indigestion Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Har tenkt å setta opp ein liten fildelingsserver her i huset slik at eg får tilgang til filene mine frå både bærbar og stasjonær pc og slepp å drive å synkronisere og halde orden på den nyaste kopien heile tida. Har vurdert ein NAS-box. Finst jo ei mengd slike der ute. Dette er jo det lettaste. Men så er det jo mykje kjekkare å mekka litt sjølv. Har ein gammal slitar av ein AMD K6-2 ståande i eit kott. Med 384 mb ram og 500 mhz cpu og 13 gb hd. Tenkte å setta i ein ekstra disk på 500 gb. Har sett litt på diverse fildelingssoftware og tenkt å setja opp denne med freeNAS. Spørsmålet er altså om denne maskinvaren taklar å fungera som fildelar, eller om eg like gjerne kan gå for ein NAS-disk? Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Du kan bruke omtrent hva som helst når du skal sette opp server. Har selv en maskin med 256MB CPU som står i kjelleren og durer og går. Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Ok. 256 mb ram sikkert? Korleis er sikkerheten på ein slik fildelingsserver? Vil vel ikkje vera tilgjengeleg på internet så lenge ein ikkje opnar portar i routeren? Men er den likevel utsett for innbrudd? Er ein NAS-box sikrare? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) En skikkelig oppsatt BSD eller Linux-burk står ikke tilbake på sikkerheten for å si det sånn. En dedikert NAS-boks kjører jo software av noe slag den også, kanskje den kjører en minimal linux-distro? Sånn sett er det ingen prinsipiell forskjell. Men du har jo mer fleksibilitet på en skikkelig PC, selv om det også kan ha sine ulemper som mer støy, strømforbruk osv. Når du ikke åpner porter i rutern vil heller ikke servern være tilgjengelig utenfra, men du kan jo legge inn ytterligere begrensninger om du vil - f.eks. en firewall som bare slipper inn trafikk fra en bestemt IP-range. Servertjenester som Samba og NFS kan også settes opp til å bare dele ut shares til gitte IPer. Endret 14. august 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå