MoozeBlaster Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Vi skal få oss hund. Problemet er bare at jeg har veldig lyst på en labrador retriver. Vi hadde verdens snilleste labrador i barndommen min fra når jeg var 14 år gammel og frem til i fjor da de valgte å få han avlivet. Jeg og dama skal iallefall skaffe oss hund. Problemet er at vi ikke har lyst på samme type hund. Hun vil ha en husky eller lignende. Hun var også inne på tanken på sånne småe femi-hunder. Men det er iallefall helt uaktuelt. Sammoyed har hun også lyst på. Men jeg liker personligheten og oppførselsen til labrador retriverne så godt. Av og til har jeg henne nesten overtalt. Av og til har jeg vurdert å bare kjøpe en liten valp uten å si noe til henne først. Fordi jeg VET at hun kommer til å elske den så fort han er innenfor husets fire vegger. Eller er det bare jeg som er vanskelig i og med at jeg ikke føyer meg? Lenke til kommentar
verdifull Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Håper hun har mye erfaring med hund hvis hun har lyst til å skaffe seg en husky! Det er MYE hund i den rasen... De krever sitt! Det er jo mange små hunder som kan fungere like fint som en Labrador... men hva har dere tenkt til å bruke hunden til? En husky vil jeg ikke anbefale som en "vanlig" familiehund, som jeg sa - de krever mye. En Labrador kan være en super familiehund, men vil dere drive med forskjellige aktiviteter er den perfekt til det også! Den er kosen, hengiven og ser opp til eieren sin... Jeg vil ikke anbefale deg å bare "skaffe en valp" og se hvordan reaksjonen blir. Det vil kanskje ikke dama di like så godt likevel, selv om det er vanskelig å motstå søte små valper... Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Jeg vil ha en kombi-hund for å si det slik. Den må være a) en kosehund, og b) en hund jeg kan ha som joggekamerat, og være med på andre typer gå/fjellturer. En labrador-retriver passer perfekt til dette. Jeg har lite lyst på en hund som ligner med på en rotte/gnager enn en hund. Lenke til kommentar
verdifull Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Tror i alle fall du må få dama de til å slå vekk tanken om en husky Ja, en Labrador passer perfekt til det du sier! De er jo verdens herligste skapninger, kosen, snill, aktiv og kan være med på det meste! Skjønner godt at du ikke vil ha en hund som ligner på er rotte/gnager :!: Selv har jeg en liten hund, men har alltid ønsket meg en stor hund (og ønsker meg det forsatt) Men så har jeg en "liten stor hund da" Har alltid hatt et inntrykk over at små hunder ikke kan brukes til like mye som store, men må nok innrømme at jeg tok feil. Akkurat nå passer størrelsen meg også... når jeg flytter inn i eget hus, da blir det stor hund på meg Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Anbefaler begge å lese en god del om rasene før dere bestemmer dere. Mange tar avgjørelsen på bakgrunn av hvilken hund de hadde som barn, og andre synes at visse raser ser fine ut, men har ingen anelse om gemytt, bruksområder, størrelse o.l. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Sant det. Jeg har bare hatt labrador retriver før. Men etter hva jeg har lest om rasen, så får jeg bare enda mer lyst på en slik hund. Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Husky er vel for spesielt interesserte, for dem som vil drive med hundekjøring og vil ha en robust hund som kan stå ute hele året. Skaffer seg ikke husky som kosehund! Samojed vet jeg ikke så mye om, men dette er også en spisshund, kan ha noen av de samme egenskapene. Overlater det til andre å beskrive den rasen. Kanskje dere skal se på noen helt andre raser? Lab'en kan nok passe veldig bra, men det er det sikkert flere som gjør? Er hun totalt i mot rasen, eller er det bare fordi hun har mer lyst på noe annet? Det er nok lurest at dere samarbeider med valg av rase. Les og lær og ta kontakt med NKK og oppdrettere sammen. Det finnes så mange raser, og det er mye å lære om dem. Dere kan f.eks. begynne på nettsidene til Canis, og låne rasebøker. Eller du kan lære deg alt om lab og ha en lang liste med gode argumenter for å ha en. Viktig å finne en hund man kan leve med en stund, for begge to ... Alle tre Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Husky er vel for spesielt interesserte, for dem som vil drive med hundekjøring og vil ha en robust hund som kan stå ute hele året. Skaffer seg ikke husky som kosehund! 9274272[/snapback] Stiller meg bak dette utsagnet. Husky krever MYE av en eier. Når det gjelder store hunder så er jeg litt forelsket i Leonberger selv jeg da. Disse krever også en del mosjon Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hva med en Schäferhund? De er familievennig, god turkamerat, krever ikke for mye for å lære den opp, kan brukes som vakthund etc. En hund som du blir veldig glad i! Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Selv vil jeg egentlig ikke anbefale en schäfer, enda jeg syntes de er fantastiske hunder. Å si at en schäfer ikke krever mye i opplæringen er bare tull, og dessuten sliter schäfere med en del leddsykdommer pga. mye feilaktig avling i tidligere år, så det kan være du får en hund som til slutt ender med å måtte avlives i ung alder pga. hoftesykdommer e.l. Schäfere har i tillegg et ganske stort aktivitetsbehov, både på psykisk og fysisk plan (jeg vil faktisk si mer enn en labrador), og selv om schäferne skal være trofaste, lojale og ha sterke nerver er det ikke alle som er det, og om du ikke er nøye med trening og oppfølgning konstant så kan du ende med en destruktiv og bråkete hund. Schäferne sliter med HD, spondylose, albueleddsartrose, allergi, betennelse i analkjertlene, lumbosacral sykdom, svikt i bukspyttkjertelen og testikkelmangel. De har til og med fått en øyesykdom kalt opp etter seg. "schäferøye". Så det er ikke en rase jeg ville anbefalt. Huskyen er som sagt veldig mye hund, og ikke noe for folk som ikke er klare til å virkelig ta i et tak for å trene hunden og holde den ved like, men om dere faktisk er villig til det, så kan dere få verdens flotteste hund. Dette spørs list om dere skal ha en Siberian Husky eller en Alaskan Husky, men begge rasene har et aktivitetsbehov som faktisk overgår schäferens. Når det gjelder å finne en hunderase, så er det noe som beror på hva dere tror passer dere, hva dere syntes er deres hund. Om dere er uenige på rasene, anbefaler jeg dere å sitte dere ned og jobbe til dere finner en hund som dere kan enes om at begge vil ha. Du kan og godt lese guiden i signaturen min, om du ønsker det, kanskje du finner noe nyttig der Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hmm, bør kanskje gjøres en god del research og planlegging før man kjøper en Schäfer om man ikke har erfaring, det er jeg enig i. Men er det slik at man gambler når man kjøper en Schäfer nå om dagen? Om man går til en seriøst opptretter, bruker god tid på å finne valpen, sjekker ut papirer og slikt må da det være OK? Har hatt to Schäfere som har vært utmerket både psykisk og fysisk, begge to hundene har en slik livsvilje og sjel at det er utrolig! Det var på gamlebikkjen at hun slet litt med hoftene på slutten + en svulst som dukket opp i magen hennes, som gjorde at vi måtte ta henne. Og når du nevner dette med anal-kjertlene, så tror jeg hun hadde problemer der og, helt i slutten da vi gjorde en sjekk på henne før vi måtte avlive henne. Da var hun altså over 11 år gammel. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Selv vil jeg egentlig ikke anbefale en schäfer, enda jeg syntes de er fantastiske hunder. Å si at en schäfer ikke krever mye i opplæringen er bare tull, og dessuten sliter schäfere med en del leddsykdommer pga. mye feilaktig avling i tidligere år, så det kan være du får en hund som til slutt ender med å måtte avlives i ung alder pga. hoftesykdommer e.l.Schäfere har i tillegg et ganske stort aktivitetsbehov, både på psykisk og fysisk plan (jeg vil faktisk si mer enn en labrador), og selv om schäferne skal være trofaste, lojale og ha sterke nerver er det ikke alle som er det, og om du ikke er nøye med trening og oppfølgning konstant så kan du ende med en destruktiv og bråkete hund. Schäferne sliter med HD, spondylose, albueleddsartrose, allergi, betennelse i analkjertlene, lumbosacral sykdom, svikt i bukspyttkjertelen og testikkelmangel. De har til og med fått en øyesykdom kalt opp etter seg. "schäferøye". Så det er ikke en rase jeg ville anbefalt. Huskyen er som sagt veldig mye hund, og ikke noe for folk som ikke er klare til å virkelig ta i et tak for å trene hunden og holde den ved like, men om dere faktisk er villig til det, så kan dere få verdens flotteste hund. Dette spørs list om dere skal ha en Siberian Husky eller en Alaskan Husky, men begge rasene har et aktivitetsbehov som faktisk overgår schäferens. Når det gjelder å finne en hunderase, så er det noe som beror på hva dere tror passer dere, hva dere syntes er deres hund. Om dere er uenige på rasene, anbefaler jeg dere å sitte dere ned og jobbe til dere finner en hund som dere kan enes om at begge vil ha. Du kan og godt lese guiden i signaturen min, om du ønsker det, kanskje du finner noe nyttig der 9278062[/snapback] Ser du sier det samme om Schäfer i andre tråder også. Fint om du kan komme med noe dokumentasjon på dette? Selvom noe blir gjentatt flere ganger er det ikke nødvendigvis sant. Ellers er jeg helt enig i at både en Schäfer og mange andre raser trenger og fortjener fysisk og psykisk trim. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 At store hunder (og egentlig alle hunder) krever oppfølging på flere nivåer tror jeg egentlig de fleste er klar over, og at de første månedene er kritisk, så jeg bare regner med at du snakker om sykdommene. Dessverre er det ført en del "uaktsom" avl på schäferen, og noen individer er svært stresset og langt fra idealet som karakteriserer en god schäfer. Som hos mange andre hunderaser er det også hos schäferen oppstått endel sykdommer som delvis skyldes uvitenhet ved avl og delvis miljømessige endringer. Det jobbes stadig for å bedre dette gjennom strenge avlsrestriksjoner, men det gjengis her noen aktuelle sykdommer som kan opptre i større og mindre grad: Skjellettsykdommer: HD, spondylose, albueleddsartrose. Hudsykdommer: Allergi forekommer ganske hyppig hos schäferhunder. Det er også påvist at schäferhunden er plaget av en annen sykdom: betennelse i sircumanalkjertelene ("schäferrumpe"). Generelt har schäferhunden plager med immunsvikt, og dette medfører generelle hudlidelser. ("schäferkløe") Nerve og muskelsystemet: Lumbosacral sykdom (ryggplager) er meget utbredt og man mener at dette har stor betydning for rasen. Sykdommen sees hos relativt unge og middelaldrende hunder. Fordøyelseskanalen: Svikt i bukspyttkjertelen er svært kjent hos schäferhunden, også andre sykdommer i samme gate er kjent. Tannmangel er middels utbredt. Øyet: En sykdom kalt "schäferøyne" er relativt utbredt. Dette kan forekomme alene eller sammen med andre sykdommer. Kjønnsorganer og urinveier: Testikkelmangel er ganske utbredt hos schäferhunden. http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=33 I senere år har det blitt stadig større fokus på schäferhundens dårlige bakbensvinkler, blant annet sterkt kritisert som «onaturliga kroppsformer och fysiologiska anomalier» av Sveriges Veterinärförbund[2]. Siden schäferhund er så populær er det også svært mange som driver med oppdrett av denne rasen. Slikt fører dessverre ofte til at det blir endel mindre heltdige resultater. Utstrakt matadoravl og linjeavl er og har vært et problem. Man bør derfor rådføre seg med Norsk Schäferhund Klub før en velger seg oppdretter. Hvit schäferhund blir ikke akseptert som en offisiell variant av FCI og NKK, selv om den finnes og ikke er albino. Likeledes blir heller ikke langhåret schäferhund akseptert som variant av rasen, men den er allikevel en svært populær og en ofte foretrukket brukshundvariant i mange miljøer. Rasen er dessverre arvelig disponert for hofteleddsdysplasi (HD) og albuleddsartrose (AA). Visse linjer er dessuten utsatt for såkalt schäferkløe, en atopisk allergi som en arvelig belastet. http://no.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%A4fer Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Det var noe av poenget mitt; dersom noe blir gjentatt mange nok ganger....... Man må være klar over at Schäferen er og har vært en hund som det finnes mange av, og naturlig nok har dette tiltrukket seg uheldige hundeeiere, oppdrettere og skapt mange myter, både om aggressivitet, nervøsitet og sykdommer. Allikevel ser det ikke ut som om rasen er spesielt utsatt når man tar antallet i betraktning. Enkelte veterinærer hevder også det samme, for de "har hørt det". Skulle det vært riktig at Schäferen var lettere disponert enn mange andre raser, burde disse vært mye mer representert på statistikken enn det som er. Nå snakker jeg utelukkende om hunder avlet på brukshundlinjer da jeg har liten erfaring med utstillingslinjer som jeg også har hørt skal være disponert for dette uten å ha sett noe statistikk som tilsier at dette faktisk er tilfelle. En Schäfer er i utgangspunktet en brukshund og bør/skal behandles deretter. I en periode ble det avlet uten mål og mening, med både innavl og foreldre med HD o.l. Disse oppdretterne bør ikke tilsi at Schäferen som rase er blitt vannet ut eller er mer disponert enn mange andre raser. Et lite eksempel som en hundetrener kom med; I media står det gjerne enten "en hund angrep/bet........." eller "en Schäfer angrep/bet......." Bare for å ha vært litt innom topic; En Schäfer vil heller ikke jeg anbefale til noen som må spørre om hvilken rase de skal kjøpe. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Men å si at statistikkene ikke viser det, gir meg bare lyst til å quote noe. There are three kinds of lying. There's white lies, which are quite innocent. Then there's black lies, which is bad. And then there's statistics Det jeg mener er at selv om schäferen har tatt seg veldig opp (gått tilbake til brukslinjer og fått relativt strenge avlsregler) de siste årene, så er det fortsatt problemer med schäferen sine hofter. Det er jo ikke noe spørsmål en gang, det er jo SYNLIG for folk. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 hehe jeg liker ikke Schäfere Men jeg har henne på gli. Iallefall tl en hvit labrador. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Er det veldig vanskelig å få henne på gli? Ser for meg at det burde være ganske enkelt. Finn informasjon om hvor krevende de rasene hun ønsker seg er. De er ikke kosehunder, så hun kommer sikkert til å bli skuffet. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Er det veldig vanskelig å få henne på gli? Ser for meg at det burde være ganske enkelt. Finn informasjon om hvor krevende de rasene hun ønsker seg er. De er ikke kosehunder, så hun kommer sikkert til å bli skuffet. 9284545[/snapback] Ja det er min teori også. Jeg tror hun blir mer fornøyd med en labrador retriver så fort han er innenfor husets fire vegger. Da blir hun garantert stormforelsket i den stakkars valpen. Men hun er på gli. Jeg har fått overtalt henne til å bli med til en oppdretter av lab-retrivere. Hehe det skal nok sette fart i sakene. Er jo uansett jeg som betaler for valpen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ja, så fort hun får sett valpen så er hun nok helt på knærne. Valper generelt sett er jo så utrolig søte. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 He he, du skal ha hjerte av stein for å ikke smelte av en liten valp, uansett rase. Har du først vurdert hund og ser på en valp, er du solgt......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå