Gå til innhold

4800 vs 4600??

|sindre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4800 er 4600 med Agp8x støtte. Har du ikke agp8 støttee er det ingen vits, og slev med Agp8x på hovedkort så merker du liten ytelsesforbedring.

For forskjellen mellom Agp8x og agp4x siterer jeg noe jeg har skrevet før.

Beklager skrivefeilene, har ikke blit bedre til å skrive endå.

-------

AGp porten har siden AGP1 brukt 66mhz og det gjør den forsatt. Forskjellen er at agp8x kan sende 8 ganger mer data per clokkrate en AGP1X. AGP4X kan sende 4X mer en AGP1X. Altså kan AGP8X overføre dobbelt så mye data som AGP4x. Du har kasnje hørt om AGP pro? det er det samme som AGP4X, bare med støtte for mer overføring av strøm gjennom AGP Bussen(så vidt jeg vet).

Nå må man ikke la seg lure til at man kan oppnå dobbelt så god ytelse med AGP8X, fordi (1): AGP porten er ikke flaskehalsen og (2) Yterst få applikasjoner er opptimalisert for AGP8X. Man kan, som sagt før, ikke forvente seg mer en 1-3% bedre ytelse, litt avhengig av oppset. Et Agp8X kort med 64MBram vil ha mer nytte av AGP8X, fordi den oftere vil trenge å få tillgang til hovedminnet, mens ett 128 Mb kort vil kunne lagre mer lokalt, og sjeldnere trenger større båndbredde på AGP porten.

En AGP8X port og kort er bakoverkompitabel. Det betyr at du kan sette et 8X kort i en 4X port, eller et 4X kort i en 8X port, men farten vil alltid bli styrt av den seinest e(logisk nokk)

Håper det oppklarte og att alt var korekt. Ellers så er det bare å be om utfyling hvis du ønsker det.

-------

Lenke til kommentar

Litt off topic:

Vær klar over at Ti4800 er Ti4600 m/8xAGP

og

at Ti4800SE er Ti4400 m/8xAGP

Ville bare si det i tilfelle du trodde det med SE ending er bedre, så du ikke går i fella :wink:

Forstå det den som vil, det er en artikkel og en tråd om denne navngivningen her på hardware.no

Edit:

P@rm@nn: Du kom meg 1 min i forkjøpet

Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke var 4800se? For det er ikke 4600, men 4400 med agp8x. Forvirrende.

Altså:

4800=4600medAgp8x

4800se=4400medAgp8x

Da er i hvertfall forskjellen forklart.

Hva er forskjellen? Hva er beste kjøp med hensyn til pris?
Det beste kjøpet med hensyn til pris... Vel, for tiden har det ikke "geforce" i navnet i det hele tatt...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...