Svish Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Er det mulig? Har laget en skjermsparer, og det er jo bare en fullscreen form som tegnes på med onpaint og slikt. Og så kom jeg til å tenke på at det hadde jo vært litt artig om bakgrunnen på formen var gjennomsiktig slik at jeg tegnet på windows Er det mulig? Eller må man ta et screenshot eller noe da og bruke det som bakgrunn? I så fall, hvordan kan man ta et screenshot i C#? Og uten å få med seg selv? Lenke til kommentar
Spartakus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Kan hende du finner noe her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=766294&hl= Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 skal du rett og slett gjøre den 100 % gjennomsiktig, og ikke fade den ut eller noen andre fancy ting, kan du bare sette Form.Opacity til 0. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Du kan strengt tatt sette formen delvis gjennomsiktig. Har du f.eks prøvd å bruke Paint.Net, så ser man den ufattelig irriterende opacityen misbrukt på save-boksen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Opacity ser jeg på som helt unyttig, utenom for å evt. fade vinduer når de lukkes eller åpnes, men da kan man også bruke AnimateWindow, som er litt mer effektiv, og færre linjer med kode. Lenke til kommentar
Svish Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Kult. Nei, selve formen skal ikke fade, så opacity fungerer greit til det. Men nytt problem Alt blir jo transparent da. På formen bruker jeg OnPaint og OnPaintBackground til å henholdsvis male noe tekst og male et bilde. Og denne teksten og dette bildet blir jo også gjennomsiktig. Hvordan kan jeg forhindre det? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Vel, man skulle tro at man kunne bruke SetStyle(SupportsTransparentBackcolor, true) til dette, men akk. Man skulle også tro det funket med WS_EX_TRANSPARENT, men det funker heller ikke. Så da sitter vi igjen med: Jeg aner ikke Eneste jeg vet fungerer er transparencykey, men den fungerer bare på én farge. Jeg tipper at hvis transparent bakgrund skal fungere, så må nødvendigvis formen double buffres (ellers ville man fort støtt på tekniske problemer) Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Er det mulig? Har laget en skjermsparer, og det er jo bare en fullscreen form som tegnes på med onpaint og slikt. Og så kom jeg til å tenke på at det hadde jo vært litt artig om bakgrunnen på formen var gjennomsiktig slik at jeg tegnet på windows Er det mulig? Eller må man ta et screenshot eller noe da og bruke det som bakgrunn? I så fall, hvordan kan man ta et screenshot i C#? Og uten å få med seg selv? 9272137[/snapback] Hva om du kopierer skjermbildet før Formen blir vist? Bruk load-eventen til det. Så kan du vise skjermbildet etterpå, modifisert slik som du lyster... Lenke til kommentar
Svish Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 hvordan kopierer man skjermbildet da? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 http://www.codeproject.com/csharp/ScreenCapture.asp noe sånt kanskje? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Graphics.CopyFromScreen Lenke til kommentar
Svish Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 fikk til men da fant jeg et par ting til jeg lurte på om er mulig, og det er... 1. Skjermspareren er jo fullscreen. Muligheter for å ta screenshot av noe som er bak seg selv liksom? Sånn, mens man kjører og er der? 2. Hvordan kan jeg tegne et bilde transparent? bruker e.Graphics.DrawImage etc, men der er det bare muligheter for skalering osv, så vidt jeg kan se. ikke noe alpha... når man tegner er det jo bare å angi en farge som Color.FromArgb og angi alpha liksom, men fant liksom ikke noe tilsvarende enkelt for image eller bitmap... noen som vet? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) fikk til men da fant jeg et par ting til jeg lurte på om er mulig, og det er... 1. Skjermspareren er jo fullscreen. Muligheter for å ta screenshot av noe som er bak seg selv liksom? Sånn, mens man kjører og er der? 2. Hvordan kan jeg tegne et bilde transparent? bruker e.Graphics.DrawImage etc, men der er det bare muligheter for skalering osv, så vidt jeg kan se. ikke noe alpha... når man tegner er det jo bare å angi en farge som Color.FromArgb og angi alpha liksom, men fant liksom ikke noe tilsvarende enkelt for image eller bitmap... noen som vet? 9381014[/snapback] 1. sannsyligvis ikke. Men det er mulig du kan skjule formen noen millisekund, kopiere fra skjermen. og vise formen igjen. Det kommer litt an på hvordan Windows tegner vinduene. 2. Har lett en del etter lignende informasjon (gjennonmsiktig knapp) og endte opp med å lage en egen klasse som overrider picturbox. Tror jeg fant en artikkel på codeproject som konkluderte med at det ikke fungerte... Endret 30. august 2007 av Mr Burns Lenke til kommentar
CronoMan Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Form.TransparencyKey ? Lenke til kommentar
Svish Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 TransparencyKey gjör vel bare en enkelt farge helt transparent? Og det blir jo ikke helt bra... Lenke til kommentar
CronoMan Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 TransparencyKey gjör vel bare en enkelt farge helt transparent? Og det blir jo ikke helt bra... 9436659[/snapback] jau... men mulig du må bruke transparancykey for så å bruke gdi+ og tegne på den helt gjennomsiktige formen etterpå... er ikke helt sikker jeg Lenke til kommentar
Svish Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 aaaa... hm.. kanskje det kanskje ja... menneh, gdi+, hvordan bruker man det? Er det de vanlige Graphics.drawSomething metodene, eller er det noe annet spesielt? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 .NET implementerer nesten hele GDI+ i System.Drawing. Lenke til kommentar
CronoMan Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) http://blogs.msdn.com/mswanson/archive/200.../07/436618.aspx Endret 2. oktober 2007 av CronoMan Lenke til kommentar
Svish Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 takker for tipset har mye å gjøre så får dessverre ikke testet den ut på en stund... arg arg arg... men lenken er notert og pakken er lastet ned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå