Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

kjøpte bygge PC for 9000,- Slik ble det!

Anbefalte innlegg

Jeg spurte og gravde på HW.no om hva jeg skulle kjøpe hvis jeg skulle kjøpe en ny pc. Jeg kom fram til følgende oppsett: Komplett.no handleliste

Deretter valgte jeg å hente den i Sandefjord hos komplett.no klokken 08:00 (jeg kom 08:03 ^^, ). Leverte leveringsnummeret og dro bankkortet.... Bank terminalen viser IKKE GODKJENT.. Jeg forundrer meg og tenker hvorfor i hel***e det ikke funka. Det kom frem til at jeg hadde et electron bankkort hvor man maks kunne ta ut 2500 kr pr. 24 timer. Hjertet dunket fort og svetten rant. Dratt så langt også må jeg dra tilbake igjen, uten pcen? =( .. Tankene strømmet på og et lys gikk opp, brodern, han fikk jo lønning dagen før. Brodern fikk 10000 i lønning ca og han har vanlig kredittkort, det løste seg :w00t: .. puuhh. Til poenget:

Så braste jeg avgårde hjemover til indre-østfold for å sette i sammen pcen.

Alt sammen er pakket opp og klart til å monteres.

dsc05316ae1.jpg

En liten advarsel før du begynner å ta i hovedkortet:

Ikke bygg pcen på teppe (statisk elektrisitet kan kortslutte komponenter)

Jeg hadde ingen armbånd så jeg brukte gummi hansker lol. Gule oppvask hansker. Jaja, blei ihvertfall ikke no kortslutning hehe.

dsc05317no7.jpg

1. Jeg begynte med å ta ut brettet i kabinettet hvor hovedkortet skal sitte for så å feste hovedkortet på brettet.

dsc05318wa5.jpg

2. Prosessoren monteres på hovedkortet og litt kjølepasta smøres oppå prosessoren.

3. Prosessor vifta (CPU vifta) som jeg kjøpte fulgte det med 3 forskjellige monterings- kit for hvilket hovedkort du måtte ha. Jeg hadde et socket 775 hovedkort så jeg brukte to lange metall plater og 4 skruer. Det var litt tricky å få på men det er bare tålmodighetsarbeid. OBS! Vifta er veldig stor! Se bilde lenger ned.

4. Jeg bruker å montere alle komponentene som skal på hovedkortet før jeg putter det inn i kabinettet. Deretter pakket jeg opp minnebrikkene mine og festet de i "minne brakkene".

5. Skjermkortet som jeg kjøpte er veldig tungt og stort, så vær forsiktig når dere putter skjermkortet på hovedkortet og skal løfte hovedkortet inn i kabinettet, skjermkortet som er koblet i sloten kan brekke hvis du løfter for fort pga vekten fra kortet. Evt. monter skjermkortet etter at du har festet hovedkortet i kabinettet.

6. Strømforsyninga var egentlig det første jeg monterte, men fant ut at det bare sto i veien når jeg skulle putte inn hovedkortet.

7. Så puttet jeg inn den ekstra slot vifta jeg kjøpte. Monterte den under skjermkortet slik at den fikk mer kjøling. Fikk ikke så mye plass til den over skjermkortet og mot prosessoren selv om det var der jeg ville ha den =/..

8. Så stappet jeg inn hardisken.

9. Så stappet jeg i dvdrom`en og cdrom`en og koplet de til.

dsc05319ry2.jpg

10. Nå sto koplingene av alle delene som skal på hovedkortet for tur. Jeg startet med selve strømmen til hovedkortet (ingen rekkefølge for hva du skal kople først). Så koplet jeg til lyden forran, usben, power switchen osv. Husk å følge manualen til hovedkortet nøye for hvor du skal kople til de forskjellige delene!

dsc05321ai5.jpg

Nå har det seg sånn at jeg ikke har kommet lengre enn hit :p

DVDrom`en jeg har er fra den forrige pcen og den har ikke sata tilkopling, det samme er det med den andre hardisken jeg har og cdrom`en. Så må kjøpe IDE adapter eller noe i den duren.

Så er det noen innstillinger i BIOS som jeg ikke har så peiling på, så jeg får hjelp av en kamerat senere.

Update kommer :) vet ikke hvor nyttig denne posten jeg skrev var ^^, men syns det er morro å bygge pc..

Updaten er her!

Så langt har jeg da kommet. Installeringen av xp ftw. Men det viste seg at gamle hardisken ikke fungerte å installere xp på =S av en eller annen merkelig grunn. Husk å sett sata kabelen i riktig hull på hardisken! Det gjorde ikke jeg lol. Trodde hele greia var ødelagt :p

dsc05324iq0.jpg

Og nå har jeg ferdig bygget pcen min! (btw, måtte på reparasjon pga det var noe feil med at pcen frøs osv pga DVDROM`en. Kjøpte ny DVDROM så funket det. Og en ting til, alle dere som kjøper dette hovedkortet, ikke bruk 20 pin til strømmen på hovedkortet, skaff en forlenger sånn at du får 24 pin. 20 pin gir for lite strøm visstnok og det kan gjøre pcen ustabil og rar. Kan også være at strømforsyningen jeg kjøpte ikke fulgte med 24 pin, men bare 20 pin.)

dsc05325sz6.jpg

Konklusjon: Jeg prøvde å spille Battlefield 2142 med alt på høyt, ingen problem! Ingen tegn til lagging, alt gikk bare smooth. Er kjempe fornøyd med denne pcen. Denne pcen klarer det meste av spill idag uten lagg =) Løp og kjøp!

Takk for oppmerksomheten! :love:

- Glenn

Endret av Kåsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vell ikke meningen og poste slikt her?

Det er sikkert en bra datamaskin men kan ikke se att du har gjort noe spessielt med verken kabinettet eller noe annet så hva gjør den i worklogg delen?

9282215[/snapback]

Med fare for å bryte regelen om å ikke poste i workloggen (ok, så brøt jeg den, her trengs en kommentartråd).

Tvert imot, synes det er en grei worklog. Ikke alle logs trenger å være for 1337 n1j4z...

mange der ute som lurer på åssen en pc settes sammen.

/jchoft

Lenke til kommentar

Jeg poster her nå pga det er ingen kommentar tråd nå ... og jeg mener at det er så mange feil i / under byggingen som jeg lar meg tillate og rette på

Selv om jeg retter på den og kan virke sur så er jeg ikke det ... jeg vill bare rette opp i alle de feilene du har ... så når andre ser på workloggen din så gjør de ikke de samma feila ... og du bør / må lage en kommentar tråd ...

Here we go :

En liten advarsel før du begynner å ta i hovedkortet:

Ikke bygg pcen på teppe (statisk elektrisitet kan kortslutte komponenter)

Jeg hadde ingen armbånd så jeg brukte gummi hansker lol. Gule oppvask hansker. Jaja, blei ihvertfall ikke no kortslutning hehe.

Det er helt feil ... statisk elektrisitet Kortslutter over hodet ingen ting ... derimot det sender på en måte en veldig høyspent kort innpuls ( a.k.a statisk elektrisitet )

når vi kommer i kontakt med feks en pinne på en chip , eller ett lodde punkt osv ...med mindre vi er utladet

som da viss du er uheldig brenner av noe inne i komponentene ..

Hvordan Bli utladet ? ... sefølgelig så er jo det best og ha armlenke ... men viss man ikke skulle ha det så viss man alltid feks tar borti metallet i kabinettet så er det en fin ting ... finnes maange flere metoder .. men gidder ikke og ramse opp her

Håper det var godt nok forklart sånn at de som og ikke har så mye peiling forstår ...

Og du ... det med at det ikke er bra og bygge på ett teppe er en fin ting ... :)

hvorfor lurer sikkert mange på ?

det er fordi at når man går bortover på teppet så lader man seg selv myye fortere opp ... enn feks parkett ... ( tenk litt på viss man tar en ballong og gnikker på hodet .. da lader man seg selv opp )

Det med gummihansker derimot hjelper ikke noe eller isåfall lite

da de ikke er laget for og være ESD sikker ...

Kan jo vere at de hjelper litt ... men det er lite / ingenting ...

5. Skjermkortet som jeg kjøpte er veldig tungt og stort, så vær forsiktig når dere putter skjermkortet på hovedkortet og skal løfte hovedkortet inn i kabinettet, skjermkortet som er koblet i sloten kan brekke hvis du løfter for fort pga vekten fra kortet. Evt. monter skjermkortet etter at du har festet hovedkortet i kabinettet.

Oj oj oj ...

Man skal ALDRI ....ALDRI ... montere Pci kort Pci_E kort osv før man skal montere hk ...

det ender fort i brekt kort / brekt port på hk ... noe som du sier ja ...

Noe av meningen med pci kortplassene er at de skal vere enkle og ta inn / ut etterpå ...

7. Så puttet jeg inn den ekstra slot vifta jeg kjøpte. Monterte den under skjermkortet slik at den fikk mer kjøling. Fikk ikke så mye plass til den over skjermkortet og mot prosessoren selv om det var der jeg ville ha den =/..

Greit at du putter inn en ekstra vifte ... men hvor mye den hjelper skjermkortet er en annen sak ...

viss den blåser luft ut .. så hjelper det ingen ting ... da skjermkortet drar luften ut selv ...

( jeg vet at jeg er kverulant nå :p )

8. Så stappet jeg inn hardisken.

9. Så stappet jeg i dvdrom`en og cdrom`en og koplet de til

dete er ikke feil ... men det virker litt brutalt ... "Så stappet jeg i ..."

bare for leserens del ... kan du ikke skrive litt mere ala

" så monterte jeg Harddisk i 3,5 " plassen for Harddisker ... her kan du følge monterings anvisningen til kabinettet ... så koblet jeg inn strømkablelen til den ... jeg har da Sata Harddisk .. ( alle nyere pcr har det ) så her må du finne en sata størm plugg på stømforsyningen evnt bruke en overgang ......osv "

Bare ett forslag

Ellers så har du en veldig fin "bruksansvisning på norsk" for og bygge en pc

Når jeg sier som jeg sier så mener jeg ikke og vere slem osv ... men det er tips til guiden din .. ;)

siden du har noen små og store feil ...

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Greit at du putter inn en ekstra vifte ... men hvor mye den hjelper skjermkortet er en annen sak ...

viss den blåser luft ut .. så hjelper det ingen ting ... da skjermkortet drar luften ut selv ...

mvh

-Djgunnah

9283834[/snapback]

Må pirke litt jeg å :p

Det du sier er helt feil, 8800 GTX og GTS kortene har disse "rillene" oppå, som bare dytter den varme lufta inn i kabinettet igjen, og hos meg datt load temp med 10 grader da jeg monterte en slik kjøler! ;)

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

aah ... min feil :blush:

men den meste luften går vell ut igjennom bak? ..

mvh

-Djgunnah

EDIT : Uansett varmluften går jo oppver .. og når den viften sitter så langt nede så ?

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Uansett, dette er ikke en Worklog. Her har du et ferdig prosjekt (hvis det kan kalle sdet, du har bare satt sammen en PC, noe minst en person her på forumet gjør hver dag.

Du har bare tatt noen bilder og slengt inn noe du har gjort. Det er en grei jobb du har gjort, men den passer ikke inn verken her, eller i casemods. Du har bare satt sammen en PC.

Hvis du har et prosjekt du er ferdig med, men ikke har logget det hele, skal dette postes i kategorien for Case-mods. Arbeidslogger skal vise arbeidet ditt step-by-step, ikke det ferdige verket.

Derfor rapporterer jeg denne.

Lenke til kommentar

Okei okei okei okei.. Har skjønt poenget :p posta først ett sted men det var feil, så var det noen som sa at jeg skulle poste det her, men det er visst feil det også :p men men. Takker for svar osv. Sry alle feilene og ordbruken i guiden =/ .. Er første "guiden" jeg har laget også. Men hey, da veit jeg iallfall det til neste gang ^^,

Greetings, from a 24/7 noob.

Lenke til kommentar

Jeg er da av den eldre garden som ikke tenker.

Bare bygger.

Etter en god del timer over åpent kabinett med hw så skal jeg si deg en ting.

Man blir mindre avhengig av manualer osv.

Bare ei kort lita huskeliste på hva som må gjøres:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...