Gå til innhold

Rar lyd i motor


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Yamaha 9,9hk 4-takt som lager en merkelig lyd når den kjøres på høyeste hastighet.

 

Lyder er vanskelig å forklare, men jeg kan prøve.

 

Lyden er en slags klikkelyd som kun kommer på fullt speed og kun i gir.

Hastigheten på klikkene varierer på hvor høyt du har gassen.

 

Jo større gass jo hurtigere lyd.

Det jeg pleier å gjøre er å senke gassen litt. Da forsvinner lyden, mens båtens hastighet endres ikke.

 

Har snakket med noen som mente denne kunne være olje. Skiftet derfor olje på motoren, men lyden er forsatt der.

 

Noen som har noen idè om hva dette kan være?

 

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.. det skulle vel aldri være en lyd som minner om knitring? En lyd med mest mulig diskant, kan man kanskje si?

 

Det jeg reagerer på er at lyden oppstår med fullt gasspådrag – og at den forsvinner litt hvis du drar ned gassen, selv om båten går like fort? Er dette riktig?

 

Spørs om tenningstidspunktet har blitt litt høyt. Dette kan iallfall forekomme på bilmotorer med for høy tenning. Det høres ut som noe som skrangler litt inni motoren ett sted.

 

I såfall er det nok en lett affære å justere for en fagmann.

Lenke til kommentar
Hmmm.. det skulle vel aldri være en lyd som minner om knitring? En lyd med mest mulig diskant, kan man kanskje si?

Hmm.. Kan prøve å ta opp lyden etterpå, så får du høre.

 

Det jeg reagerer på er at lyden oppstår med fullt gasspådrag – og at den forsvinner litt hvis du drar ned gassen, selv om båten går like fort? Er dette riktig?
Stemmer.

-

 

Tenninga på 4-taktere kan vel bare stilles av servicemann? I og med at det må gjøres ved hjelp av en datamaskin?

 

Hvis det betyr noe så kommer lyden kun i gir. Om det både gjelder fremover og bakover vet jeg ikke, for jeg har bare testet forover.

Endret av Quattro7
Lenke til kommentar
Noen som har noen idè om hva dette kan være?

 

Jeg er 99,99% sikker på at det er resonans-lyd fra startapparatet (snorstart) eller fra gassmekanisme.

 

Det er i alle fall ikke noe som har noe med olje eller tenning å gjøre, tenningstidspunktet på disse motorene kan bare justeres ved å bytte tenningsmodul, har aldri hørt at en deffekt modul eller pickup har ført til ulyder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...