Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

1 2 3 4


834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, søvnparalyse blir jo beskrevet som noe helt vanvittig skummelt i denne tråden. Det er lite sannsynlig at man opplever det helt uten videre.

 

Dessuten, når man vet hva det er, er det langt fra så skummelt som mange vil ha det til. Skrekkhistoriene man hører er nok for det meste av folk som har opplevd det uten å vite hva det er. Jeg har opplevd det mange ganger, og det er jo ikke skummelt når man vet hva som skjer.

 

Man kan også indusere søvnparalyse kontrollert, ved å slappe helt av når man er veldig trøtt (lettest på natta/morran), konsentrere seg om pusten og ligge helt i ro. Hvis man unngår å falle for fristelsen til å røre på seg vil kroppen etterhvert gå inn i søvnparalse. Akkurat i det det skjer kan man se bilder inni hodet, høre lyder etc. Så vil man starte å drømme. Dette er imidlertid lettere sagt enn gjort!

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

jeg så en dokumentar om dette som gikk på tv for noen dager siden(lurer på om det var forrige helg). Tror det var den dokumentaren MartinLande nevnte.

 

Dokumentaren handlet om forskjellige søvnforstyrrelser og ting som omhandler søvn. Var ganske spennende, de tok også opp dette med "heksa". De intervjuet ei dame som opplevde dette jevnlig. Folk tror kanskje man blir vant til det, men hun sa at denne heksa var noe hun alltid kom til være redd for når det skjedde. Hun ble ikke vant til det selv om det skjedde et par ganger i måneden.

 

Selv kan jeg ikke huske å ha opplevd søvnparalyse.

Lenke til kommentar

Jeg tror heksa er et eldgammelt symbol på noe som man frykter i mange kulturer. Finnes mange eksempler på gamle damer i forbindelse med død i diverse mytologier. For eksempel var Hel en serdeles nifs gammel dame som styrte i Helvete over de døde. Hun var halvt blå og halvt hvit. Det var også en svart heks de trodde spredde svartedauen. Hva var det hun het da? Hun hadde en rake som hun "raket" mennesker med, det vil si drepte med pesten sin.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Ok, nå får jeg ikke sove i natt. Har på en måte lyst til å oppleve dette, men jeg tror jeg kommer til å få panikk. Akkurat nå sitter jeg forresten sidelengs i stolen, tør ikke å sitte med ryggen mot døra. :wee:

9309027[/snapback]

 

Selvsagt får du panikk HVA FAEN TRODDE DU DA? :ph34r:

 

Det er ikke selve søvnparalysen som blir beskrevet som skummel, det er vel heller møte med heksa. Det er jo greit nok å ligge helt i ro i et halvt minutt, men når det kommer en heks og kveler deg begynner det å bli ille. :)

9309330[/snapback]

 

Synes selve paralysen er minst like jævlig, jeg.

Lenke til kommentar
Ok, nå får jeg ikke sove i natt. Har på en måte lyst til å oppleve dette, men jeg tror jeg kommer til å få panikk. Akkurat nå sitter jeg forresten sidelengs i stolen, tør ikke å sitte med ryggen mot døra. :wee:

9309027[/snapback]

Selvsagt får du panikk HVA FAEN TRODDE DU DA? :ph34r:

9312018[/snapback]

Det er ingen selvfølge. Har allerede lest om folk som kun har sovet videre, som f.eks denne karen.

 

You fail.

Lenke til kommentar
Ok, nå får jeg ikke sove i natt. Har på en måte lyst til å oppleve dette, men jeg tror jeg kommer til å få panikk. Akkurat nå sitter jeg forresten sidelengs i stolen, tør ikke å sitte med ryggen mot døra. :wee:

9309027[/snapback]

Selvsagt får du panikk HVA FAEN TRODDE DU DA? :ph34r:

9312018[/snapback]

Det er ingen selvfølge. Har allerede lest om folk som kun har sovet videre, som f.eks denne karen.

 

You fail.

9312036[/snapback]

 

Hadde du likt å ikke ha muligheten til å bevege deg i det hele tatt - og på toppen av det hele føles det som en evighet? Vel, noen folk er nekrofile, men det betyr ikke at andre folk synes nekrofili er helt jævlig. Gled deg til å oppleve det selv ;)

 

Slik kan det beskrives:

<Olav> Jeg klarte ikke styre meg selv, jeg var helt ":|"

Lenke til kommentar

Hender at når jeg er på ferie, spesielt på hytter, så opplever jeg noe litt merkelig og flaut.

Det hender som regel i den fasen da jeg begynner å sovne - jeg mister kontrollen, kan ikke bevege meg... Jeg "henger fast".

Jeg ser ett eller annet i rommet, en gjenstand. Kanskje et monster eller et megastort insekt (jeg hater insekter i soverom, kanskje det har noe med saken å gjøre?), det varer som regel i noen sekunder. Så våkner jeg, brått, med høy puls. Hender jeg er svett også, og at jeg roper ut noe, eller sier noe... Merkelige greier!

Lenke til kommentar
Hender at når jeg er på ferie, spesielt på hytter, så opplever jeg noe litt merkelig og flaut.

Det hender som regel i den fasen da jeg begynner å sovne - jeg mister kontrollen, kan ikke bevege meg... Jeg "henger fast".

Jeg ser ett eller annet i rommet, en gjenstand. Kanskje et monster eller et megastort insekt (jeg hater insekter i soverom, kanskje det har noe med saken å gjøre?), det varer som regel i noen sekunder. Så våkner jeg, brått, med høy puls. Hender jeg er svett også, og at jeg roper ut noe, eller sier noe... Merkelige greier!

9312091[/snapback]

 

Ja, ofte jeg sier et eller annet ulogisk også :p Her hender dette alltid (eller som oftest) rett før jeg våkner.

 

Merkelig dette med at det skjer "spesielt på hytter" :hmm:

Lenke til kommentar

Hehe opplevde dette i natt, våknet og åpnet øynene og så bort mot døren, og rett med siden av meg står det en mørk skikkelse da jeg først så denne skikkelsen fikk jeg litt panikk og prøvde å bevege meg men greide det ikke, og da begynnte skikkelsen og le. Men jeg tok meg sammen og sa til meg selv at det bare var søvn paralyse og roet ned, etter et lite minutt var alt normalt igjen. Var ganske ekkelt men ikke så forferdelig som jeg trodde

Endret av AlexGM
Lenke til kommentar

Spennende tråd. Sitter å ser filmer om fenomenet på youtube nå.

 

Jeg har aldri opplevd søvnparalyse som beskrevet her, men jeg har opplevd en annen "ting" når jeg prøver å sove.

Jeg burde kanskje lage en egen tråd for dette, men jeg prøver her:

 

Har hatt denne opplevelsen en 10-15 ganger. Oftere når jeg var yngre, men jeg har den minst et par ganger etter jeg ble 20.

 

Det er veldig vanskelig å beskrive. Det starter oftest når jeg skifter liggestilling. I det jeg beveger på kroppen/dyna/puta så føles denne bevegelsen, og ikke minst lyden den lager, som meget voldsom og på en måte aggressiv. Det virker som om lyden kommer inne fra hodet i tillegg til fra "omverdenen som normalt". Hele tiden mens dette pågår, har jeg en slags trang til å gjennomføre alle bevegelser roligst mulig.

 

Jeg har prøvd å eksperimentere når dette oppstår. Om jeg for eksempel tar en hånd foran hodet mitt og beveger den langsomt frem og tilbake, føles det som om jeg gjør det kjempefort, og nesten slår meg selv i ansiktet. Om jeg leser en bok, føles det ut som jeg river ut sidene hver gang jeg blar, og lyden er helt enorm. (selv om jeg ser og vet at jeg blader på "normalt vis") Dersom jeg ligger helt stille i sengen merker jeg ingenting, men med en gang jeg gjør en beveglese, føles denne, og lyden den lager, voldsom.

 

Opplevelsen varer i kanskje 10 min. De siste gangene jeg har hatt dette, og prøvd å eksperimentere mer enn tidligere, har det stanset mye tidligere. Spesielt om jeg står opp av sengen og går rundt virker det som det stanser ganske raskt. Det kommer gjerne tilbake en liiiiiten stund til når jeg legger meg igjen.

 

Det er ikke noe jeg er redd for å oppdage igjen. Det er ikke akkurat ekkelt, bare irriterende og rart. Egentlig ønsker jeg at det skal skje igjen, så jeg kan få testa det ut litt mer.

 

Jeg har snakket med andre om dette, men ingen har opplevd noe lignende. Noen her som vet hva det kan være, eller som har opplevd noe slikt?

Lenke til kommentar

Å herregud! Jeg fikk det nettopp! Satt å småsov i stolen her, og begynte å drømme.

 

Drømmen startet med at jeg og mamma var på tur fra jobben hennes, der jeg ble mistenkeliggjort fordi jeg var sammen med henne i garderoben, der det egentlig ikke skal være andre enn ansatte. Vi gikk ut mot parkeringsplassen, der jeg sa "det er merkelig at de aldri klarer å gi dere parkeringsplasser". Dette sa jeg sikkert fordi parkeringssituasjonen til ansatte der er ganske dårlig på ordentlig, men iallefall. Vi gikk videre, og kom ned til en vei midt på bygda der mamma mente hun hadde parkert bilen. Vi fant den ikke, og vi begynte å lete etter bilen. Siden den var borte konkluderte vi med at den var stjålet, og plutselig satt jeg på en buss på tur over en bro på størrelse med Tromsøbrua (for oss lokalkjente). Satt å så på Scrubs før jeg sovna, og drømte at Carla og Turk satt på andre seteraden i bussen, ved siden av meg. Så letta plutselig bussen fra broa, og fikk mer og mer fart, så gikk den oppover. Deretter gikk den inn i en loop, og jeg fikk en følelse av at jeg falt nedover, mens jeg hørte stemmer. Så fikk jeg se et slags svakt omriss av et ansikt, og hørte fortsatt stemmer. Her blir det litt uklart, men jeg ble plutselig bevisst, og prøvde å våkne! Jeg var på en måte fortsatt i drømmen, sovende, men bevisst. Jeg hørte en stemme, mistenkelig lik en heks, som begynte å le. Jeg tenkte med en gang på at jeg var midt i en 'old hag'-opplevelse, og forsøkte å si til meg selv at dette er bare en søvnparalyse! Jeg hadde først en følelse av at jeg satt i senga, men fikk øynene bittelitt opp, slik at jeg så at jeg satt fremfor lerretet til prosjektøren. Jeg kjempet for å åpne øynene, mens jeg tenkte "VÅKNE, FOR FAEN, VÅKNE!" Jeg fikk åpnet øynene litt, men kjempet for harde livet med å holde dem oppe. Var litt sånn som når man er utrolig kjempetrøtt, at øynene bare glir igjen, men nå var det ekstrem motstand mot å åpne øynene. Jeg fikk åpna dem litt, og tenkte at nå går det over, men jeg sovna nesten igjen, og 'heksa' krøp opp på fanget mitt og holdt armene mine fast nedenfor skuldrene. Jeg prøvde å hikste ut et fortvilt hyl, men det gikk ikke. Plutselig gikk det likevel, og jeg rev i et 'lavt' hyl og våkna! Herregud, så forbanna skremmende! Kjenner jeg har frysninger når jeg sitter å skriver om det nå!

 

Tilgi meg for eventuelle dårlige sammenhenger, men det skjedde nettopp, og jeg er enda litt i ørska. Takk for meg. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...