også teste litt tyngre ting uten at det går ut over primæroppgavene. Og X3210 er den billigste quad-core prosessoren på markedet.

Lenke til kommentar
Skal bygge opp en filserver, og det heller nok mot Xeon her også, men da X3210, siden den er billigere enn både X3220 og Q6600.

9284283[/snapback]

Hva skal du med en Quad-Core i en filserver?

9284410[/snapback]

Vel, vis han laster ned fra 12 programmer samtidig, i tillegg til at maskinen er brannmur på nettverket, mens 8 kamerater tar blåfilmer fra maskinen, er det klart at dualcore kan være greit. Siden prisen er så lav, kjøper han gjerne quadcore istedenfor, så kan han spille på maskinen mens overnevnte oppgaver utføres.

:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Høres ut som Xeon er klar favoritt da :) At den tåler mer varme, betyr bedre stabilitet. Takker for info, det tipper mot Xeon :) Jeg overklokker ikke da, men vil heller 'skru ned' litt for bedre stabilitet visst nødvendig ;)

9284149[/snapback]

Klokke ned for å øke stabiliteten er noe av det mest spesielle jeg har hørt.

Hvordan opplever du at prosessoren din er ustabil?

OS blir Solaris 10 [...]

9284500[/snapback]

Vel, vis han laster ned fra 12 programmer samtidig, i tillegg til at maskinen er brannmur på nettverket, mens 8 kamerater tar blåfilmer fra maskinen, er det klart at dualcore kan være greit. Siden prisen er så lav, kjøper han gjerne quadcore istedenfor, så kan han spille på maskinen mens overnevnte  oppgaver utføres.

9284519[/snapback]

Det er vel strengt tatt svært begrenset spillmuligheter på en Solarismaskin.

Lenke til kommentar

9284149[/snapback]

Vel, ved 100% belastning over lengre tid kan cpu bli for varm. Du kan da klokke ned litt, så slipper du blåskjerm eller shutdown :) Så langt har jeg kun opplevd dette med AMD, men det løste seg ved å sette ned farten ørlite ;) (Prøvde først med Zalman topp model vifte kjøler, så zalman vannkjøling. De funket ikke).

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

9284717[/snapback]

Det skal da ikke spilles spill på en ren filserver. Da står sikkerheten for filene i fokus.

9284801[/snapback]

Jeg uthevet delen av sitatet for syns skyld.

Poenget mitt var uansett at det er lite utvalg av grafisk krevende spill til Solaris.

Men du gikk glipp av begge deler fordi du ikke leste posten min.

Vel, vis han laster ned fra 12 programmer samtidig, i tillegg til at maskinen er brannmur på nettverket, mens 8 kamerater tar blåfilmer fra maskinen, er det klart at dualcore kan være greit. Siden prisen er så lav, kjøper han gjerne quadcore istedenfor, så kan han spille på maskinen mens overnevnte  oppgaver utføres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

9284149[/snapback]

Vel, ved 100% belastning over lengre tid kan cpu bli for varm. Du kan da klokke ned litt, så slipper du blåskjerm eller shutdown :) Så langt har jeg kun opplevd dette med AMD, men det løste seg ved å sette ned farten ørlite ;) (Prøvde først med Zalman topp model vifte kjøler, så zalman vannkjøling. De funket ikke).

9285058[/snapback]

En blåskjerm kommer ikke av temperaturustabilitet i prosessoren, og shutdown skal nok vesentlig mer til for å få til. Ihvertfall om du holder deg med standardkjøleren som følger med prosessoren - og ikke overklokker.

Derimot - om du skulle finne på å montere pc uten antistatiske hjelpemidler - da kan du erfare slike problemer som du nevner.

Lenke til kommentar

9284149[/snapback]

9285058[/snapback]

En blåskjerm kommer ikke av temperaturustabilitet i prosessoren, og shutdown skal nok vesentlig mer til for å få til. Ihvertfall om du holder deg med standardkjøleren som følger med prosessoren - og ikke overklokker.

Derimot - om du skulle finne på å montere pc uten antistatiske hjelpemidler - da kan du erfare slike problemer som du nevner.

9285132[/snapback]

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

9284717[/snapback]

Det skal da ikke spilles spill på en ren filserver. Da står sikkerheten for filene i fokus.

9284801[/snapback]

Jeg uthevet delen av sitatet for syns skyld.

Poenget mitt var uansett at det er lite utvalg av grafisk krevende spill til Solaris.

Men du gikk glipp av begge deler fordi du ikke leste posten min.

9285109[/snapback]

Du har nok ikke lest posten. Solaris har jeg aldri brukt, kommer heller aldri borti det. Det er noen andre i denne posten dradd inn det i tråden. Denne tråd gjelder kun vilken prosessor som er best.. Av de 2 jeg spør om ;) (første post)

De koster omtrent det samme, har samme spec. Men det virker som Xeon er bygd for mer last.

Lenke til kommentar

9284149[/snapback]

9285058[/snapback]

9285132[/snapback]

9285169[/snapback]

Jeg er elektroniker, passer på ESD sikring ;) Ellers forusaker varme blåskjemer pga ustabilitet, tap av data. Men i så fall er det ikke hovedsaken. Kun hvilke prosessor av de to dette gjelder som er mest stabil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...