rockefoten Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jobber med miljø til daglig og vil derfor at min nye server skal være mest mulig energieffektiv. Jeg har tenkt å bruke lite penger på dette så jeg tipper jeg må prøve å få tak i en gammel pc. Jeg prøvde å sette opp med forskjellige VIA-systemer, men det blir fort noen tusen for slikt. Så til gamle pcer. Hvilke typer er det da som er minst energikrevende? Jeg mener celeron var bra i så måte? Noen som vet om en oversikt? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 jeg mener å huske motsatt... Pentium M er helt konge, ellers er jo det meste av laptop-cpu-er veldig gjerrige. Uansett, hvis du bare kjøper noe billig og moderne og underklokker det så mye du får til, så blir det effektgjerrig og kan kjøles med passiv ribbe nesten uansett. Overklokkingshovedkort er minst like bra på underklokking. Så kjøper du en PSU (med temperaturstyrt vifte) som ikke har mye større kapasitet enn du trenger, holder deg til seagate eller samsung-harddisk og setter inn masse minne, så trenger du ikke kjøre diskene så mye heller. Ha på skjerm når du setter den opp, så er det eneste maskina trenger strøm og nettverkskabel. Alt annet gjør du over remote desktop eller hva du nå skal bruke. Lenke til kommentar
rockefoten Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 jeg mener å huske motsatt... Pentium M er helt konge, ellers er jo det meste av laptop-cpu-er veldig gjerrige. Uansett, hvis du bare kjøper noe billig og moderne og underklokker det så mye du får til, så blir det effektgjerrig og kan kjøles med passiv ribbe nesten uansett. Overklokkingshovedkort er minst like bra på underklokking. Så kjøper du en PSU (med temperaturstyrt vifte) som ikke har mye større kapasitet enn du trenger, holder deg til seagate eller samsung-harddisk og setter inn masse minne, så trenger du ikke kjøre diskene så mye heller. Ha på skjerm når du setter den opp, så er det eneste maskina trenger strøm og nettverkskabel. Alt annet gjør du over remote desktop eller hva du nå skal bruke. 9277409[/snapback] jeje. ifølge wikipedia så har celeron veldig lav energibruk, men man må velge riktig. f.eks denne Intel Celeron 420 LGA 775, 1600MHz, Enkelkjerne. Holder vel den? Bruker rundt 30 watt på maks. billig er den også. Hovedkort tenkte jeg et micro atx kort. https://prisguiden.no/product.php?productId=48123 Hvor mye strømkapasitet tar dette mon tro? tenker det blir 4 harddisker kanskje. Og hva mener du med mye minne? holder det med 1gb? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 jeg vil tro at 250-300 W skulle holde til det oppsettet hvis du har trinnvis starting av disker. Du har ikke sagt noen verdens ting om hva serveren skal gjøre, for min del kan det være alt fra smart deling av nett og brannmur til å serve databaser eller å dele filer. Hvis du har tenkt å kjøre fire harddisker regner jeg vel med at det er filserver du tenker på, og da er det egentlig ett fett med minne. Med mye minne mener jeg mer enn du regner med å bruke i største fall slik at du hindrer skriving og lesing av ram til disk. Da må diskene spinne opp dersom de ikke gjør noe, og dette gjør levetiden kortere og øker strømforbruket. Hvorfor er liten formfaktor på hovedkortet viktig, hvorfor har du bestemt deg for celeron og hva skal du bruke serveren til? Lenke til kommentar
rockefoten Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Åja. Bruksområde my bad Jeg tenker filserver ja, samt proxy. Jeg er en del i utlandet og har lyst til å kunne se nrk derfra. da funker det med proxy vel? også har jeg lyst til å kunne streame musikk hvor jeg enn er i verden. ole Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Det har kommet nye lavstrømsutgaver i Xeon-serien... Lenke til kommentar
rockefoten Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Skulle gjerne kjørt Xeon, men det er vel overkill, samt utenfor budsjett. Men takk for tipset Lenke til kommentar
rockefoten Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 For de som måtte være interessert. Det blir en VB7001G MINI ITX MOTHERBOARD, C7 D 1.5GHz NanoBGA2 CPU er som dere ser integrert. Som første via-kort jeg har sett har den SATA også. Det er fint for da trenger jeg ikke kjøpe HD på en stund. Har en liggende. kjøpt fra ebay. Koster 135$ ink frakt. Strømforbruk for både cpu og hovedkort ved lasting av data over nettverk er 14 watt, med mp3 som spiller 21watt. Harddiskene vil med andre ord bruke mer enn hovedkort og cpu Som PSU tenker jeg å bruke denne: Den måler altså bare 3cmx1cmx2cm ca. Se bildet : http://resources.mini-box.com/online/PWR-P...-more-pics.html Litt usikker på dette med PSU for man må allikevel ha en sånn transformatorting hengende utenfor. Også har den bare en kabel til hd så det blir bruk av et par Y-ledd og det er jo uelegant. Vi får se. Jeg vet ikke helt hva slags boks dette skal bygges i, men jeg tenker litt på en iskremboks eller noe annet bare for å være sær Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå