miXer Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Heisann. Jeg har kikket på toll kalkulator for statusendring for kjøretøy og får oppgitt at det koster 0,00 kroner for å endre status fra 150HK til 205HK. Kan dette stemme? For dere som lurer kan dere jo prøve selv. Opplysningene dere trenger: Side: http://www.toll.no/templates_TAD/Cha...epslanguage=NO Type kjøretøy / avgiftsgrupp: Personbil Beregningsmåte: Bensin Vekt: 1220 Gammel Motoreffekt: 150HK Slagvolum: 1800 Ny Motoreffekt: 205 Dato for førstegangsregistrering: 01.01.1997 Er det noe mer jeg må gjøre for å få bilen registret med 205HK i vognkort? Må jeg bytte noen deler? Er det noe annet enn bytting av deler som da isåfall vil koste penger? Lenke til kommentar
geil Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Lurer litt på det samme selv. Biten om hva som må gjøres for å få bilen godkjent ihvertfall. Grunnen til at det er gratis er bruksfradraget, når det er ti år siden bilen første gangs registrering i Norge (tror det er det som gjelder, og ikke bilens faktiske alder) er statusendring avgiftsfritt. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Statens Vegvesen må gå godkjenne bilen. Dvs at du må fremlegge dokumentasjon på at bilen tåler den økede effekten. De tar ikke imot hva som helst. Den vanligste måten å gjøre det på, er å kontakte den norske importøren. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Statens Vegvesen må gå godkjenne bilen. Dvs at du må fremlegge dokumentasjon på at bilen tåler den økede effekten. De tar ikke imot hva som helst. Den vanligste måten å gjøre det på, er å kontakte den norske importøren. 9278267[/snapback] Den norske importøren? Snakker du da om hvis bilen er importert, eller kan jeg kontakte dem selvom den ikke er importert? Isåfall, hvordan får jeg tak i dem? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Dersom bilen har vært reg. i mer enn 10år i Norge slipper du avgifter for mer effekt osv. Men bilen må godkjennes som nevnt før her. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Flott. Hvor kan jeg få tak i et skriv som sier hva som er forskjell fra en audi a3 1.8T 150HK til audi s3? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Det får du hos din lokale Audi forhandler/evnt importøren. (Møller?) Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) når det gjelder godkjenning (værtfall vw/audi) så må den type bil du har, ha en modell av samme karosseri med lik effekt. kan ikke imporøren skaffe slike papirer så ligger du nok dårlig ann mtp godkjenning. f.eks en coupe quattro type85 blir ikke godkjent med 20v turbo, for denne bilen kom ikke med dette originalt. høyeste effekt disse kom med er 170 hk, dermed er 170 hk maks effekt denne type bil blir godkjent med. Endret 15. august 2007 av Simkin Lenke til kommentar
geil Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 For å ta et konkret eksempel i tilfelle jeg misforstår deg. Betyr det at min A6 med 1.8T motor maksimalt bli godkjent med 150 hk siden det er høyeste effekt den motoren i det karosseriet ble levert med, eller kan jeg hente ut 200 hk og få det godkjent siden Audi leverte bilen med samme karosseri med en 4.2 liters motor med ca 300 hk? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Du kan få det godkjent ja, men det er en del ting som spiller inn, slikt som hva bremser er dimm. for osv. Men dette kan jo skaffe info om fra leverandør. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 når det gjelder godkjenning (værtfall vw/audi) så må den type bil du har, ha en modell av samme karosseri med lik effekt. kan ikke imporøren skaffe slike papirer så ligger du nok dårlig ann mtp godkjenning. f.eks en coupe quattro type85 blir ikke godkjent med 20v turbo, for denne bilen kom ikke med dette originalt. høyeste effekt disse kom med er 170 hk, dermed er 170 hk maks effekt denne type bil blir godkjent med. 9288488[/snapback] tull. har vært en MB190E med 2.5 16V med turbo og 300HK denne ble godkjent. er ikke umulig bare fordi det ikke har blitt gjort før, det er bare mye vanskeligere. før man begynner å bygge om motor og bil så bør man ha en god dialog med biltilsynet, de som har bygget om på et sånt nivå pleier vanligivs å opprette kontakt med BT og sender mye papirer frem og tilbake med forventet effekt, størrelse på bremser, stabstag og lignende. kan nok hjelpe om noen har gjort dette tidligere. vis ikke i norge så kanskje tyskland eller usa.. mener også å ha sett en granada vanligvis brukt for drag som var registrert for gate bruk den hadde vel 1000hk på strippen og 800 på veien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå