Hardwhere Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Har en MAXTOR One Touch 160 GB USB disk fra 2005 som jeg har følgende problemhistorikk med: Til å begynne med var det en enkelt mappe på disken der innholdet (bilder) ikke kom opp. Dvs, undermappestrukturen var intakt, bildene kom opp som uspesifiserte ikoner i windows utforsker (der det før problemet oppsto var thumbnails av bildene), hadde riktig navn, og tok opp plass på disken. Det som ikke var mulig var å kikke på dem. Resten av filene/mappene på disken var ok. Ut fra dette tenkte jeg at det kanskje var noe feil med filsystemet på disken, så jeg kjørte feilsøk fra systemverktøy, og krysset av for å reparere skadede sektorer automatisk, og identifisere problemområder. Etter dette var disken ubrukelig. Begge partisjonene kommer opp som Lokal disk E og F i stedet for det de egentlig heter, og kan ikke aksesseres. Ser at den står og prøver å indeksere seg selv når jeg skur den på slik den pleier, men den blir bare stående og gjøre dette, og det virker ikke som om den finner noen filer i det hele tatt. Er det indeksfila som er ødelagt her, eller hva er det som har skjedd. Har vanskelig for å tro at feilsøket har ødelagt den helt... Er det noe mer jeg kan gjøre her? Kan selvfølgelig betale skjorta hos Reconsult eller noe for at de skal hente ut dataene, men kun hvis jeg absolutt ikke kan unngå det. Hadde masse bilder, musikk og sanger jeg har skrevet der, så er veldig interessert i all hjelp jeg kan få Takk takk!! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Har sagt det før og får bare gjenta meg selv: Har du data som du gjerne vil miste uten å gjøre noe selv, så er det bare å lagre filene på en bærbar disk og la vær å ta backup. Du er ikke den første som sliter med korrupt filsystem på bærbar harddisk. Skal du unngå korrupt filsystem så er det viktig å formattere disken ordentlig før den tas i bruk. Og så bør du ha som fast vane å bruke "trygg fjerning av maskinvare" før du skel koble fra bærbar disk. Selfølgelig kan det være feil på disk-kontrolleren (elektronikken inni ramma på en bærbar disk-enhet) og da er det ikke noe du kan gjøre selv, bare returnere den. Selv bruker jeg min bærbare harddisk kun til backup, alle filer som ligger der har jeg også på den stasjonære maskinen, så jeg tåler at den bærbare harddisken skulle få kræsj. Men når du alt er kommet i den situasjonen som du er i, så kan du bare håpe at det finnes verktøy (dataprogrammer) som kan gjennopprette dine tapte filer. Du har f.ex Getdataback som koster penger, men med trial-versjonen så kan du iallefall se om programmet vil klare å gjennopprette filene. Mener å huske det skal finnes gratis alternativer, men vet ikke hvor gode disse er. Lenke til kommentar
Hardwhere Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Takk:) Skal forsøke det. Er uansett mye billigere å kjøpe et recovery program enn å betale et firma for å gjøre samme jobben. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Har sagt det før og får bare gjenta meg selv: Har du data som du gjerne vil miste uten å gjøre noe selv, så er det bare å lagre filene på en bærbar disk og la vær å ta backup. Du er ikke den første som sliter med korrupt filsystem på bærbar harddisk. Skal du unngå korrupt filsystem så er det viktig å formattere disken ordentlig før den tas i bruk. Og så bør du ha som fast vane å bruke "trygg fjerning av maskinvare" før du skel koble fra bærbar disk. Selfølgelig kan det være feil på disk-kontrolleren (elektronikken inni ramma på en bærbar disk-enhet) og da er det ikke noe du kan gjøre selv, bare returnere den. Selv bruker jeg min bærbare harddisk kun til backup, alle filer som ligger der har jeg også på den stasjonære maskinen, så jeg tåler at den bærbare harddisken skulle få kræsj. Men når du alt er kommet i den situasjonen som du er i, så kan du bare håpe at det finnes verktøy (dataprogrammer) som kan gjennopprette dine tapte filer. Du har f.ex Getdataback som koster penger, men med trial-versjonen så kan du iallefall se om programmet vil klare å gjennopprette filene. Mener å huske det skal finnes gratis alternativer, men vet ikke hvor gode disse er. 9270429[/snapback] Det er nok mest relatert til de med spesifikke chipset i ekstern boksene sine (profilic og Oxford ) og > 128kb pr I/O problemet. Ref: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/13302/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå