Gå til innhold

Webshop mistet telefoner, mine rettigheter?


Anbefalte innlegg

Jeg sendte inn to telefoner av merket Sony Ericsson K750i til reparasjon (joystikken var gåen på begge), siden det ikke hastet med reparasjon, ble de sendt direkte til webshoppen.

Det går så nesten 1,5mnd før jeg sender de mail og lurer på hva som skjer, jeg får da vite at de ikke har mottatt telefonene, heldigvis har jeg sendingens nummer og sporingen viser at de har mottatt pakken. Noe de da "godtar", og sier at disse er mistet pga en "utro annsatt" som ikke lenger jobber der.

Jeg spør da hvordan vi skal løse dette. De svarer da med å tilby to nye telefoner av modellen Sony Ericsson K550i (verdi ca1900), jeg syntes ikke dette er en tilsvarende telefon, så jeg ber om å få igjen 2000kr per telefon, da jeg allerede har kjøpt nye telefoner. Får da tilbake svar om at de kun vil tilby 1000kr per telefon pga. forringelse av verdien. Telefonene var rett under 2 år gamle da de ble sendt inn.

 

Det jeg lurer på er:

- Sier ikke loven at varen skal erstattes med tilsvarende eller bedre vare?

- Er forringelsen så stor?

- Hvilken telefon er en verdig erstatning for en K750i?

 

Jeg har enda en god tone med de og trenger bare litt hjelp, jeg vil ikke være helt urimelig heller. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved heving av kjøpet kan butikk kreve en verdiavskrivning av produktet.Hva som er rimelig avskrivning varierer fra produkt til produkt, men er en indikasjon er hva tilsvarende koster nå.

Du kan derimot kreve rente på kjøpsbeløpet fra kjøpsdato.

Lenke til kommentar

K550i er ikkje ein tilsvarende telefon?? K750i og K550i er jo omtrent identiske. K550 er litt mindre bare og har ikkje så lang batteritid. Ellers er den bedre på nokre felt.

 

Og når dine K750 telefoner er 2 år gamle så ser eg ikkje heilt problemet ditt. Beklager det altso, men.

Lenke til kommentar

Vil da tro at når forhandleren "mister" telefonene, uansett grunn, så er det deres ansvar og skaffe til vegne erstatnings telefoner, eller erstatte beløpet for telefonene, samme hvor lenge telefonene har vært i bruk.

 

På mobiltelefoner så har du foresten 5-års reklamasjonsrett, slik som på det meste annen elektronikk.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Det forstår eg jo. Meiner ikkje at han ikkje skal få noko. Misforstå meg rett. Meiner bare at om nettbutikken vil gi ha 2 nye K550i telefoner som kompensasjon så er jo det bra nok i mine øyne. Men det er no bare mi meining. Ka Trådstarter egentlig har rett på i ein slik situvasjon skal eg ikkje krangle med nokon om.

Lenke til kommentar

Hvilken webshop det er trenger vi vel ikke gå inn på.

Jeg var storfornøyd med mine K750i, og syntes K550i er en "plasttelefon" i sammenligning, men kanskje jeg bare skal ta til takke med to av de da. :hmm:

Det jeg syntes var rart er at de først tilbyr to telefoner til en verdi av litt over 1900 kr, så når jeg ber om pengene istedet vil de kun gi meg 1000 per telefon.

Lenke til kommentar

Dersom du sjekker med prisguiden har faktisk 2 nettbutikker K750i enda og tar ~1700kr for dem, dvs det samme som K550i i prisguiden. Dersom du ikke liker K550i kan du kanskje spørre dem om å tilby 2 andre telefoner fra annen produsent? De bør være samarbeidsvillige ettersom de allerede har innrømmet å miste dine, deres personalproblemer skal jo ikke ramme deg. At de ikke har kontaktet deg automatisk etter at denne ansatte ble oppdaget virker jo forresten litt rart, de har vel hatt noen saker med han/henne da. Lurer forresten hvorfor noen ville ta defekte mobiltelefoner....

Lenke til kommentar

Når noen mister eller ødelegger noe, er det normalt å yte erstatning.

 

I utgangspunktet skal erstatningsoppgjør i Norge skje i pengeverdier. Du har ingen plikt til å godta noen form for andre gjenstander i erstatning, men kan kreve å få oppgjør i penger. Da må verdien på de tapte gjenstandene anslåes - og det er sikkert uenighet mellom partene på dette punktet. Det er ikke nyverdien som legges til grunn i et erstatningsoppgjør, men verdien på det aktuelle tidspunktet. Verdien kan heller ikke settes ut i fra at telefonene var ødelagte, siden dette blir åpenbart urimelig overfor skadelidte. Verdien må settes til det samme som to normalt fungerende, brukte K750i.

 

Du kan iallefall nekte å akseptere å få K550i i bytte, dersom du ikke ønsker det.

 

 

Alternativt kan man jo tenke seg en vri på forbrukerkjøpsloven. Tingen kan åpenbart ikke rettes, så en eventuell omlevering etter §29 kan tenkes. Isåfall er det en "tilsvarende ting" man har krav på. Om K550i er "tilsvarende" blir ganske subjektivt. Har den alle funksjoner og kvaliteter til K750i? Hvis nei, er den ikke tilsvarende.

 

Kjøper har etter §§31 og 32 videre krav på å velge mellom prisavslag eller heving. I dette tilfellet vil det isåfall være heving. Telefonene er jo levert tilbake til butikken, så der har du ditt på det tørre. At de har mistet dem er strengt tatt ikke ditt problem.

 

 

(Disclaimer: er ikke jurist..)

Lenke til kommentar
Hvilken butikk er det snakk om?!

9275261[/snapback]

Hvilken webshop det er trenger vi vel ikke gå inn på.

9273094[/snapback]

 

Et tips Ninjahamster, les hele tråden før du poster.

 

I slike saker tror jeg dessverre ikke er noe særlig annet å gjøre enn å mase,klage og bruke tid og krefter før en av partene gir opp.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Leste bare første posten i stad og skumleste resten nå. Ser fortsatt ikke hvilken webshop det er så spørsmålet mitt består.

9275322[/snapback]

 

Det hjelper vel heller lite at jeg forteller hvilken webshop dette gjelder. De har ordnet opp og må vel si meg fornøyd nå. Jeg har to nye telefoner underveis i posten :)

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Begge parter kom jo frem til en løsning som de kan leve med, kan vel knappes kalle de for møkkafolk fordet?

9275662[/snapback]

 

Etter at kunden hadde først fått høre at de ikke hadde mottatt noen telefoner ja. Hva om kunden ikke hadde hatt sporingsnummeret og/eller bare vært dumsnill? Nei du, jeg kaller slike folk møkkafolk når man bevisst prøver å lure kunden på den måten. De sa rett ut at de ikke hadde mottatt noen telefoner før kunden viste til sporingsnummer, det kan ikke misforståes. Men klart, du skal få lov å kalle de det du vil :w00t:

Lenke til kommentar
Etter at kunden hadde først fått høre at de ikke hadde mottatt noen telefoner ja. Hva om kunden ikke hadde hatt sporingsnummeret og/eller bare vært dumsnill? Nei du, jeg kaller slike folk møkkafolk når man bevisst prøver å lure kunden på den måten. De sa rett ut at de ikke hadde mottatt noen telefoner før kunden viste til sporingsnummer, det kan ikke misforståes. Men klart, du skal få lov å kalle de det du vil  :w00t:

9275727[/snapback]

Må si meg enig der, synes begynnelsen av historien fremdeles lukter svidd, tiltross for en lykkelig slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...