Gå til innhold

Overklokking av CPU i låst BIOS på kjøpe-PC

Oovz

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Dimension 8200 (specs står nedenfor). Jeg har blitt støvsugd av overklokking-støvsugeren, og vil gjerne prøve å overklokke prosessoren litt. Problemet mitt er bare at CPU-infoen i BIOS er låst, så jeg kan ikke tukle med den :grumpy: . Vet noen hva jeg kan gjøre med dette?? Er relativt ny innen dette, så jeg håper noen som er mer erfarne har noen gode råd. Vil gjerne klokke til kokepunktet jeg også :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fant altså ut hvordan man kommer inn i biosen..

Hvilken CPU er det du har? Den P4'en med 256kB L2 cache "Wilamette", eller den med 512kB L2 "Northwood"?

Hvis det er northwood, så er den meget overklokkingsvillig.

Sjekk hvilket hovedkort du har. Du kan sansynligvis bare flashe biosen med en bios til et annet hovedkort med nøyaktig den samme hardwaren (chipsett og integrert lan, etc). Prøv å finne en bios hos www.mrbios.com

Lenke til kommentar

Det begrenser nok en god del. I følge databasen hos www.overclockers.com ser prosessoren din ut til å klare ca 2GHz.

Til sammenligning ser den med northwood-kjernen ut til å gjøre ca 2,4GHz ganske lett.

Eneste måte å overklokke disse på er vha FSB'en som stilles i bios. 2GHz på dun prosessor skulle tilsi en FSB på 125 MHz.

Lenke til kommentar

Nei, nytt hk er en ganske dårlig løsning. Da må du sansynligvis også kjøpe ny ram (DDR) og i tillegg kanskje satse på Socket 478, og dermed også ny prosessor. (Kanskje til og med strømforsyning siden dell av og til ikke bruker sånne som er kompatible med vanlige hovedkort)

Det høres med andre ord veldig dyrt ut å oppgradere. Overklokk heller det du har (vha flashing av bios, om du får til) og ha det til du virkelig trenger en ny PC. (Regner med du vil overklokke siden det er gøy, og ikke fordi du faktisk trenger den ekstra ytelsen til noe)

Lenke til kommentar
Men jeg vet ikke HVA slags hovedkort jeg har.....vet bare chipsettet.......er eneste utvei nytt hovedkort??

Søk på nettet viser at din maskin dessverre ikke lar seg overklokke - det virker ihvertfall sånn. Etter mitt skjønn har det ikke med chipsettet ( i850 har mye extra for overklokking ) å gjøre, men fordi det er 'lagt inn mangler på muligheter' som sikrer garantien.

Det er vel uråd: hvis sikkerheten kun ligger i minnet på Biosbrikka ( evt. bytte den ), så vil likevel CMOS-minnet sette sitt 'regime' i bootup.

Mulig det ligger sikkerhet i egen partisjon også, for å kunne kjøre automatisk recovery ved kræsj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...