Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

1 2 3 4


834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Åja, så du synes livet ditt blir bedre ved at du opplever en fryktelig opplevelse?

9281916[/snapback]

Hvis den er ekte dør jeg av å bli kvelt...

Er den ikke ekte, overlever jeg, og driter i det :)

9281926[/snapback]

 

tøffing... :hrm:

 

men, dette høres spennende ut.. har bare drømt mens jeg sov..

dette ned fra fjellet og brå våkne.. men har hatt noen drømmer der jeg kan på en måte styre det jeg gjør selv.. altså jeg er våken men alikevel sover jeg.. kanskje det er noe ala den gamle heksa ? :ohmy:

Lenke til kommentar
Da blir jeg teknisk sett ikke kvelt...

 

Som å si at jeg ler meg i hjel... Hvis jeg ikke dør, så ler jeg meg ikke i hjel

9281980[/snapback]

Det er da ingen her i tråden som har påstått at du faktisk blir kvelt, bare at du innbiller deg det. :roll:

Prøver du å misforstå? Eller er det jeg som ikke skjønner noe som helst?

Lenke til kommentar
Kan legge til at det er fra hun gamle dama ordet mareritt kommer fra. "ridd av mara".

9282242[/snapback]

 

Nettopp! Ei mare er en ond "ånd" eller et vesen som kommer og setter seg på folk som sover. Dette skriver Snorre Sturlason i begynnelsen av Heimskringla:

 

"...da ble han søvntung og la seg til å sove, men han hadde ikke sovet lenge før han ropte opp og sa at mara tråkket ham, folk kom til og ville hjelpe, men når de tok i ham oppe ved hodet, tråkket hun ham på leggene så de nesten brakk, så tok de ham i føttene, da kvalte hun hodet, så der døde han."

 

Skumle greier, jeg skal sove snart... :(

 

Her er hovedpersonen ikke paralysert, men det er jo en likhet fordet.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Det har lenge gått en sånn mini-vitenskapsfilm på discovery channel som handler om akkurat dette. Filmen varer kanskje i 10 minutter og forklarer hvordan hjernen lurer folk til å tro at de opplever noe "virkelig uhyggelig" mens de ligger i senga, ute av stand til å røre seg.

 

Jeg har ikke opplevet å bli ridd av mare, men jeg har vært sikker på at det kom masse folk inn i leiligheten min mens jeg "sov". Det var skikkelig spooky. Måtte sjekke at døra virkelig var låst når jeg endelig kom til meg selv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...