Gå til innhold

hva er internett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva internett er? Det er Internett det! ;)

 

Internett er et verdensomspennende datanettverk. Nettet har omfattende anvendelser og er et viktig hjelpemiddel for informasjonsspredning, kommunikasjon, handel, og forvaltning. Fra det ble alminnelig kjent omkring 1994 har nettet hatt økende trafikk og utbredelse. Stadig flere anvendelser kommer til ved bruk og behandling av informasjon.

 

Vanlige former for informasjon er tekst, bilder og lyd. Forskjellige handlinger kan også utføres via nettet. Eksempler er overføring av pengebeløp, fjernstyring av tekniske innretninger, observasjon og rapportering av tilstander, osv.

 

Kilde

 

En annen ting er; hvorfor i svarte spør du i The eXperience delen av forumet? :!:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

-- fordi jeg ikke hadde peiling på hvor jeg skulle spørr så jeg bare prøvde en plass.. :-P

 

da må du fortelle meg hva et data nettverk er fornoe.. alt som sto der va jo ting jeg visste. jeg får jo frem lyd å bilde å greier.. men jeg vil vite va som faktisk sjer når jeg skriver her og poster det. hvor dette her lagrer seg.. ja vet det er noe med server osv.. men hvor, hva, hvem??

Lenke til kommentar

Et nettverk består av mange enheter, et datanettverk består av mange datamaskiner koblet til et "samfunn", eller enklere, koblet til hverandre :)

 

Angående posting på forumet så det som skjer når du poster er at all informasjonen blir lagret i en MySQL database, tror jeg. MySQL er et språk som brukes mye innen Web, andre språk er også PHP og Java..

 

Men nå begynner det å bli såpass avansert og jeg er ikke noen ekspert, så du får søke litt på google og se hva du finner :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

hum.. ja forstår den..

 

MEN :p (tror egentlig bare du kan gi opp e ei dum lita jente, hehe)

 

tingen e den at jeg lurer på at.. f.eks vi hadde en side i forbindelse meg skolen hvor vi kunne lagre filer å mapper osv.. da sender jeg jo ikke det fra min pc`til en annen pc.. det ligger jo i "luften" å så kan jeg hente d frem på en annen pc`etterpå. å jeg vil vite hva "luften" er..

Lenke til kommentar

Hehe, er ikke det opplagt da? De elektriske signalene går gjennom alle kablene du har rundt omkring i huset, og så klart ut i verden! Alt er bundet sammen av elektriske signaler! Men når det gjelder nettverket, så går det via nettverkskablene som ligger rundt om kring :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Nei vent litt nå! Nå ble jeg litt usikker her! Jeg er nokså sikker på at det er elektriske signaler som styrer det hele...

 

Men det blir ikke det samme som strøm. Strøm gir energi, mens informasjonen som blir sendt via nettverket består av koder.

 

Noen her må rette på meg vis jeg har feil!!

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

for oss mer jordnære:

du har en haug med kabler som er koblet sammen, i hver ende av de kablene har du en form for datamaskin. når du sender f.eks et bilde til en annen maskin så blir det bare sendt gjennom disse kablene.

det er akkurat samme systemet med en telefon, lyden blir gjort om til elektriske signaler og sendt gjennom disse kablene.

 

disse sidene du har på internettet hvor du kan lagre ting er egentlig bare en annen datamaskin som du låner litt plass hos.

Lenke til kommentar
Nei vent litt nå! Nå ble jeg litt usikker her! Jeg er nokså sikker på at det er elektriske signaler som styrer det hele...

 

Men det blir ikke det samme som strøm. Strøm gir energi, mens informasjonen som blir sendt via nettverket består av koder.

 

Noen her må rette på meg vis jeg har feil!!

9271241[/snapback]

 

Det er riktig det du sier, men må få legge til at i dette tilfellet blir informasjonen sendt over nettverket i elektrisk form, elektriske signaler som blir modulert for å kunne sende 0 og 1, som informasjonen som sendes mellom PC-er i bunn og grunn består av (som er binært, slik som PC-er opererer med.

Lenke til kommentar

Alt består av kabler, og datamaskiner. Selvfølgelig også Huber, og div sånt nettverksutstyr.

Alt du legger ut på "nettet" legger du på en annen datamaskin. Ofte kalt server.

 

Og det eneste som finnes på nettet er bare to tall. Nemlig. 1 og 0. No mere finnes ikke. Værre er det bare ikke. Datamaskiner bruker 2talls-systemet, og det vil si 1 og 0. Og alle ting kan vises som 1 og 0, bare at det er VELDIG mange av dem.

Lenke til kommentar
fåreløpig har ingen sakkt noe. så du har rett.. :p

 

men allså.. jeg har ikke en internettkabel som går til alle millioner av tusen av millioner andre pcèr der ute.

9271260[/snapback]

 

jo du har en kabel som er koblet sammen med alle de andre pc'ne der ute. akkurat som veiene ute i verden er koblet sammen. for å sende noe til en spesiell pc så er det også lagt adresser, alle datamaskiner har hver sin adresse. dette kalles ip adresser og kan se slik ut 254.268.148.254

Lenke til kommentar

Så når du ser en webside, så ser du i virkeligheten bare masse tall, men det blir omkodet til bokstaver :)

 

Sissel på binær språket blir: 01010011 01101001 01110011 01110011 01100101 01101100.

 

Det går vie satelitter også, men ikke direkte fra DEG til SATELITT :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
dette kalles ip adresser og kan se slik ut 254.268.148.254

9271278[/snapback]

PIRKE PIRKE

 

Verdien kan ikkje vere høgare enn 255 :)

 

Er litt kult når folk stiller slike spørsmål. Mange her inne tar for GITT at internett er til, men få kjenner faktisk til korleis det eigentleg er bygd opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...