Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Div reparasjon på 98-mod A6 1.8T. Gjøre selv?


geil

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bilen dette gjelder en 1998-modell Audi A6 1.8T med forhjulstrekk

 

Etter service på bilen fikk jeg beskjed om at den hadde noen feil som burde utbedres. Feilene og prisene Møller skal ha for å fikse er følgene:

 

Hovedforinger bakaksel: pris ukjent, men anslått til ca 3-4000. Dette var dog ren gjetning fra han i kundemottaket.

Skifte bremseklosser og skiver bak: 2929.16

Skifte speiljusteringsmotor 491,63 + delepris på ca 1400

Skifte fremre, nedre bærearm, venstre: 2900

 

Jeg har tre spørsmål. For det første, hva av dette kan jeg fikse selv? Jeg har ikke mye erfaring med reparasjon av biler, men har en venn som kan sakene sine ganske godt og jeg er villig til å bruke tid på å lese meg til hvordan jeg gjør det.

 

For det andre, hva kan jeg spare på å reparere disse spesifikke tingene selv?

 

Og til slutt, hva av dette burde jeg bruke reklamasjonsretten til bilforhandleren på? Jeg kjøpte den i slutten av mars i år, men fikk den ikke på service før bruktbilgarantien gikk ut.

 

Speilglasset manglet da jeg prøvekjørte bilen, og jeg ble lovet at dette skulle være fikset da jeg hentet den. At klipsene på justeringsmotoren var ødelagte regner jeg ihvertfall som en klar reklamasjonssak, men jeg er usikker på hva mer jeg burde reklamere på. Jeg fikk beskjed om at bilen var i god stand, men da jeg spurte om tilstandsrapport sa de at de ikke hadde det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden speilen manglet glass, så er det tydeligvis den har fått en smell. Dette var da ikke reparert 100% når du fikk den, og siden dette ble lovet (ettersom jeg forstår) så burde de dekke denne.

 

Om bilen var i god stand, så burde iallefall bærearmer og foringer vært ok, og holdt lengre enn dette. Så dette ville jeg ha klaget på. Men møller er møller desverre.

 

Jeg ser ikke det som noe problem å få bytta alt dette selv. Hør gjerne med mekonomen om delepriser og. Du sparer iallefall 1000kr pr time verkstedet trenger på all jobben du tar selv.

 

Bremsene burde være en kjapp og enkel jobb. Og burde fikses mye rimligere enn det du har fått oppgitt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Speilet er helt klart en reklamasjonssak, den skal ikke være noe problem heller så lenge jeg snakker med en noenlunde oppegående person hos forhandleren. Jeg kjøpte bilen hos Tronrud i Hønefoss forresten, så om noen har erfaring med reklamasjoner på bruktbil hos dem er jeg interessert i det. De virker seriøse på meg ihvertfall.

 

Jeg jobber i nabobygget til Møller og har god kontakt med de som jobber der, så vi har litt gode priser hos hverandre. Regner derfor med å ikke betale riktig så mye som jeg først fikk oppgitt, men er umulig å si hvor mye jeg eventuelt har å hente på det.

 

Bremsene ser jeg og for meg at er en enkel jobb, men bærearm og foringer er det jeg er mest usikker på. Jeg har noen øl og gode venner, hva mer trenger jeg av verktøy/hjelpemidler og hva er vanskelighetsgraden på dette?

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall tre sett, så sånn sett er det jo greit. Men selv til foringene og bærearmen, trenger jeg ikke mer spesielt verktøy der heller?

 

Og forresten, hvor får jeg tak i gode reparasjonshåndbøker? Da spesielt med tanke på feilene som nå må utbedres. Haynes har ikke for min modell, men de har for 91-97.

Lenke til kommentar

heisan. synes du faktisk skal ta deg en tur til sverige å fikse prob med bilen der. du sparer sikker 30-40 % på bildeler. dette kommer av litt lavere priser + at du får kursen på toppen.

 

Ang forstilling: det er en som driver med länkarmer i gøteborg, disse er forsterket mere enn de orginale du får på møller her hjemme, men de er bygd opp på det samme. bare at det er litt mere gods i de.

der får du tak i helt ny forstilling ,begge sider til rundt 4000.- det er like greit å bytte hele driten med en gang til denne prisen. :dribble:

har gjort det samme med min audi. bytter du den ene nå, så må du sikkert bytte de andre om litt.

 

Priseksempel norge vs sverige: hadde en golf 1.9 tdi 4 motion, skulle ha full service + regreim bytte. dette er da en dyr service pga at det må byttes olje i bakaksel også. dette ville koste meg ca 17000.- på møller her hjemme. jeg dro til sverige og betalte 9700.- for akurat den samme jobb.

 

dette er noe å tenke på hvis du ikke får den hjelpen du evt har krav på å få hos de som du kjøpte bilen av.

 

skal komme med link til han i sverige hvis du trenger det, må bare finne den igjen hehe,

 

husk, dette er bare tips.

 

 

lars

Lenke til kommentar
disse bilene har to nedre bærearmer på hvert hjul, om det er bærearmen med stab. staget er denne mye jobb og bytte... om det er den bakerste armen burde dette være en grei sak å bytte selv..

9290850[/snapback]

Nedre fremre bærearm er den som er lettest å bytte. Du trenger to 18mm fastnøkler, en 16mm, en 19mm og en stor hammer.

 

Løft opp bilen, ta av hjulet og skru ut skruen som låser stab.stagslinken til armen. (16mm) Skru så ut muttra på bærekula. SLÅ SÅ HARDT DU KAN på navhuset, der kula går gjennom navhuset, til den løsner og navhuset kan løftes opp fra kula. Løsne begge muttrene på gjennomgangsboltene. Ta muttrene av og trykk/dra ut boltene. Lirk ut armen og sett inn den nye. Sett inn boltene og skru muttrene inn et stykke, men ikke trekk dem til skikkelig. Sett navhuset på bærekula ot sett på muttra på kula. Sett en 19mm fastnøkkel på firkanten på gummien på den innerste foringa og vri foringa slik at den stemmer overens med firkanten den ligger an mot i åpningen som bolten kommer gjennom og dra muttra til fast. (dette for å låse foringa fast i vinkelen den har når bilen står på hjulene, dette er viktig!) Trekk fast muttra på bærekula. Sett en jekk under navhuset og jekk navhuset oppover til bilen fjærer av til høyden den har når den står på hjulene. Trekk til muttra på bolten som går gjennom arm og nedre støtdemperfeste. (dette for å låse foringa fast i vinkelen den har når bilen står på hjulene, dette er viktig!) Skru inn bolten som holder stab.stagslinken til armen. Sett på hjul og prøvekjør.

 

Jeg har bokstavelig talt bytta hundrevis av disse, har jobba med Audi.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Strålende bidrag begge to. Takk så mye.

 

audifreek: Jeg er veldig interessert i den linken. Er jo et helt annet prisnivå enn hos Møller om det er snakk om 4000 for forstilling.

 

Leo_: Flott gjennomgang, får med meg en kompis med litt erfaring på samme bil så får vi lett til det.

Lenke til kommentar
Priseksempel norge vs sverige:  hadde en golf 1.9 tdi 4 motion, skulle ha full service + regreim bytte. dette er da en dyr service pga at det må byttes olje i bakaksel også. dette ville koste meg ca 17000.- på møller her hjemme. jeg dro til sverige og betalte 9700.-  for akurat den samme jobb.

9305823[/snapback]

 

Jeg bytta olje på bakakselen på bilen min og det er 10 min nesten går kjappere enn å bytte på motoren da det ikke er noe filter..

Men tviler ikke på at forhandlere skal ha 3000kr i timelønn på slikt.

eneste man må ha er en liten pompe (80 kr på biltema)for å pompe olja opp i hullet da det ikke er plass til å ha kanna der, mulig det er plass på vw det vet jeg ikke. :thumbup:

Lenke til kommentar
ikke sant  :D

 

det som er med den golfen jeg hadde , er at det var haldex kobling. den olja er dyr + at det er oljefilter på bakaksling.

 

 

jeg har sendt deg en pm swithc1

9311355[/snapback]

 

haldex vil si at det ikke er permament 4wd, og den koblingen er ikke i bakasel.

 

Jeg bruktet Valvoline HP HL-5 LS 80w90 jeg har permament men uansett haldex koblinga er i girkassa, vinkeldrev trur jeg ganske sikker.

kosta 180kr pr liter går litt under litern på bak aksel..

Haldex:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex

Lenke til kommentar
Priseksempel norge vs sverige:  hadde en golf 1.9 tdi 4 motion, skulle ha full service + regreim bytte. dette er da en dyr service pga at det må byttes olje i bakaksel også. dette ville koste meg ca 17000.- på møller her hjemme. jeg dro til sverige og betalte 9700.-  for akurat den samme jobb.

9305823[/snapback]

 

Jeg bytta olje på bakakselen på bilen min og det er 10 min nesten går kjappere enn å bytte på motoren da det ikke er noe filter..

Men tviler ikke på at forhandlere skal ha 3000kr i timelønn på slikt.

eneste man må ha er en liten pompe (80 kr på biltema)for å pompe olja opp i hullet da det ikke er plass til å ha kanna der, mulig det er plass på vw det vet jeg ikke. :thumbup:

9308758[/snapback]

 

Sitter et filter på haldexen... bitte lite og ekstremt trangt og bytte. husker ikke intervallen

Lenke til kommentar

Takket være mye god hjelp har jeg en god oversikt over hva jeg skal få gjort hos Møller nå, så takk alle sammen. Men er noe jeg er litt usikker på ang bremseskift.

 

Når jeg skal trykke/skru stempelet tilbake før nye klosser skal inn vil det vel renne bremsevæske over. Den kan jeg fange i en bremselufter så vidt jeg har forstått. Og om jeg ikke er helt på trynet skal vel væsken tilbake etter at de nye klossene er på og kalipperen er festet igjen, jeg lurer da på hvordan det er lurest å gjøre.

 

Det andre er ang selve stempelet. Etter at jeg har trykket den inn og festet ny kloss, må jeg gjøre noe for at den skal tilbake i rett posisjon?

 

Selve demonteringen og montering føler jeg at jeg har god oversikt over, men jeg lurer på hva jeg må være spesielt oppmerksom på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...