Gå til innhold

Sandisk minnekort vs. Panasonic minnekort

Anbefalte innlegg

Har bestilt feil minnekort 1 gang og har ikke tenkt å gjøre det flere ganger.

Jeg har valgt meg ut et 2GB minne kort av typen SD, fra Sandisk.

Typen er:

"Sandisk Extreme III Secure Digital 2GB, min 20MB sec read and write"

Jeg skal bruke det i et Panasonic digitalkamera.

Panasonic oppgir at minnekortet som "egentlig" skal brukes er som følger:

Panasonic SD 2GB PRO HIGH SPEED (up to 20MB/sec) (type:RP-SDK02G)

Men siden det er umulig å oppdrive det "originale" minnekortet fra Panasonic, må jo en ty til f.eks Sandisk som jeg har hørt er et meget bra kort.

Men ønsker ikke å kjøpe Sandisk sitt, for så å putte det i kameraet og vips, så virker det ikke.

Så er det noen som kan gå god for at Sandisk sitt minnekort er kompatibel med Panasonic sitt som "egentlig" skal brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres latterlig ut at kameraet bare skal kunne bruke SD-kort fra Panasonic. Står det i bruksanvisningen er det nok bare en sånn standard svada-anbefaling. Om kameraet ikke tar Sandisk-kort av beste kvalitet ville jeg levert det tilbake der jeg kjøpte det. Ville uansett ventet på 4GB-versjonen av extreme III som er rett rundt hjørnet. Ducati-versjonen med innebygd USB-plugg kommer også snart.

Lenke til kommentar

Enig i at du bør reklamere på kameraet dersom det ikke støtter SD-kort fra SanDisk eller andre produsenter. Jeg tviler imidlertid SVÆRT STERKT på at det vil bli et problem.

Før du kjøper et 4 GB minnekort bør du forresten sjekke om kameraet støtter SDHC. Hvis det gjør det, så er det bare å kjøpe, men pass deg for de få kortene som finnes som er 4 Gb men ikke følger SDHC-standarden.

Lenke til kommentar
Så er det noen som kan gå god for at Sandisk sitt minnekort er kompatibel med Panasonic sitt som "egentlig" skal brukes?

Du skriver ikke hva slags kamera du har, men har ikke hatt noe problem med Sandisk minnekort i Panasonic-kameraer i hvert fall. Aldri hørt om tester som har hatt problemer heller, og svært mange bruker Sandisk til testing...

At Panasonic oppgir deres eget som eneste merke, er mer latskap fordi de ikke gidder å ramse opp alle produsentene (og de får neppe plass til alle heller). Men de burde kanskje skrevet at flere produsenter kan være kompatible.

Kjøp 2GB, så er du temmelig trygg på at det virker. 4GB kan være lunefullt, særlig med litt eldre kamera (langt fra alle kameraer som støtter, det står antakelig SDHC på batterilokket ditt dersom det gjør det). Extreme III holder i massevis...

Lenke til kommentar

Panasonic sier ikke at jeg MÅ bruke SD minnekortet som de selv lager, men jeg savner en liste over hva slags SD minnekort som kan brukes i kameraet, for ikke alle SD kort kan brukes. Kjøpte som det nevnes her 4 GB kort fra TwinMOS med det virker ikke. Viser seg at kameraet ikke takler mer enn max 2 .GB

Så et 2GB med SD Memory Card (PRO HIGH SPEED), kan brukes iflg. Panasonic og Sandisk sitt extreme III minnekort kommer vel under definisjonen PRO HIGH SPEED skulle en tro.

Lenke til kommentar

Synd du ikke skummet gjennom forumet her før du bestilte noe som helst det står TwinMos på. Da ville du sett den reneste bannlysningen av det merket. Det er svært mange her, meg selv innbefattet, som har hatt et TwinMos som har blitt korrupt og uleselig. De ser svært innbydende ut der de tilbys til meget lave priser for tildels store kapasiteter, men det hjelper lite om de ikke er til å stole på. Jeg er egentlig litt forundret over at store kjeder som Komplett er blant forhandlerne.

Det er vel SanDisk og Lexar som anses som lure valg her inne. Det koster litt mer, men er til å stole på. SanDisk har ellers rast i pris, og er å få til meget hyggelig priser for tiden. Og sats heller på 2 x 2 GB enn et 4 GB. Fallhøyden er større jo mer data du har på ett enkelt kort om uhellet er ute.

Vedr. størrelse har jeg kun kjørt opp til 2GB på mitt Panasonic FZ30 forøvrig.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Panasonic sier ikke at jeg MÅ bruke SD minnekortet som de selv lager, men jeg savner en liste over hva slags SD minnekort som kan brukes i kameraet, for ikke alle SD kort kan brukes. Kjøpte som det nevnes her 4 GB kort fra TwinMOS med det virker ikke. Viser seg at kameraet ikke takler mer enn max 2 .GB

9276733[/snapback]

Kameraet mitt takler heller ikke mer enn 2GB. Men dette var jeg klar over på forhånd, fordi jeg hadde lest det i spesifikasjonene. Det er utrolig hva man kan finne ut av bare av å snuse litt rundt på nettet :D

Lenke til kommentar

Problemet er at da kameraet ble laget, fantes det ikke 4GB kort. Nesten alle SD-kort større enn 2GB er SDHC, og de som ikke er det fungerer ikke i alle enheter heller, da disse ikke er standardisert.

Har du flaks, får du levert tilbake 4GB-kortet ditt. Gå så ut og kjøp deg ett eller to 2GB Sandisk Ultra II eller Extreme III-minnekort, de virker "garantert" med mindre det er noe feil på kameraet eller minnekortene (og det er det sjelden med Sandisk minnekort). 4GB er et sjansespill, med mindre du er helt sikker på at det virker (og det er ikke du).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...