Gå til innhold

4 Bilder med Tone Mapping

netrex

Anbefalte innlegg

Har testet ut tone mapping på enkeltbilder i RAW.

Dette er kun for å se hvordan himmelen ble, og jeg synes den ble ganske kul :p

post-13081-1187082077_thumb.jpg post-13081-1187259015_thumb.jpg

Pentax K10D

F/8

1/30 s

18 mm / 27 mm

ISO 100

På disse var jeg ute etter å vise forfall, go synes stemningen ble bedre ved bruk av tone mapping i forhold til vanlig konvertering fra RAW med ACR.

Fiskebruk i Forfall v2

post-13081-1187082127_thumb.jpg post-13081-1187259059_thumb.jpg

Pentax K10D

F/16

0,4 s

18 mm / 27 mm

ISO 100

Fiskebruk i Forfall II v2

post-13081-1187082104_thumb.jpg post-13081-1187259089_thumb.jpg

Pentax K10D

F/8

1/13 s

38 mm / 57 mm

ISO 100

Dette siste er fra et bilde jeg tok for jeg syntes regnbuen va fin og den ble reflektert i sjøen, men bildet tok aldri helt av med vanlig RAW-konvertering, men når jeg tone mappet bildet tok det helt av i dramatikk synes jeg. Forgrunnen med trærne og husene er ikke den beste :p

Kveldssola Brenner Gjennom

post-13081-1187082385_thumb.jpg post-13081-1187259116_thumb.jpg

Pentax K10D

F/8

1/100 s

20 mm / 30 mm

ISO 100

Støy i bildene som ikke er et problem ellers kommer godt til syne ved tone mapping av bilder med mye himmel slik som det første og siste her, men synes ikke det ødelegger bildet nevneverdig. Skal bestille dette siste i 91cm x 61cm for å se hvordan dette tar seg ut som papirkopi.

Endret av netrex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette siste er fra et bilde jeg tok for jeg syntes regnbuen va fin og den ble reflektert i sjøen, men bildet tok aldri helt av med vanlig RAW-konvertering, men når jeg tone mappet bildet tok det helt av i dramatikk synes jeg. Forgrunnen med trærne og husene er ikke den beste :p

Kveldssola Brenner Gjennom

post-13081-1187082385_thumb.jpg

Pentax K10D

F/8

1/100 s

20 mm / 30 mm

ISO 100

Næh... kødder nå.... Ser jo ut som om dommedag er nær.., men det ser jo fredelig ut på landejorda.... men f**** for en himmel!! Sinnsykt kul!

Lenke til kommentar
Hvem er egentlig hun derre Tone Mapping?

Mvh Tim Typo

9280342[/snapback]

Lol

9280704[/snapback]

Hvorfor der det lol tør jeg spørre?

Spørsmålet har med hvordan bildet ble laget så det utsagnet er bare merkelig i mine øyne.

Jeg har desverre ingenting å si om bildene, jeg er ikke så fan av HDR-teknikken, det er vel det den teknikken du har brukt sant?

Lenke til kommentar
Verktøy i photomatix er det ikke?

9280635[/snapback]

Jupp.

Spiller på orddelingsfeil, det heter Tonemapping... Tone er nå engang et damenavn..

Men nok OT nå kanskje?

Kanskje litt unaturlige bilder, men liker de godt.

9280903[/snapback]

Det heter tone mapping. Dette er engelsk, ikke norsk :)

post-13081-1187128921_thumb.png

Jeg har desverre ingenting å si om bildene, jeg er ikke så fan av HDR-teknikken, det er vel det den teknikken du har brukt sant?

9280737[/snapback]

Jo, det er en teknikk for å komprimere det dynamiske området/toneomfanget HDR-bilder har slik at de blir brukbare på skjermene vi bruker i dag.

Bildene jeg har her derimot, er ikke fra HDR-bilder, men fra en vanlig eksponering, mens HDR-bilder er satt sammen av flere eksponeringer med forskjellig lukkertid (som regel).

Endret av netrex
Lenke til kommentar
Bildene jeg har her derimot, er ikke fra HDR-bilder, men fra en vanlig eksponering, mens HDR-bilder er satt sammen av flere eksponeringer med forskjellig lukkertid (som regel).

9281418[/snapback]

Hmm, fikk ikke helt dette til å rime.

Har du tatt flere bilder med samme eksponering ?

Hva er så vitsen med det (Dynamikken bør vel bli 1:1 da eller ?)

Jeg har alltid testet med ulike eksponeringer (fast ISO og blender) og forstår da hvordan HDR bilder fremkommer, men flere "like" bilder har jeg ikke testet.

/L

Lenke til kommentar

Er dette en slags "fake HDR"? Lager man flere eksponeringer på pcen utifra ett bilde? Lest litt om HDR og fikk veldig lyst til å prøve.

Siste bildet ble utrolig tüft! :D Ble ekstremt kraftig og veldig stilig med strekene (regn?) ned fra skyene og regnbuen. Men er det bare meg eller er flere av bildene bittelitt skjeve?

Lenke til kommentar

9281418[/snapback]

Hmm, fikk ikke helt dette til å rime.

Har du tatt flere bilder med samme eksponering ?

Hva er så vitsen med det (Dynamikken bør vel bli 1:1 da eller ?)

Jeg har alltid testet med ulike eksponeringer (fast ISO og blender) og forstår da hvordan HDR bilder fremkommer, men flere "like" bilder har jeg ikke testet.

/L

9281703[/snapback]

Neida, bare en eksponering :) Jeg mente at jeg brukte tone mapping på et bilde som Photomatix har prøvd gi en HDR-effekt. Dette gjør man ved å åpne kun et bilde i Photomatix, jeg brukte RAW da detter har mer data tilgjengelig fra eksponeringen enn andre formater (jeg skyter alltid i RAW).

Er dette en slags "fake HDR"? Lager man flere eksponeringer på pcen utifra ett bilde? Lest litt om HDR og fikk veldig lyst til å prøve.

Siste bildet ble utrolig tüft!  :D  Ble ekstremt kraftig og veldig stilig med strekene (regn?) ned fra skyene og regnbuen. Men er det bare meg eller er flere av bildene bittelitt skjeve?

9282097[/snapback]

Strekene du ser er solen som lyser gjennom skyene :) Som jeg svarte relsafus over, åpnet kun en eksponering i Photomatix, så prøver Photomatix å lage HDR-effekt på det, så tok jeg tone mapping på resultatet. Bruker bare File > Open Photomatix for dette, ikke HDR > Generate > Browse som man kan gjøre når man skal mekke en ekte HDR-fil fra flere eksponeringer.

Lenke til kommentar

OK, har aldri testa ut med kun en fil (det må være RAW (NEF i Nikon terminologi) og da fungerer "funksjonen som decoder og demosaicer bildet, fort til slutt og convertere dette til et Psaudo-HDR image.

Kuult, dette viste jeg ikke fra før, så takk for tips (funker ikke mao. på JPEG)

/L

Lenke til kommentar

Nok tøys om Tone.

Normalt liker jeg ikke slike litt overdrevne bilder så godt, men disse falt i smak. Det skyldes nok valg av motiver, samt noen titler som lett kunne vært forfattet av meg.

Det jeg liker er ikke nødvendigvis teknikken som sådann, men i dette bildet så kler det motivene (som jeg naturligvis faller litt for).

Det første bildet stiller jeg meg derimot litt tvilende til. Sikker på at det ikke er opp ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...