lilleninni Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hei, jeg håper denne posten blir flyttet dersom den har havnet på feil sted. Jeg vurderer å kjøpe en veteranbil som min første egne bil, er 26 og har hatt lappen i 5 år, og nå skal samboeren min også begynne å øvelseskjøre, så vi trenger en rimelig bil å øve i. Vi har så funnet en bil som virker OK både utseendemessig og teknisk (Renault R12), men det ser ikke ut til å være sikkerhetsbelter i baksetet på den. Derfor har jeg følgende spørsmål: - er det i det hele tatt mulig å få ettermontert setebelter bak, slik at vi kan ha med passasjerer? - hvor mye vil det eventuelt koste oss? På forhånd takk for eventuelle svar. Lilleninni Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 siden dette med sikkerhetsbelter ikke har tilbakevirkende kraft, og bilen ble orginalt bygget uten sikkerthetsbelter i baksetene kan du helt lovelig kjøre med passasjerer baki selvom det ikke er belter der. men dersom ønsket er å ha sikkerhetsbelter der for, ja, sikkerhetens skyld så er nok dette langt fra et stort eller dyrt problem Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 siden dette med sikkerhetsbelter ikke har tilbakevirkende kraft, og bilen ble orginalt bygget uten sikkerthetsbelter i baksetene kan du helt lovelig kjøre med passasjerer baki selvom det ikke er belter der. men dersom ønsket er å ha sikkerhetsbelter der for, ja, sikkerhetens skyld så er nok dette langt fra et stort eller dyrt problem 9275188[/snapback] Ja, vet at det er lovlig, men det gjør det (som du er inne på) ikke særlig sikrere liksom... Det er relativt uaktuelt for meg å sette mine venner og familiemedlemmer sin trygghet på spill for å spare ... er det 750 kr boten for sånt er på nå? Men jeg skulle gjerne visst hvem som evt kan få satt inn belter for meg, og sånn ca pris... Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Er ikke noe bot så lenge det ikke er krav om belter.. Det letteste er nok å montere noen magebelter, kjenner en som gjorde det i sin bil i forsetene. (De var riktignok adskilte, og ikke en stor sofa, som gjør monteringen litt værre). Bare å skru det fast i noe på hver side av setet, helst noe som holder litt. Lenke til kommentar
25TRD Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Ta vekk baksetet og se om ikke det er fester for sikkerhetsbelter der. R12 er ikke så gammel, så hvis du har flaks er det gjengede fester som passer til belteboltene. Hvis ikke borer du hull selv og bruker solide stålskiver på hver side under boltehode og mutter. Du får kjøpt både rullebelter og magebelter for universalbruk i bilrekvisitabutikker. Er det solid gods å feste i enten i c-stolpen eller hattehylla er det mye bedre med rullebelte enn magebelte. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Renault R12 med sikkerhetsbelter eller ei. Trygg er den ikke! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Har du tenkt og ha dette som bruksbil? Da regner jeg med du er Renault-entusiast som kan skru? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 aiaiai! Renault 12! Gode minner strømmer på! Gamlingen hadde en sånn i sikkert 100 år! Brun og fin! Gikk godt over 300000 og sluttet ikke å fungere før russen overtok den og tok fullstendig knekken på den! Bokstavelig talt! Den subbet nedi alle fire hjulene! Får sikkert minus poeng på Ncap! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå