Gå til innhold

Nikon eller Canon. Er enormt usikker.

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Hei! De siste dagene har jeg vært på nære nippet til å kjøpe henholdsvis Canon IXUS v, nikon 775 og nikon 885 flere ganger. Men hver gang blir jeg skeptisk og lar det være. Er enormt usikker på hva jeg skal kjøpe. Og er det virkelig trygt å satse på it-butikken? Hvor stor sjanse er det for at det er en defekt på et nytt kamera?

Fikk holde en IXUS v for et par dager siden av en kamerat. Det er jo et utrolig sexy kamera. Har helt mot dette kameraet nå i det siste. Men jeg har veldig lyst på et 3.3 MP kamera også.... og da frister 885. Men er det litt for stort og klumpete? Hjeeelp!!!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Hei! Kjøpte kamera fra it-butikken, et CP-800 og er svært godt fornøyd med det. Skulle vel satset på 885 i stedet for da får en med lader og et oppladbart batteri. Kjøpte et skjermkort der for ca. 6 mndr. siden som det var noe feil på, sendte det tilbake og etter ca. 5 uker kom et nytt. Sommerferien må ta noe av skylda for den lange tiden. Har ingen problemer med å anbefale it-butikken, pleier å handle mye derfra som privatperson.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Jeg er i samme situasjon - vurderer Nikon CoolPix 885 og alternativer. IXUS 300 var først blant mine valg, men jeg har etterhvert eliminert den.

CP885 er liten, men det litt store håndtaket skal visstnok være en stor fordel ifølge tester - det gjør det faktisk mulig å holde kameraet på en grei måte i hverdagen. Problemet med IXUS er jo at kameraet er -for- smått..

Jeg har vurdert mange alternativer via web, men kommer alltid tilbake til at CP885 er det beste valget. Nå vil jeg slå til.

Største ulemper med CP885 er:

- Proprietære batterier

- Litt treg når du bruker store CompactFlash kort

Største fordeler er:

- Godt håndgrep

- Bra bildekvalitet (har også manuell kontroll)

- Meget lett å bruke

- Meget bra bundlet software

- Bra score i tester!

Eneste jeg nå trenger å forsikre meg om, er at batterilader og oppladbart batteri følger med og ikke er ekstrautstyr. Isåfall ligger CP885 på rundt 6.300 kroner + frakt fra IT butikken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest mafister

Nikon CoolPix 885 er eit kamera eg meiner ligg midt i mellom kompaktkamera og digitalkamera.

Det har avansert "matrix" autofokus, denne er særs viktig. Det har og innstillingar som er avanserte og særs nyttige viss du bruker tid på foto. Dette gjeld kvitbalanseval (fleire val enn inne/ute etc.) nivåjustering av dei enkelte funksjonane ein koplar inn og ut.

Det at det har hjul for val av program, er og nyttig når eit bilete skal takast fort - fikling på ein meny nyttar ikkje i alle situasjonar.

Har ikkje erfaring med IXUS digital, men har med IXUS II kompaktkamera. Dette er eit kompaktkamera, og det er det. Eg antek digitalkameraet og har litt av det samme.

Er du ute etter eit kompaktkamera med gode tekniske spesifikasjonar (oppløysing m.v.) - og ikkje ute etter å bruke mykje tid på å setje deg inn i korleis å ta gode bilete med kameraet, tippar eg IXUS er superflott.

Av "toppfunksjonar" på IXUS anar eg ingenting, men eg veit at Coolpix er rik på eigenskapar som let deg ta særs gode bilete, viss ein tek seg tid med det enkelte biletet og legg litt meir i det enn berre å knipse eit bilete. Kameraet er godt til dette og, men eg likar kameraet pga. toppfunksjonane.

HaraldB

Lenke til kommentar

Om du velger Ixus, så styr unna den originale Canon Digital Ixus.

Velg en av de andre - Ixus V eller Ixus 300.

Jeg ville valgt Nikon.

skarsk

Windows 98 / 2000

Abit VT6X4

Pentium III 933MHz - 133MHz

384MB PC133

ATI All-In-Wonder 128

IBM 40GB

Plextor 24x10x40

Mitsumi DVD

CanoScan 2700F

HP 3C

Minolta Color Page Pro L

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-12 20:46 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest mafister

Hei!

Har akkurat handlet et Nikon CP 885 fra It-butikken.

Er kjempefornøyd både med It-butikken og kameraet.

Enkelt og bruke og flotte bilder - hendig og lett, du kan ta det med over alt.

Jeg hadde kameraet etter bare fem dager fra bestilling.

Hilsen Odd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...