Gå til innhold

Førstegangsvannkjøling fra utlandet.

Anbefalte innlegg

Jeg tok beslutningen i dag. Jeg har litt for mye cash, alt for lyst på vannkjøling, og en del tid igjen til skolestart.

Så jeg trenger en del info om vannkjøling. Nå skal jeg ikke si at jeg ikke har lest, for det har jeg gjort, dag og natt, men ingenting slår RL-erfaring :) Jeg trenger spesiellt info om forskjellige nipler og slanger og annen slik drit som gjør at jeg ikke herper noe pga lekkasje.

Jeg har strengt tatt ikke bruk for vannkjøling, men nå er det vel slik at dette ikke blir gammelt og utdatert på samme måte som en PC blir? Derfor vil jeg svi av spenna før jeg søler dem bort på noe annet :)

Mine krav:

1:Jeg skal sikkert oppgradere PC'en i løpet av 2008. Jeg kan derfor ikke ha noe "custom-made" for spesifikke sockets eller fester. (Blir det nød henter jeg stripsen til neste oppsett)

2: Jeg vil gjerne ha en 360mm rad. Jeg har nok av plass.. (ikke nå, pga trekabinettet mitt, men jeg er ikke redd for å ha noen deler utenfor til jeg finner en mer permanent løsning)

3: Systemet bør være stille, det er derfor jeg skifter fra viftene, men det bør likevel yte bedre enn min TT big typhoon. Noen som vil kjøpe? :p

4: Jeg nøyer meg med lufting via en slik T-ventil for øyeblikket, til jeg bygger en tank selv.

5: Jeg har lyst til å kjøpe fra utlandet, og gjerne den billigste, men jeg har ikke erfaring utenfor Norges grenser.

6: Sist, men ikke minst: 2000/2500 spenn, uten frakt

Fyr løs :)

EDIT: haha, det viktigste :) CPU, GPU og NB til å begynne med ^^

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo hoste opp et forslag her...

Har hørt mye pent om Sidewinder computers her på forumet, og de er blant de desidert billigste jeg har snublet over så langt.

Satte opp en liten liste derfra bestående av Swiftech Apogee GT CPU-blokk, Swiftech MCP355 m/Petra's Tech custom topp, HW Labs Black Ice GTX360 radiator, Swiftech MCW60 GPU-blokk m/8 ramsinks, 6 fot halvtoms Durelene-slange (kan evt erstattes med Tygon, men det blir litt dyrere), Swiftech MCW30 chipsett-blokk, tre Scythe S-Flex SFF21E 120 mm vifter og en T-kobling, noe som vil lande på $384.75, eller 2243 kr og 23 øre + frakt ifølge Googles valutakalkulator.

Når det gjelder nipler og slanger så bruker jeg bestandig slangeklemmer i stål (som f eks denne typen) og surrer inn gjengene med minst fire runder teflonteip før jeg skrur i niplene, noe som har vært potte tett i over ett år for min del.

110% sikker kan man likevel aldri være, så det lønner seg å sette opp systemet utenfor kabinettet og la det putre og gå til neste dag for å sjekke at ingenting lekker. Det sparte iallfall meg for å drukne deler for 8000 kroner den gangen jeg hadde glemt å surre ene nippelen med teflonteip :p

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Black ice raddisen er de tomme for. Hva annet kan jeg ta? Black ice Xtreme III?

EDIT: de hadde den blå på tilbud :p Den er traktorstøgg, men jeg sparer 10$ ^^

Fittings er det samme som nipler, sant? Raddisen og pumpa kommer med fittings, så det er ikke no problem. Må jeg da kjøpe to stk. nipler til alle blokkene (6), samt... 12 slangeklemmer? (2 klemmer til t-koplingen.)

Æh.. alle blokkene en avbildet med nipler, så det går sikkert greit.. 12 slangeklemmer da.. ^^

Jeg er av den religiøse overbevisning at jeg ikke skal overkomplisere ting med teflonteip og bruker derfor... flytende silikon! (det har vi hjemme, jeg sparer noen tiere :p)

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Alt er kjøpt med tanke på 1/2" ID nå, (håper det går bra).

USA tok tre dager for å få sendt pakken min til den andre siden av kloden. Posten Norge har til nå prestert å få pakken fra mottaket til tollerene på to dager..

Jaja, jeg leste at 1/2" diameter ikke gir mye ytelsesforskjell, men så ser det jo fett ut da, ikke sant? ;)

Jeg slenger opp bilder i "din vannkjøling- tråden" når jeg får det.^^

Lenke til kommentar

7/16" har blitt veldig vanlig blant Xtremesystems-folket iallfall. Har selv Tygon 7/16". Masterkleer er ikke unik på noen måte, det er bare høykvalitetsslange som fås til en billig penge fra bl.a. McMaster.com (kan sammenlignes med Tess her i Norge), og den har derfor blitt veldig populær.

Lenke til kommentar

Er ikke 7/16 en grei størelse å bruke på 1/2" nipler? For det første, så vil slanger med 7/16 ID og 5/8 ID ha litt tykkere vegger, men allikevel iokke være så ekstremt tykke, og kjøper du kvalitetsslange, f.eks. Tygon, så er det ikke noe problem å strekke de utenpå 1/2" ID nipler, og de vil sitte ekstra godt.

Man mister jo veldig lite flow uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt deler av dagen i dag på å sette sammen ruklet, og må si at jeg er jæ**** misfornøyd med denne slangen. Den knekker bare du ser på den, nesten uansett hvor stor buen er. Problemet intensiveres når det blir varmt (kjører for øyeblikket passivt, 40 grader.)

Så jeg må nok til by'n på tirsdag og handle slange som funker, for denne er ubrukelig. 180 graders bøyer er umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...