Gå til innhold

Routeren sluker nesten 2/3 av hastigheten min!

Anbefalte innlegg

Bestilte internett 12/2 mbit internett fra Canal Digital via tvkabelen og i går kveld kom de hjem til meg og installerte det og gjorde det klart. Jeg testet hastigheten og målte hos itavisen flere ganger mellom 10-12 mbit hver eneste gang via vanlig nettverkskabel.

Som de fleste har, så har jo jeg óg router i mitt hjem, og koblet kabelen som kom fra modemet til modemet og slo den på. Første tingen jeg gjorde var å sjekke hastigheten på nytt igjen på itavisens speedometer, og denne gang målte den bare rundt 4-4.5 mbit!! Jeg prøvde igjen flere ganger, og så på forskjellige instillinger til routeren, men nei det ble forsatt kun 4-4.5 mbit i hastighet...

Routeren jeg hadde var en D-link DI-524 router som er så mye som snart 1 år gammel. Det var da jeg kom til å tenke på at kanskje det var noe med routeren som var feil, og dro i dag til Elkjøp og så etter ny router, og valgte tilslutt en Belkin Wireless G+ MIMO-router fordi jeg ble litt imponert hvor de skrytte på seg selv at den var ganske rask. Hjem dro jeg og koblet den til og installerte det som skal installeres, men fortsatt var hastigheten 4-4.5 mbit!!

Det var da jeg hadde lyst å gi opp all håpet, og la det være slik det var, men jeg vet fortsatt ikke hva som er feil. Alle testene jeg gjorde med routeren var med en bærbar som sto ca 2-3 meter fra routeren, så avstanden fra routeren skal ikke være noe problem.

Noen som har noen tips/vet hva jeg kan gjøre? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes rart ut at begge ruterne skulle toppe på 4-4,5mb wan-lan. (Ikke det at det ikke finnes rutere som er så dårlige, men at to forskjellige rutere av to produsenter får like resultater gjør det mere troligt at feilen er et annet sted.)

Prøv som atrax sier å koble til ruteren med kabel for å utelukke den trådløse biten.

Prøv også å måle hastigheten med en annen pc om du har muligheten. Da får du testet om det er nettverkskortet i din pc som topper ut på 4-4,5mb, eller om det er noe annet som er feil.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Har testet å koble TP-kabel fra ruteren til pcen og da fikk jeg 12 mbit. Testet også i går med en annen pc via trådløst og fikk da samme resultater som med bærbaren min via trådløst, dvs 4-4,5 mbit.

Joda, bærbaren støtter 11g, den er trossalt ikke ett år enda ;)

Har også lest at hvis huset/leiligheten har mye murvegger kan dette svekke hastigheten/signalet, men med nesten 8 mbit?? 3 av 4 yttervegger i leiligheten min består av murvegger, taket og gulvet og, men jeg tror neppe dette kan være det største problemet, eller? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Fri sikt er desidert det viktigste punktet når det kommer til trådløse nettverk, spesielt når vi snakker slike hastighet - har ingen problemer med å tro at en tjukk murvegg kan fjerne 3/4 av hastigheten.

9274260[/snapback]

Når jeg testet første gangen med trådløst var jeg ca 2-3 meter fra routeren med fri sikt, ikke noe stort eller smått i veien mellom routeren og pcen. Prøvde tilogmed med en annen pc som sto en etasje under routeren og i andre enden av huset, men fremdeles var det samme hastighet som før, 4-4,5.

Endret av kentsk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...