Gå til innhold

EU vs USA

rakefisk

Anbefalte innlegg

http://www.timbro.com/euvsusa/pdf/EU_vs_USA_English.pdf

Noen kommentarer?

Edit: ingen som kommenterer. Da kaster jeg bensin på bålet. Rapporten hevder at Tyskland, Italia og Frankrike har mindre brutte nasjonalprodukt per capita enn alle bortsett fra de fem fattigste statene i USA. Betyr det at EU er en suksess iforhold til USA? Neppe.

For å plassere Tyskland, Frankrike og Italia i Europeisk målestokk sjekk her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...y_GDP_(nominal)

Rapporten hevder også at sverige vs USA ville blitt knock-out. Viss 20% av befolkningen i uSA lever under fattigdomsgrensen, og en bruker samme mål på svenskene lever 40% under fattigdomsgrensen i sverige! Hvem er rikest blir et overflødig spørsmål. Mer interessant er kanskje hvorfor?

Edit2: Alle land i EU unntatt Luxemburg har lavere GDP (gross domestic product) enn gjennomsnittlig stat i USA. Dette er gjelder per person.

"Most Americans have a standard of living which the majority of Europeans will never come anywhere near,"

Spørsmålet: har vi noe å lære av USA?

Ingen som tør diskutere?

Endret av rakefisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har de? Verdens høyeste tetthet av milliardærer finnes i Moskva. Kom med hard valuta ikke pjatt.

9274593[/snapback]

Føler du virkelig at du effektivt motbeviste påstanden om at det er veldig mange ekstremt rike i USA ved å legge fram at verdens høyeste tetthet av milliardærer finnes i Moskva? Sånn egentlig?

Lenke til kommentar
Har de? Verdens høyeste tetthet av milliardærer finnes i Moskva. Kom med hard valuta ikke pjatt.

9274593[/snapback]

Føler du virkelig at du effektivt motbeviste påstanden om at det er veldig mange ekstremt rike i USA ved å legge fram at verdens høyeste tetthet av milliardærer finnes i Moskva? Sånn egentlig?

9274630[/snapback]

Nei, men en indikasjon på at forrige bruker tar grundig feil er det. Kobler du det mot at 40% av svenskene og 20% av amerikanerne er fattige dersom de måles etter samme målestokk har du svaret. Vi ligger langt bak.

Det er nok å gå litt ut i den linken jeg sendte, utviklinga i Vest-tyskland fra 1970 til 1995 er fullt påhøyde med USA, men derfra og ut sakker europa akterut. Hvorfor? Vest-tyskland er kanskje det mest effektive europeiske landet så dette er ikke en liten feilslutning basert på mangelfullt grunnlag. Det viser at det er divisjonsforskjell på EU og USA. Vi spiller ikke i samme liga lenger. Desverre. men årsaken, hvorfor?

Endret av rakefisk
Lenke til kommentar

Fant det på side 24 veldig interresant, nemlig at amerikanere har i snitt dobbelt så store hus som oss, også hvis man regner kvadratmeter per person.

Dette er svært interresant ettersom at jeg går i en samfunnsøkonomi klasse der flere inkludert læreren er glad i å gjøre narr av USA sammen med SV'erne i klassen. Men jeg er for trøtt til å gå igjen detaljert nå..

Takker for linken.

Lenke til kommentar

Har ikke rukket å lese hele artikkelen, men den virker spennende. Jeg skal gjerne innrømme at slik 99% av media vinkler USA er man nesten dømt til å få et negativt inntrykk av landet, dette gjelder også meg. Statistikk kan jo tolkes på mange måter og uten å ha satt meg inn i tallene skal jeg ikke være bastant i min konklusjon, men selv om noen kan hevde at det finnes flere fattige i Sverige enn i USA, så kommer man ikke utenom at det blir begått flere mord i USA og at flere sitter i fengsel. Er dette slik Michael Moore hevder p.g.a. manglende sosiale støtteordninger?

Men for all del, vi kan lære mye av USA, selv om det sitter langt inne å mene det da pressen vår stort sett bare rakker ned på landet.

Lenke til kommentar
Fant det på side 24 veldig interresant, nemlig at amerikanere har i snitt dobbelt så store hus som oss, også hvis man regner kvadratmeter per person.

Det burde ikke være særlig overraskende om man vet noe om USA, og det har mange årsaker.

9275698[/snapback]

At de har store hus visste jeg, men at de i snitt var dobbelt så store visste jeg ikke. Men så har jo mange europeiske land, inkludert storbrittania og sverige ganske små hus i forhold til oss også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Rapporten hevder også at sverige vs USA ville blitt knock-out. Viss 20% av befolkningen i uSA lever under fattigdomsgrensen, og en bruker samme mål på svenskene lever 40% under fattigdomsgrensen i sverige! Hvem er rikest blir et overflødig spørsmål. Mer interessant er kanskje hvorfor?

9273826[/snapback]

Spørsmålet mitt blir da om man måler på de riktige parametre for å definere fattigdomsgrensen...

Lenke til kommentar
Noen kommentarer?

Hadde ikke giddet å se på det før nå, men måtte sjekke da jeg så sitatet i forrige melding. De legger enda mindre skjul på å være høyrevridde enn jeg trodde ("Based in Stockholm, Sweden, Timbro is a think-tank devoted to innovating economic and social policies founded on free-market principles.")

Siden USA er høyreekstremister, mens Sverige på noen måter er enda mer sosialistiske enn Norge, er det naturlig at i rapporter de lager vil USA komme best ut. Det er ikke vanskelig å lage slike rapporter, man tar bare på seg de lyserøde brillene når man ser på dem man liker, og sveisebriller når man ser på dem man ikke liker.

Lenke til kommentar

USA er høyreekstremister mens Sverige er litt mer sosiale enn oss? WTF?

Sverige er det mest ekstreme landet i vest-europe når det gjelder venstre-vendte utalelser i media. De er mer enn bare litt mer sosialistiske enn oss. Og er det ditt beste argument? Man ser på de feile parametrene? Hva skal man se på hvis ikke økonomi?

Lenke til kommentar

Det er mange måter å se på økonomi på. Hvis man f.eks. bare ser på hvor mye penger folk tjener etter skatt gjør de det sansynligvis bedre i USA enn i Sverige. Tar man derimot med utgiftene til helseforsikring og alt annet man må betale selv i USA hvis man skal ha mulighet til å beholde hus og andre eiendeler hvis noen i familien blir syke, tviler jeg på at de kommer så veldig godt ut lenger.

Hvis ikke du vet at Sverige har en høyreregjering som Bush gjerne snakker med, mens Norge har en venstreregjering han ikke tar i med ildtang, synes jeg du bør sette deg nokså mye bedre inn i styre og stell før du gjør deg opp en mening.

Lenke til kommentar
USA er høyreekstremister mens Sverige er litt mer sosiale enn oss? WTF?

Sverige er det mest ekstreme landet i vest-europe når det gjelder venstre-vendte utalelser i media. De er mer enn bare litt mer sosialistiske enn oss. Og er det ditt beste argument? Man ser på de feile parametrene? Hva skal man se på hvis ikke økonomi?

9352903[/snapback]

Selvsagt skal man se på økonomi også, men det finnes da et hav av forskjellige parametre som man kan bruke til å definere forskjellige ting. Det handler ikke bare om hvem som tjener mest penger.

Lenke til kommentar

Det viktigste man bør ta med seg fra den rapporten er at økonomisk vekst materialiserer seg i form av økt velstand og velferd for folk flest, noe som er bevist gang på gang.

I gode gamle dager argumenterte sosialister for at de skulle klare å opprettholde like god økonomisk vekst, men da det nå er så godt som bevist at økonomisk vekst er en funksjon av høyrepolitikk er argumentene at det er andre ting enn økonomisk vekst som er viktige. Det er en merkelig selvmotsigelse da de samme politikere er fanatisk opptatt av å benytte skattekroner og finanspolitikk for å øke velferden. Dersom de hadde fokusert mer på vekst ville de nemlig hatt betydelig flere skattekroner å bruke.

Lenke til kommentar
Dersom de hadde fokusert mer på vekst ville de nemlig hatt betydelig flere skattekroner å bruke.

Det er lett å argumentere for at vi i Norge fokuserer mer på vekst enn i USA. Hvis man i USA har fattige foreldre som ikke har råd til skikkelig utdannelse til barna, blir man sittende fast i elendigheten. Fordi mulighet til utdannelse i Norge hovedsaklig avhenger av hvilke karakterer man får, og omtrent alle har hatt samme mulighet til å få gode karakterer i grunnskolen, er den sosiale mobiliteten mye bedre i Norge (og mange andre europeiske land) enn i USA.

Det høyere skattenivået fører til at folk i snitt sitter igjen med mindre penger som kan brukes på stash, men det er fordi flertallet i Norge til nå har ønsket å prioritere sosial sikkerhet fremfor mulighet til større personlig forbruk.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...