gigax Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg skal flytte til uken, og har i den forbindelse bestilt bredbånd. Men jeg lurer på om jeg skal ha router? Hva er fordelene/ulempene med det? Har hørt at den spiser opp linja:s Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Fordelen med router er først å fremst at du kan ha internett på fler enn en data, og på trådløse routere kan du også ha trådøst internett =) Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Fordelen med ruter er som PepsiCo sier at du kan ha mere enn en PC tilkoblet. Dette fordi det er begrenset med IPadresser i verden, og ISPer gir somregel derfor kun ut en adresse til vær kunde. Derfor må du ha en ruter for å "omadresere" den ene adressen du har ut mot verden mot interne adresser du har på dine egene maskiner. Mange ISPer i dag sender også ut såkalte rutermodem. Altså Ruter og modem i en boks. Dermed slipper slutkunder å tenke på om de har en eller flere maskiner. Problemet med å bruke ruter er at denne ikke slipper igjenom traffik som kommer uanmeldt utenifra. (Siden ingen på insiden har spurt etter pakken vet ruteren ikke hvor den skal sende pakken videre.) Dermed må du til å åpne og vidresende porter for f.eks. P2P, VoIP ol. (Mange tjenester har i dag innebyggede funksjoner for å komme seg rundt dette problemet. Skype foreksempel kan ta i mot innkommende anrop uten åpning av porter på forhånd.) Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Siden ingen har fortalt deg bakdelen med en router så gjør jeg det. En normal bredbåndsrouter har integrert en dum NAT vegg, sånn at alt som blir sendt inn til nettet ditt stopper i denne. Dette skaper mye problemer. Om du har en leverandør som leverer flere offesielle ip adresser bak et bridge modem så er beste løsningen bare å kjøpe en switch. Som en annen her nevnte må du også huske på at mange nettleverandører leverer router når du bestiller, så da blir det bare problemer om du kjøper det en router til. Kjøp heller en switch. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Obs obs. Noen ISPer(f eks bkk) leverer modemroutere der du ikke kan stille på noe selv. Her trengs det en router viss man skal åpne porter. Nat er forresten nødvendig viss man skal sende riktig data til riktig maskin Endret 22. august 2007 av Akidon Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 En god egenskap ved routere er brannmur. Det er fort gjort å kjøre uten softwaremur og da er den i routeren god å ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå