Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Cosworth Scorpio verdt hvor mye?


OlaPirat

Anbefalte innlegg

Har lurt på å selge min Scorpio en stund, men lurer egentlig litt på hva det er mulig å få for en tilnærmet 100% strøken Scorpio Cosworth.

 

Totalrestaurert bil. Bilen er god nok til å stå i utstilling på bilshow, men den er nok ikke god nok til å vinne premier. Den er ikke helt 100% strøken. Bare nesten.

 

2.9 Scorpio Cosworth 1991 mod (1985 i vognkort)

Manuel girkasse og ca 220HK - 300NM

Motor og drivverk gått ca 127.000km.

Full spec - alt fra skinn til cruise til aircondition osv. osv.

 

Nytt alt som heter dekk / felger / hjuloppheng / bremser osv osv osv.

 

Omtrent alt som kan byttes i nye deler er nye deler.

 

Ganske heftig bilstereo til pris ca 25000,-

 

Bilen har også custom-bygd dobbel eksos fra start til slutt. Muligvis eneste bil i norge med dette. Har ikke sett eller hørt noen andre som har dette på Scorpio.

 

MERK: Prøver ikke selge bilen her, bare lurer litt på hva denne kan være verdt. Jeg har brukt over 3 år på restaurering av bilen. Har ikke sett noe lignende av Scorpio på bruktsalg noensinne.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fjor høst (tror jeg det var) lå det en 1994 sedan, original norsk bil, ca 120.000km med det meste av utstyr (bare ghia, ikke excecutive) tilsalgs for litt over 100.000kroner.

 

Ellers ligger (de ombygde) fra ca 30.000 og oppover med norske skilt.

 

For å være ærlig tror jeg du kommer til å slite med å få godt betalt for bilen, med mindre du har god tid og treffer på en skikkelig entusiast.

 

Offtopic:

Hva har du gjort med motoren?

Lenke til kommentar

hvis den er ombygd ifra 85 til 91 vil det si at hele bilen er lik en 91mod? uansett ombygde bil er vanskelig å få mye penger for,, originale er mye mere populær så ikke forvent å få like mye som en original 91 mod men heller mye lavere hvis ikke original cosworth enda lavere igjen.

Lenke til kommentar

Her har det kommet mange svar, trodde egentlig ingen kom til å svare.

 

"Hele bilen" har flyttet seg ca 300.000-350.000 kilometer, men det er bare tak, gulv og fremre støtfanger som har gått så langt. Resten av bilen er byttet ut med nytt eller nyere.

 

Bilen har vært strippet ned helt 100% og hel-lakkert. Alle understells deler har også blitt strippet ned og lakkert.

 

Ja bilen er ombygd, men er tilnærmet 100% strøken. (Jeg har desverre fått et par stensprut i lakken og noen varmetråder i frontruta virker ikke. Ellers strøken.)

 

Har ikke gjort noe med motor for å få mer hester, men har fjernet 4 katalysatorer og fått custom-bygd ett dobbelt ekosanlegg. Med crossover rør like foran fremre stab-stag. Originalt er eksosen ikke dobbelt. Har ikke målt men dette bør gi ca 210-220hk på en motor med 195hk/275nm standard. 220hk er kanskje for mye, men 210 er kanskje for lite vanskelig å si uten måling. Har blitt en vane å si 220hk. Folk spør "hvor mye hester har du i den da, 220?" og jeg svarer "sånn omtrent".

 

Totalt har dette ombygget kostet med ca 160.000 og tatt over 3 år. Dette kunne vært gjort både billigere og raskere, men har vært et hobbyprosjekt.

 

Bilen er ombygd til 1991 Cosworth hvor jeg har tatt så lite som mulig fra Cosworth donorbilen. Alt som har vært mulig å skaffe nytt har blitt skaffet nytt. Alt i bremser, fjærer, dempere, foringer, hjullager, hjul, felger osv. Til og med speil ble kjøpt nye da den svarte plasten ikke lenger var svart.

 

Når det gjelder utstyr så har bilen det som kan døttes inn av original-deler. Crusie, aricondition, skinn, kjørecomputer, EL-takluke, EL-vinduer, EL-seter foran og bak, EL-speil, limited slip differensial, ABS osv.

 

25.000 til 30.000 er litt skivebom på denne. Det dekker omtrent bare dekk, felger og bilstereo. Vet at bilder hadde hjulpet, men er ikke lov å selge varer på forumet.

 

Vurderer å selge den på finn.no, og har lurt på å annonsere den snart. Årsaken til det er at jeg nå har 2stk biler fordi jeg synes at den Cosworthen er dårlig på vinterføre. På vinteren er det Audi 100 2.3L Quattro med ABS som gjelder. Selger jeg Cosworthen så selger jeg også Quattroen og kjøper meg en bedre/nyere quattro.

 

PS! Takker for svar.

 

LITT OFF-TOPIC, men av gammel volvo så er det bare 850 jeg liker. Den er stilig. Etter Amazon så glemte volvo helt at kanter på bilen kan og bør rundes av. (240, 740 osv) Det begynte de ikke med igjen før s40, v70 osv.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Her er noen bilder av bilen.

 

Ser at det er litt rust bakerst på hengerfeste. Har taua en annen bil så tauet har gnagd av lakken litt. :( Men bilen er jo til å brukes. Kanskje jeg tar det av og får det pulverlakket.

post-9012-1187767120_thumb.jpg

post-9012-1187767131_thumb.jpg

post-9012-1187767145_thumb.jpg

post-9012-1187767160_thumb.jpg

post-9012-1187767184_thumb.jpg

post-9012-1187767197_thumb.jpg

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Ikke for å spørre og grave om alt mulig, men hvorfor kjøpte du ikke fanger med plass til tåkelys foran, samt org. tåkelys?

 

Og jeg ser du har ghia merket på den trekanten bak vinduet på bakdørrene. Det er ikke riktig plassering for en 1985 modell 5-dørs ;) Dørlistene fra ghia mangler også. Ingen scorpio ble noensinne levert med "cosworth" emblemer/skrift, annet enn på motoren.

 

Bare ikke regn med å få igjen like mye som du har lagt ut i bilen...

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Ikke for å spørre og grave om alt mulig, men hvorfor kjøpte du ikke fanger med plass til tåkelys foran, samt org. tåkelys?

 

Og jeg ser du har ghia merket på den trekanten bak vinduet på bakdørrene. Det er ikke riktig plassering for en 1985 modell 5-dørs ;) Dørlistene fra ghia mangler også. Ingen scorpio ble noensinne levert med "cosworth" emblemer/skrift, annet enn på motoren.

 

Bare ikke regn med å få igjen like mye som du har lagt ut i bilen...

9334830[/snapback]

 

Cosworth logoen er en Sierra eller Escort del. Støtfangeren foran angrer jeg på at jeg ikke lakkerte en med tåkelys originalt. Originalt skulle det kun vært en 24V logo foran ved blinklysene. Ghia merket på bakdøren er fra nyere bil. 1985 modellen hadde vel bare Ghia teksten på bakluka rett etter "Scorpio 2.8i" teksten. Ser at de sitter på bakdøra på Mondeo og Focus. Var vel derfor jeg satt den der. Dørlistene fra Ghia har jeg aldri likt. De synes jeg er alt for store så det blir alt for mye plast. RS spoileren skulle vel egentlig vært brukt sammen med RS skjørtekantene på støtfangerene og på sidene og RS 15" 7-eikede felgene. De var der originalt fra Ford på min modell. Dette droppet jeg. Cosworthen skulle aldri vært brukt med manuell 5 trinns MT75 kasse. Det er mye som er feil i forhold til standard Cosworth, men denne er bygd sånn som det passet meg, med de delene som fristet mest. (Og var tilgjengelige.)

 

Vet jeg ikke får igjen det jeg har brukt på den, men vil heller ikke gi den bort. mulig jeg beholder den. Det er jo en veldig spesiell/unik bil.

 

Hvis jeg beholder den lenge så er det mulig jeg lakkerer den i annen farge. Måkene driter på den hele tiden. Tror det har noe med fargen å gjøre. Har ikke hatt det problemet med andre biler. Har heller ikke det problemet med den blå quattroen min.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Til Erik Braseth.

 

Jeg titta på bilen din på signaturen. Har 2 spørsmål.

 

1. Kromlistene i hjulbuene er de kjøpt nye? Er de i salg enda?

 

2. Dekkene dine ligner på mine. Har du problemer med at bilen sporer mye på dårlig asfalt? Hva er dekkdim på dine? Mine er 215/45-17. Synes dine ser store ut. Er det 18 toms felg?

 

PS! Bilen er din ser veldig bra ut. Skjelden å se på de gamle Scopioene så bra.

 

Tror du har vært heldig med denne ut i fra hva jeg ser på bildene.

 

 

EDIT: Glem krom-listene. Ser at de er der på de gamle bildene også. Trodde først du hadde satt dem på da de så nye ut.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

sierra cosworth er mer ettertraktet enn scorpio cosworth. Så å sammenligne de to bilmodellene blir ikke helt bra, selv om scorpio er en mye finere/bedre bil enn sierra (merk, dette er jo min mening da :) )

 

Olapirat:

 

Bildene lyver kanskje litt da, pluss at forskjermen nå er bulka. Det er jo en bruksbil. Krombuene er originalt fra da bilen var ny. Er 18" ja, 225/40-18 billige kinadekk. Sporer ganske mye på ujavn asfalt, men skal uansett på forstillingskontroll snart pga senking, så da blir det vel litt justering av spissinga. Med 195/65-15 piggfridekk (på org. rs-felger) merker jeg null sporing og bilen går snorrett fram, så det er kanskje dekkene som har litt skyld i sporinga. Å bytte foringene ytterst på stabstaget hjelper en del dersom de er litt gamle, slites veldig fort har jeg merket.

 

Hvis du skal beholde bilen kan jeg anbefale h&r fjærer og konidempere, hvis du ikke allerede har dette. Veldig godt å kjøre med, sammenlignet med org. understell.

 

Har forresten bestemt meg for å selge min også, men den ligger nok en god del lavere i pris enn din :)

Lenke til kommentar

Helt enig med deg. Sierraen er mer ettertraktet, men personlig vil jeg ikke ha den. Scorpioen er mye mer luksus og comfort. Eneste fordel sierraen har er at den er lettere en scorpio med tilsvarende motor. Ca 150 til 200kg lettere er vanlig.

 

Jeg kjører med 205/50-16 piggfri vinter på originale Cosworth-felgene. Dette har overhodet ingen sporing. På mine 17" som ligner dine er det mye sporing.

 

Min bil har alt nytt i oppheng. Det er ikke det som gjør sporingen. Det er nok de billige kina-dekkene. Mine er billige italia-dekk tror jeg. Maranghoni tror jeg det skrives. Kan godt hende disse er fra kina også.

 

Jeg har originale Cosworth fremre fjærer, dempere og stab-stag med forstekede foringer foran.

 

Bak har jeg originale Cosworth fjærer med justerbare gule koni dempere innstilt på medium demping (dette er nærmest cosworth standard demping) og orignalt cosworth stab-stag. Jeg har ikke prøvd maks demping på disse. Har vurdert det, men ikke prøvd det ennå.

 

Gule koni demperene kjøpte jeg gjennom Ford da originale cosworth demperene bak ikke lenger kan kjøpes nye. Justerbare gule koni dempere foran ville jeg ikke ha. I godkjenningspapirene til disse står det at de kun er godkjent for Cosworth dersom de stilles inn på maksimal demping.

 

Bilen ligger godt på veien, og er mye stivere enn standard scorpio. Jeg kan også dra på skikkelig i sving før det begynner å skrike i dekkene.

 

Bilen min har vært hos Ford for hjulinnstilling med målebrev, men den sporer like jævlig. Kan ikke tenke meg at de ekstra 10mm bredde over standard dimensjon 205/50-16 kan gjøre at bilen sporer. Det er nok fiskebensmønsteret i dekkene som gjør det.

 

Aksellerasjon på Cosworthen er opp til ca 3000rpm omtrent som en standard 2.9i 12v. Ved ca 3000rpm kommer cosworth kreftene ganske brått. Kan godt sammenlignes med når turboen slår inn på turbo-biler. Ved dette turtallet så kommer det så mye krefter at fjærene bak blir klemt godt sammen og du ser godt at lysene løfter seg på kvelden. Dette er litt morsomt, men er også hovedgrunnen til at jeg vurderer å selge bilen. Problemet er at når kreftene kommer inn på 2. giret ved ca 55km/t har jeg ikke lyst til å slippe opp gassen når jeg kommer til 60km/t som ofte er fartsgrensen. Det blir ofte 80-90km/t før jeg slipper gassen og lar bilen falle tilbake til ca 60km/t igjen.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Å bytte foringene ytterst på stabstaget hjelper en del dersom de er litt gamle, slites veldig fort har jeg merket.

 

Bytter du foringene så kjøp cosworth-foringene. De er mye sterkere og passer på standard scorpio-staget. De slites ikke fort.

 

Jer er ikke glad i Biltema bil-deler, men de fører faktisk bare cosworth foringene i sitt sortiment. De kaller dem for forsterket foring, men egentlig er det foring til cosworth. Samme del på sierra også.

 

På standard foringene er det gummi i metall som må presses inn. (Les hamres forsiktig inn.) På cosworth foringene er det bare gummi med noen store stoppskiver som klemmes sammen av mutteren på staget.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Bruker de fra biltema selv, men skulle vel egentlig kjøpt powerflex med en gang. De (biltema) holder vel ca et år før de blir alt for myke. Merka iallefall god forskjell da jeg bytta ut de nå nettopp. Da hadde det gått 7mnd siden sist jeg bytta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...