Gå til innhold

DAC med noe jordingstull.

Anbefalte innlegg

Vi har en Cambridge Audio DAC3 som (jeg tror) har noe jordingsproblemer.

Det er et litt komplisert tilfelle, så for å gjøre det litt enklere lister jeg opp alle skuespillerene som er involvert i dette surrealistiske dramaet:

- Cambridge Audio DAC3 (2x digital coax in, 1x optisk toslink in, 2xRCA analog ut, 2xXLR analog ut)

- Arcam Delta CD-spiller, god og gammel hifi-spiller (2xRCA analog ut, og 2x digital coax ut)

- Sony D-NE1 discman/cd-spiller (minijack analog ut, optisk toslink ut)

- Toshiba DVD/VHS, billig kombispiller som også brukes som TV-tuner (2xRCA analog ut, 1x digital coax ut, 1x optisk toslink ut, 1x TV-antenne inn)

(og noen dyre hifi-komponenter, prøvd med forskjellige forsterkere på forskjellige kurser også)

Problemet er dårlig lyd og brumming fra DAC'en. Den lager til og med brummelyd i forsterkeren selv om den (DAC'en) ikke står på (!). Alle komponentene er jordet (bortsett fra walkman og Toshiba, som jeg kommer tilbake til). Hvis jeg putter DAC'en i en jordet eller ujordet stikkontakt og putter RCA'ene i forsterkeren, så kommer det brumming i forsterkeren både når DAC'en er på og av. Hvis jeg kjører optisk fra discman til DAC'en, blir det brumming og tynn og spinkel lyd uten bass. Rett og slett ræva lyd. Walkman'en her er jo da helt ujordet, og optisk fungerer som et galvanisk skille.

Hvis jeg kjører coax fra Arcam cd-spilleren og inn i DAC'en, så blir det også brumming og dårlig lyd. Både DAC og cd-spiller er jordet.

Men nå begynner det å bli morsomt. Som sagt, så er Toshiba ujordet. Med én gang jeg tar en coax fra DAC'en og inn i digital ut på Toshiba'en, så forsvinner all brumming og drittlyd. Da fungerer det perfekt med optisk fra discman. Den brummer heller ikke når den står av. Men det hjelper ikke å trekke optisk fra Toshiba til DAC, bare coax.

Det går ikke an å kutte strømmen på Toshiba-spilleren uten å trekke ut stikkontakten (det er alltid et lite display som lyser svakt, og av/på-knappen er en digital start-knapp). I tillegg så er Toshiba-spilleren koblet til TV-antennen i huset, siden den fungerer som tv-tuner for en prosjektor, men det spiller ingen rolle om antennen er koblet i eller ikke (Toshiba'en tar brummingen likevel).

DAC'en var i utgangspunktet ikke jordet, men det har blitt loddet på en ny ledning med jording for å sjekke om det hjalp på brummingen. Men det gjorde det ikke.

Så hva i alle dager er feil her? Problemet er foreløpig løst, men det blir for dumt å måtte bruke et sånt triks for å få det til å fungere.

Jeg vil nemlig ha den DAC'en en plass hvor vi ikke har en slik Toshiba-spiller.

(en annen DAC, av type Muse Model Two, fungerer helt knirkefritt uten noen triks)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du får støy fra at signalkabel coax ikke ligger jordet når den ikke skal være i bruk, altså at den fungerer som antenne på et vis. Jeg ville prøvd å koble sammen signal og jord slik at dette ikke oppstår, og prøve igjen. Tror ikke det har noe med jordingen i seg selv å gjøre hvis dette virker.

Mener at når forsterkeren er ny så følger det med sånn cap til coax-innganger slik at signal er jordet dersom det ikke er i bruk. Hvis det er i bruk blir det ikke noe problem da det er 75 ohm serieimpedans i kabel og 75 ohm parallellmotstand i endene for å unngå vandrebølger.

Lenke til kommentar

Tenker du på digital eller analog signal? Den eneste digitale coax-kabelen som står i, er i bruk, og den kommer det drittlyd av hvis den ikke står i Toshibaen. Eller er det den ledige coax-inngangen som lager trøbbel?

Hvordan kobler jeg sammen signal og jord?

Forforsterkeren er av type Musical Fidelity Nu-Vista. Har den noe med dette å gjøre? Skal det være noen hetter på ledige RCA'er slik at signalet går fra ytter til inner?

Lenke til kommentar
Tenker du på digital eller analog signal? Den eneste digitale coax-kabelen som står i, er i bruk, og den kommer det drittlyd av hvis den ikke står i Toshibaen. Eller er det den ledige coax-inngangen som lager trøbbel?

Hvordan kobler jeg sammen signal og jord?

Forforsterkeren er av type Musical Fidelity Nu-Vista. Har den noe med dette å gjøre? Skal det være noen hetter på ledige RCA'er slik at signalet går fra ytter til inner?

9277650[/snapback]

Altså, var det ikke grei lyd når den digitale coax-kabelen sto i? For hvis du tar den ut mener jeg at du må jorde den, slik at den ikke virker som antenne. Det gjør du enklest ved å kjøpe kortslutningshette til coax, men du kan også ta en lik kontakt som går til toshibaen din og fjerne isolasjonen ned til signalkabelen og deretter vri jordkabelen inntil signalkabelen. Det har ikke så mye å si på analoge innganger, men digitale innganger kan fort være kresne på akkurat sånt. Alle mine kontakter kom med cap som kortslutter ytter og inner, og dette er hele tiden på når jeg ikke bruker kilden.

Lenke til kommentar

Det er bare grei lyd når den digitale coax-kabelen står i Toshiba'en. Hvis jeg setter den inn i Arcam-spilleren istedet (jeg har bare én coax-kabel for øyeblikket), så skjærer det seg.

Så lenge det går en coax-kabel fra DAC'en til Toshibaen, så kan jeg blande hva jeg vil av coax og optisk, men hvis jeg trekker du ut av Toshibaen fungerer ikke noe skikkelig.

Edit: Og DAC'en står og brummer selv om det ikke er tilkoblet noen som helst digitale kabler. Selv når DAC'en er skrudd av (men ikke når kontakten er trukket ut).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Tviler på at det er noe garanti på den. Den er litt gammel, vi har kjøpt den brukt, og det har blitt satt i en ny strømkabel.

Men det må vel være noe galt med DAC'en siden den andre DAC'en vi har funker knirkefritt i samme oppsettet. Og den som fungerer er i tillegg eldre.

Jeg synes også at det er et utrolig merkelig problem. :confused:

Den Toshiba-spilleren gjør ett eller annet magisk som de andre boksene ikke greier.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

And the story continues...:

Vi har en ny medspiller på laget:

- Eltax, en billig drittboks med DVD-spiller, surround-"forsterker" og radio. Brukes som forforsterker til Dynamic Presicion og Dahlquist. (1x digital coax ut, 2xRCA analog ut + noen høyttalerutganger og bildegreier)

Den boksen har de samme magiske egenskapene som Toshiba'en. Hvis det går en coax-kabel fra digital ut på Eltax til DAC'en, så fungerer DAC'en som om den var ny. Hvis det ikke går en coax-kabel fra Eltax til DAC så kommer det skurring og drittlyd fra DAC'en. Denne Eltax-boksen er, i likhet med Toshiba-boksen, ujordet. Kanskje vi er på sporet av noe? Kanskje DAC'en trenger litt forbindelse til en boks som er ujordet?

Men neida. Jeg prøvde også en annen boks her:

- Sony, DVD-spiller (1x digital coax ut, 2xRCA analog ut + noe bildegreier)

Denne er også ujordet (slik som Eltax og Toshiba), og jeg forventet å finne de samme magiske egenskapene her. Men selvfølgelig skal Sony komme og ødelegge alt håpet mitt. Her hjelper det ikke å putte coax-kabelen inn i den digitale utgangen.

Så hva i svarte satanbiffen kan jeg gjøre for å få dette til å fungere? Det skjer visst ett eller annet magisk inni digital-coax-ut-portene på disse billige boksene (Eltax og Toshiba).

Og det spiller ingen rolle om DAC'en er jordet i stikkontakten eller ei. Den oppfører seg likt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...