Gå til innhold

Elkjøp og refundering av penger.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Den 24. juli kjøpte jeg en TV til 8000,- fra Elkjøp. Fant raskt ut av jeg ikke ville ha denne TVen, og dro tilbake med den og returnerte den. Det gikk greit, og jeg skulle få pengene mine om 2-3 dager, på kontoen. Jeg stilte spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne få de kontant, da TVen ble betalt kontant, men greit nok. Dette var 30. juli. Alså to uker siden.

 

Jeg har ringt dem og etterlyst pengene ca. 4-5 ganger (har ikke råd til å bruke 100 kr på hver telefonsamtale til dem, 815-nummer med 20 minutters ventetid til 5 kr minuttet..) har jeg ennå ikke sett noe til pengene. Hver gang må jeg spørre dem om hvor pengene er i systemet, og det kan de ikke gi meg noe svar på, for de finner ikke returen min i systemet.. Så teknisk sett så kommer jeg ikke til å få pengene mine, om jeg ikke selv er aktiv og etterlyser pengene.

 

Snakket med en kunde"konsulent" idag, som vistnok skulle lage en "case" på det, og det hele skal liksom ordne seg i løpet av et par dager. Akkurat samme sa en annen dame jeg snakket med der før helgen, men han kunne ikke finne "case'n" hun hadde laget.

 

Hvordan går det an å ha slikt rot i pengesystemene dems. Finnes det ingen automatikk i tilbakebetalingen av returpenger?

 

Nå begynner jeg å bli lei av å bruke hundrevis av kroner på å ringe den forbanna kundetelefonen dems også (for det er visstnok det eneste nummeret jeg kan ringe til, ifølge dem), så om jeg ikke får pengene mine snart så anmelder jeg dem for tyveri. Ja, faktisk, hvorfor ikke? Les en annen tråd om min erfaring med Elkjøp her:

Forelegg for "borttakelse av gjenstand"

 

Om det er noen fra Elkjøp her (hei, Alastor), vil jeg gjerne høre hvordan de er interessert i å løse denne saken.

 

For min del har jeg hvertfall gjort min siste handel noensinne på Elkjøp.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den 24. juli kjøpte jeg en TV til 8000,- fra Elkjøp. Fant raskt ut av jeg ikke ville ha denne TVen, og dro tilbake med den og returnerte den.

 

Hvis du kjøpte dette produktet i butikk (over disk) så har du i utgangspunktet ingen rett til å returnere det og få pengene tilbake. Dette er en ekstra service Elkjøp yter utover de kravene du har i kjøpsloven.

 

Når du leverte TV-en tilbake så regner jeg med at du fikk en kvittering på at du har levert denne tilbake.

 

Hvis kundetelefonen ikke er god nok så kan du alltid poste et brev til dem. Du kan gjerne betale litt ekstra og sende det rekommandert slik at du har bevis på at de har fått det. Legg frem hele saken din i brevet og be om svar i løpet av syv virkedager. Hvis de ikke maketer å finne ut av det så anbefaler jeg enten forbrukerrådet eller TV2 hjelper deg.

 

Har du kjøpt TV-en via nettbutikken din så har du selvfølgelig en angrefrist (som de har opplyst om når de leverte TV-en) som du kan bruke. Da har du en bedre sak.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøpte dette produktet i butikk (over disk) så har du i utgangspunktet ingen rett til å returnere det og få pengene tilbake. Dette er en ekstra service Elkjøp yter utover de kravene du har i kjøpsloven.

 

Når du leverte TV-en tilbake så regner jeg med at du fikk en kvittering på at du har levert denne tilbake.

9270273[/snapback]

 

Det er jeg helt klar over, men Elkjøp yter en slik service, og derfor tok jeg i bruk denne servicen. Men når hun bak kassen forklarer at det vil ta 2-3 dager før jeg har pengene, er det rimelig teit når det går 2 uker og jeg fortsatt ikke har fått noe. Og ja, jeg har en kvittering på at jeg har levert den.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Jeg leverte inn en laptop etter nesten 3 år. Hadde riktig nok forsikring og da stiller det seg litt anderledes. Men jeg fikk 12.000,- cash kontant bak på service innlevering.

 

De spurte aldri om jeg ville ha dem på konto eller ikke.

Synes det er rart at dem ikke kan "yte" samme service ved innlevering innen for 30-dagers returrett.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Kan hende at de ikke har overført pengene på grunn av den tralla som forsvant, men litt usikker på om de har så god kontroll der, og uansett veldig dårlig at de ikke har en som ringer deg opp og løser begge sakene.

 

Ville kanskje ha hjulpet om du tok turen opp der du har handla og snakka med noen der? Kunne vist hvor du satte tralla etter å ha lånt den, forklart problemet med retur av pengene og fått løst alt med engang (må nok snakke med en butikksjef eller noe sånt).

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte i sin tid å returnere et defekt skjermkort til elkjøp, og det tok da nøyaktig 3 måneder og en uke fra min første kontakt med dem om saken til pengene var på konto. I mellomtiden hadde jeg vært igjennom minst ti brev, like mange telefoner, og tre brev til forbrukerrådet, samt ikke mindre enn seks løfter fra Elkjøp om at de skulle ta tak i saken umiddelbart, og tre løfter om at pengene var på vei (noe de ikke var). Alt i alt løy de meg opp i ansiktet en seks-syv ganger, og det eneste jeg har kjøpt på Elkjøp siden var en Nintendo DS Lite som var så billig at de tapte penger på salget.

 

Når saken din har nådd så langt som den har, ville jeg gjort alt skriftlig, for å ha dokumentasjon på alt. Slitsomt, men du risikerer å få bruk for det.

 

Angående saken om tralla, så har du bare deg selv å takke, og jeg foreslår at du betaler forelegget og lar det bli med det. Om du ikke har levert tilbake en lånt gjenstand til stedet du lånte den, er du fremdeles ansvarlig for den om noen tar den fra stedet du la den igjen, IMHO.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hmm, jeg føler kallet? Altså.

 

Det vi må få avklart her er følgende: Etter at du leverte inn tven, var du innom kassa og signerte på at du returnerte varen? At alt ble ferdig gjort i _kassa_, og du fikk med kvittering på at du leverte inn tven?

 

Gjorde du ikke dette ble returen slettet på kvelden, da den ikke var "ferdig".

 

I tillegg, er navnet på kvitteringen du returnerte på NØYAKTIG det samme som kontoen din står på? Er det feil, så feiler overføringen.

 

Er begge disse to tingene i orden, så skal pengene normalt sett bli overført innen 7 dager etter retur. 8000,- i kassa er det ikke så veldig ofte finnes som kan gis ut til kunde - det håper jeg du ser grunnen til :).

 

Det nytter dessverre lite å sjekke via kundesenteret med mindre du har kvitteringen på returen, det er ikke alltid de klarer å søke opp ting. Å bruke litt tid på å gå innom butikken og forhøre seg er som regel greiere. Ang case'r, når slikt lages så SKAL butikken ringe opp kunde og følge opp saken. Er ikke dette gjort er det rimelig beklagelig ja...

 

Forøvrig så koster elkjøps kundeservicetelefon lokaltakst pr minutt - det er ikke det samme som 5,- i minuttet :). Og den casen med tralle har da lite med denne saken her å gjøre? Jeg skal ikke uttale meg om feil i den saken her, da det ikke tjener tråden noe godt.

 

EDIT:

Å trekke inn hva elkjøp gjør og ikke gjør i REKLAMASJONSSAKER synes jeg er teit, dette er jo snakk om en vanlig 30 dagers fri returrett, der det har skjedd noe kluss med overføring av pengene..

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Angående saken om tralla, så har du bare deg selv å takke, og jeg foreslår at du betaler forelegget og lar det bli med det.

9273666[/snapback]

 

Mulig du ville betalt for å bli kvitt saken, selv om du blir dømt for å ha stjålet en ting, men det vil alså ikke jeg. Jeg Kan godt erstatte trallen, men da uten å bli registrert i kriminelle registre. Det håper jeg du skjønner grunnen til.. Men akkurat den diskusjonen her kan vi ta i den andre tråden.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Alastor, ja jeg returnerte først selve TVen i et returområde utenfor butikken. Så ble jeg bedt om å si navnet mitt i kassen, og så fikk jeg et dokument jeg måtte skrive under på, kontonr. osv. Jeg fikk min kopi, og har den her i hånden. Navnet er NØYAKTIG det samme som kontoen står registrert på, jeg har bare ett enkelt fornavn og ett enkelt etternavn.

 

KREDIT **** ******* Blablabla BENYTTER 30 DAGERS RETURRETT Ok chje Cje Konto ****.**.***** Send Penger (ordrenummer) Kundens kvittering, Signatur Selger.

 

Omtrent sånn lyder dokumentet.

Om du, Alastor, vet om den beste måten å løse dette her, så hadde jeg satt utrolig stor pris på litt hjelp.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Alastor, ja jeg returnerte først selve TVen i et returområde utenfor butikken. Så ble jeg bedt om å si navnet mitt i kassen, og så fikk jeg et dokument jeg måtte skrive under på, kontonr. osv. Jeg fikk min kopi, og har den her i hånden. Navnet er NØYAKTIG det samme som kontoen står registrert på, jeg har bare ett enkelt fornavn og ett enkelt etternavn.

 

KREDIT **** ******* Blablabla BENYTTER 30 DAGERS RETURRETT Ok chje Cje Konto ****.**.***** Send Penger (ordrenummer) Kundens kvittering, Signatur Selger.

 

Omtrent sånn lyder dokumentet.

Om du, Alastor, vet om den beste måten å løse dette her, så hadde jeg satt utrolig stor pris på litt hjelp.

9274456[/snapback]

Jeg hadde gått til butikken, slik får du enklest løst problemet.

 

Smil og vær hyggelig, mest sannsynlig så har ikke personen du pratet med gjort noe feil selv, men ønsker å rydde opp. Hør om du feks kan få et gavekort eller lignende fordi det har tatt så lang tid osv :).

 

Men å gå til butikken bør få de til å følge opp saken i allefall. Kjedelig at det har tatt så lang tid...du ser ut til å ha gjort alt riktig!

 

Ta gjerne kontakt med meg på pm dersom du har fler synspunkter, men jeg er bare en standard selger selv, så er ikke så mye jeg kan gjøre annet enn å gi råd :).

Lenke til kommentar

Nå var jeg så lei av å ringe kundenummeret, så jeg ringte regnskapsjefen for Elkjøp Norge. Han var veldig hyggelig, og så at det ikke var blitt betalt ut noen ting. Så han tok saken i egne hender, og pengene skulle være på min konto imorgen. Han beklaget hendelsen, og ga meg mye mer hjelp enn noen av de på kundeservicen kunne. Så jeg er fornøyd med hvordan det endte. :) (selv om jeg venter med imorgen med å være helt sikker, har ikke mottatt pengene ennå)

Lenke til kommentar
Nå var jeg så lei av å ringe kundenummeret, så jeg ringte regnskapsjefen for Elkjøp Norge. Han var veldig hyggelig, og så at det ikke var blitt betalt ut noen ting. Så han tok saken i egne hender, og pengene skulle være på min konto imorgen. Han beklaget hendelsen, og ga meg mye mer hjelp enn noen av de på kundeservicen kunne. Så jeg er fornøyd med hvordan det endte. :) (selv om jeg venter med imorgen med å være helt sikker, har ikke mottatt pengene ennå)

9280683[/snapback]

Ja, det er alltid hyggelig å være regnskapssjef å ikke behøve og bry seg om de rutinene de bestemmer at kundesenteret følge.

Lenke til kommentar

Benyttet meg av 30 dagern en gang jeg. Fikk tilbake penga cash kontant, satte meg i bilen, kjørte tja....1000 meter + - til lefdal og brukte penga der :)

 

En annen gang reklamerte jeg på en kombi vaskemaskin ca. 6000, de penga fikk jeg også cash med en gang :)

 

Fikk aldrig spørsmålet om jeg ville ha penger på konto på angrefristen eller reklamasjonen.

Lenke til kommentar
Benyttet meg av 30 dagern en gang jeg. Fikk tilbake penga cash kontant, satte meg i bilen, kjørte tja....1000 meter + -  til lefdal og brukte penga der :)

 

En annen gang reklamerte jeg på en kombi vaskemaskin ca. 6000, de penga fikk jeg også cash med en gang :)

 

Fikk aldrig spørsmålet om jeg ville ha penger på konto på angrefristen eller reklamasjonen.

9281626[/snapback]

 

Det avhenger av hvor mye penger som er i kassen - det finnes interne rutiner og regler i alle butikker hvor mye dette er.

 

Det er ikke særlig praktisk å ha 1000000 i kassa når tyven kommer.

Lenke til kommentar
Benyttet meg av 30 dagern en gang jeg. Fikk tilbake penga cash kontant, satte meg i bilen, kjørte tja....1000 meter + -  til lefdal og brukte penga der :)

 

En annen gang reklamerte jeg på en kombi vaskemaskin ca. 6000, de penga fikk jeg også cash med en gang :)

 

Fikk aldrig spørsmålet om jeg ville ha penger på konto på angrefristen eller reklamasjonen.

9281626[/snapback]

 

Det avhenger av hvor mye penger som er i kassen - det finnes interne rutiner og regler i alle butikker hvor mye dette er.

 

Det er ikke særlig praktisk å ha 1000000 i kassa når tyven kommer.

9282984[/snapback]

 

Da jeg fikk de 6 lappene forsvant dama og ble borte lenge...måtte sikkert i safen på bakrommet :p Så penga kom jo ikke akkurat fra kassa...

 

Men sef. det kan jo sikkert variere fra butikk til butikk og når på tiden av døgnet man er der.

 

Hvilke rutiner de har på dette vet jeg ikke, men heldigvis for meg har jeg fått penga der og da :)

 

Er jo enig at og en drøss med cash enten det er i kassa eller i en safe så er det sikkert en liten regel på hvor mye det er lov og ha så hvis uhellet skulle dukke opp så forsvinner ikke den ekstreme sum i hvertfall

 

Kan jo hende at det er en maks grense for hva de har lov til å gi ut cash også uansett om det ikke står på at det er for lite penger?

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...