CualS Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hei, har et Sony DCR-DVD92E kamera. Har kjøpt meg Pinnacle Studio Plus 11.1, som kun finner 1 stk fil når jeg prøver å importere videosnuttene som ligger på dvd-platen... Dvd-platen har .vob/.ifo/.bup filer... Denne filen (på 1,2 Gb) gjør at hele programmet låser seg når jeg jobber med den... Er det noen som har et program som klarer å skille snuttene fra hverandre?? Hjelp mottas med TAKK Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Heisann Du har altså filmet med kameraet ditt, men får ikke importert filmen inn i Pinnacle? Denne er normalt, siden Pinnacle støtter ikke importering av DVD-filmer. Det du trenger er en AVI-fil, siden det skal Pinnacle støtte, og her er svaret ditt: Du trenger ikke å konvertere VOB-filene for å importere filmen inn i Pinnacle. Du kan lage en "falsk" AVI-fil fra de ved hjelp av frameserving. Du mister heller ingen kvalitet på dette, og kan jobbe i full oppløsning. Jeg siterer det jeg skrev til en annen: Du trenger faktisk ikke å konvertere DVD-filmen til AVI for å åpne den i Premiere (Pinnacle hos deg). Du kan lage en "falsk" AVI-fil fra VOB-filene ved hjelp av to enkle, gratis og geniale programmer. Du kan lese akkurat hvordan og hva du trenger her. For å forklare enkelt og kort på norsk: 1. Last ned DGIndex (DGMPGDec) og VFAPI Reader. 2. Start DGIndex og åpne VOB-filene som skal ligge på kameraet ditt. Så lagre du prosjektet. Prosjektet skal nå få en ending med .D2V (eks: Video.d2v). 3. Åpne .d2v-filen med VFAPI, og trykk OK til det som kommer, og så velger du Convert. Nå skal du ha fått en AVI-fil som du kan importere fint inn i Adobe Premiere Husk at lyden blir separert når du lagrer prosjektet ut til .d2v, så den må du importere inn også. Den skal ligge i samme mappe. Men får du problemer med lyden, ville jeg ha konvertert den til vanlig WAV PCM formet, eller MP3-format om Pinnacle ikke kan åpne AC3-lyden. For å konvertere lyden, siterer jeg til et annet innlegg igjen Jeg anbefaler BeSweet. Last ned BeSweet v1.4, og så BeLight. Kopier BeLight filene inn til BeSweet mappen og erstatt nødvendige filer. Så kjører du BeLight fra mappen Grunnen til at du trenger BeLight, er fordi BeSweet ikke kommer med noen grafisk utseende, eller sånn meny. Det er kommandokjørt (DOS basert). BeLight sin GUI (meny altså) er den flotteste og mest effektive GUI'en til BeSweet synst jeg. Så er BeSweet åpen kilde Og er selvfølgelig gratis. En meget fin tutorial finner du her. Endret 13. august 2007 av Danny Boy Lenke til kommentar
CualS Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Prøvde oppskriften i hele går kveld....men filen ville ikke spille hverken i Windows Media Player eller i Pinnacle... Kan vel kanskje være fordi jeg har Vista? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Ah, glemte en ting. Du må kjøre filen vifpset.bat (som skal ligge i samme mappe som VFAPI) for kunne spille av filmene som VFAPI manipulerer. Om det ikke går, prøv å kjør den filen, og så konverter .d2v-filen igjen. Om det ikke går, kan det hende du trenger FFDShow. Er ikke helt sikker Endret 14. august 2007 av Danny Boy Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) DVD kameraer er noe herk å redigere fra, men trodde Pinnacle hadde bedre støtte for dette nå... Er det ikke mulig å overføre via FireWire? Evt. prøv å endre .vob filen til .mpeg å se om det blir lettere å håntere for programmet. Edit: Men om dette gir deg noen enklere mulighet til å skille scenene vet jeg ikke.. Endret 14. august 2007 av jvc1986 Lenke til kommentar
Akita Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hei, har et Sony DCR-DVD92E kamera. Har kjøpt meg Pinnacle Studio Plus 11.1, som kun finner 1 stk fil når jeg prøver å importere videosnuttene som ligger på dvd-platen... Dvd-platen har .vob/.ifo/.bup filer... Denne filen (på 1,2 Gb) gjør at hele programmet låser seg når jeg jobber med den... Er det noen som har et program som klarer å skille snuttene fra hverandre?? Hjelp mottas med TAKK 9271603[/snapback] Har brukt tidligere versjoner av Pinnacle men har det siste året "konvertert" til Magix. Fikk en dvd fra en kompis med video som hadde filmet på en felles tur. Importerte disse .vob filene enkelt inn i magix og satte de sammen der hvor det passet meg ilag med .avi filene fra mine egne videsnutter fra turen. Programmet låser seg ikke og alt e berre lekkert :-) (og enkelt...) Så det var bare å brenne ut en ny dvd med alle snuttene fra kompisen sin dvd og org filene mine.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå