Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows / PC problemer!

Anbefalte innlegg

Hei! Har et par spørsmål!

Har endelig fått formatert pcn og kommet meg inn i windows. Men jeg har problemer med så og si alt. Ting som ikke virker:

USB portene

Lydkortet (Drivere osv installert.)

Har også problemer å få installert ting bla SP2 og diverse spill. Får som oftest korrupt cabinet files etc.

Noen som har peiling?

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB-portene fungerer ikkje sidan du ikkje har SP2 trur eg. Har høyrt om mange som har det problemet.

Er det snakk om bærbar eller stasjonær pc her?

Eg ville først og fremst prøvd å skaffa meg ein xp-cd med SP2 inkludert, og så innstallert og sett kva som skjer.

Lenke til kommentar

Ok..

Det er en stasjonær pc, men har hatt en del problemer med å få lagt inn Windows så det er nok problemet. Men, jeg har jo lastet ned SP2 men får bare "Corrupt cabinet file" også må jeg lukke den ned.

Får veldig ofte bluescreen og.

Det er en splitter ny HDD og et helt nytt HK.

Lenke til kommentar

Eg er ikkje sikker på kvifor det kjem opp "Corrupt cabinet file".

Prøv nett å ta harddisken inn i ein anna pc og innstaller på nytt, så ser du om det er noko forskjell.

Blåskjerm er generelt minnefeil. Prøv å ta ut ei og ei brikke.

Men eg har mest tru på at det er Windows'n som ikkje er heilt frisk.

Lenke til kommentar

Ok!

Problemene jeg har fått under installasjonen av XP er at den ikke greier å kopiere forskjellige filer etc, men trykka bare på retry og da har den seilt videre.

Har prøvd utallige forskjellige XP cd'er uten hell + at de er brukt på systemer som er oppe og går som fungerer helt fint.

Like før slegga kommer frem her nå...

Lenke til kommentar

Sidan du har brukt forskjellige xp cd'er uten hell er det iallefall ikkje cd-en.

Var eg deg ville eg prøvd å funne ein anna harddisk, og innstallert xp på nytt på den harddisken.

Muligens du har fått ein defekt harddisk?

Og bare for ordens skyld; Du har alle drivarane innstallert sant?

Start -> høgreklikk på min datamaskin -> egenskaper -> Maskinvare -> enhetsbehandling. Er det nokre navn med gule ikoner mangler det drivar til den enheten.

Edit;

Gjer som trn100 sa: Prøv ein anna cd/dvdrom om du har.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Akkurat nå er windows installert på en litt eldre HDD men det er nok ikke harddisken som er defekt. Kjøpte en ny harddisk siden jeg hadde dette problemet, har prøvd med flere andre disker også.

Men har så klart lagt inn alle drivere men det er et par gule der ja.

Under Other devices

Ligger også en under sound, video and game controllers

System devices: Unknown device.

Skal se om jeg finner drivere til det integrerte lydkortet på nettet, men tviler på det kommer til å funke.

En ting til jeg også glemte å si, når jeg velger å skru av pcn så greier ikke den det selv, jeg må holde inn knappen for å skru den av.

Lenke til kommentar

Du har eit litt vrient problem her.. Viss du har nokre kamerater som du kan låner deler frå kan du teste ut om det er cpu, ram eller skjermkort. (tvilsomt at det er skjermkortet imo.)

Kjøpte du nytt hovudkort fordi du hadde det samme problemet?

Edit;

Det 'skru-av-problemet' du hadde; Eg veit ikkje lausinga. Men skjer det samme om du starter opp cmd (start->kjør->cmd) og skriver shutdown -i?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jupp, kjøpte nytt hovedkort og ny HDD fordi jeg hadde dette problemet.

Men det som er så rart er at når jeg putta inn den HDD'en som det var problemer med inn i en annen pc som jeg hadde fikk jeg umiddelbart samme problem, den ville ikke formateres osv. Så jeg byttet hovedkort fra et MSI kort til et ABIT og da funket alt bra og installeringa fungerte med en gang. Rart at det var samme problem på 2 ulike systemer?

Har prøvd å bytte ut det meste utenatt CPU'en. Føles nesten ut som pcn vil heller dø enn å funke.

EDIT: Den shutdown metoden fungerte faktisk!

Det som også er litt rart med systemet er når jeg starter det opp og kommer inn i windows så søker den alltid etter nye drivere. Det kommer en liten pop-up nede i hjørnet

Endret av CorsHair
Lenke til kommentar

Det er så utrulig mykje rart med maskina di! :p

Du kan jo sette den shutdownkommandoen inn i ei batch-fil. Så kan du bare trykke på den fila når du skal skru av pc-en.

Start opp notepad (notepad.exe heiter prosessen), skriv inn shutdown -i -> lagre som: skruav.bat

Då skal det dukke opp ei batch-fil der du valgte å lagre fila :)

Eg veit dessverre ikkje kva meir du kan gjere ang 'det store problemet'. Einaste som kan gjerast meir er vel å prøve å skifte cpu, og kanskje endå eit hovudkort.

Håper iallefall eg har vore til litt hjelp ^^

Edit;

Unnskyld viss du har svart på det her før; Men du får det samme problemet om du tar ein heilt ny og frisk harddisk inni pc-en?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Sjekk om det samme skjer når du innstallerer det i sikkerhetsmodus. Dette er bare for å sjekke om at det er ingen prosesser som klikker til alt.

For å komme inn i sikkerhetsmodus må du trykke F8 under oppstarten. (Trykk på F8 frå du trykker på påknappen til det kjem ein meny der du velger å starte opp i sikkerhetsmodus.)

Du må logge deg på som administrator, adminkontoen har som oftast ikkje passord.

Mens du er i sikkerhetsmodus kan du prøve å innstallere SP2.

Lenke til kommentar

Nå har jeg iallefall prøvd det og. Det fungerte desverre ikke men til min store forundring greide iallefall pcn og restarte seg på ordentlig måte under Safe Mode.

Fikk en rar feilmelding når jeg brukte Safe Mode for første gang nå, det stod at den ville installere Multimedia ett eller annet (Lydkort drivere vil jeg tro) men den greide ikke det så fikk jeg en ganske morsom feilmelding som det sto:

Failed to install driver ett eller annet:

Computer

This hardware won't work properly eller noe sto det.

Veit ikke hva jeg skal gjøre jeg.

Lenke til kommentar

Du må iallefall få tak i ein XP med SP2 som eg sa tidligare.

Kva viss du prøver med eit anna operativsystem? Veit at dette ikkje er ein god lausing. Men du kan no prøve å bruke Vista? Sjå om det er noko forskjell.

Og forresten, har du ikkje cd-en som følgte med hovudkortet? Der ligger jo alle drivarane ;)

Edit;

Du har testa rammen sant?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...