Gjest Slettet-mRjwtK9u Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Hei. Jeg lurer på om det finnes en liten dings som jeg kan koble på en ledning som gjøre at det må være strøm på i 1/2 - 1 sek før strømmen /spenningen går videre. Problemstillingen er som følger: Jeg har en flytebryter som slår av og på en pumpe. Det er litt bevegelse i vannet der flytebryteren står, så når vannnivået synker litt så vil den i en periode slå seg av og på uten å være på lenge nok til at pumpen får opp trykket skikkelig og fylt på vann. Dersom jeg kunne koble på en eller annen dings så flytebryteren måtte være på i et halvt sekund før den slapp strømmen videre til pumpen, så vil jeg spare pumpen for mye unødvendig pumping. Jeg har ikke målt ennå, men vi tro det er max 12V flytebryteren går på. Pumpen går på 220V Endre Endret 13. august 2007 av Slettet-mRjwtK9u Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg ville heller gått for en løsning med to brytere. Når den nedre synker under gitt nivå om så bare for et øyeblikk starter pumpa og går helt til øvre bryteren slår den av igjen. Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Evt sette en kraftig kondensator paralelt med bryteren. Denne vil forhindre det du er ute etter, men det vil her være en vurderingssak etter hvor mye strøm som går i styrekretsen din. Lenke til kommentar
nifty Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hei. Jeg lurer på om det finnes en liten dings som jeg kan koble på en ledning som gjøre at det må være strøm på i 1/2 - 1 sek før strømmen /spenningen går videre. Problemstillingen er som følger: Jeg har en flytebryter som slår av og på en pumpe. Det er litt bevegelse i vannet der flytebryteren står, så når vannnivået synker litt så vil den i en periode slå seg av og på uten å være på lenge nok til at pumpen får opp trykket skikkelig og fylt på vann. Dersom jeg kunne koble på en eller annen dings så flytebryteren måtte være på i et halvt sekund før den slapp strømmen videre til pumpen, så vil jeg spare pumpen for mye unødvendig pumping. Jeg har ikke målt ennå, men vi tro det er max 12V flytebryteren går på. Pumpen går på 220V Endre 9269460[/snapback] Slikt løses vanligvis med en justerbar timer , slik at bryteren må være påvirket en viss periode før signalet 'sendes videre' Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Slikt løses vanligvis med en justerbar timer , slik at bryteren må være påvirket en viss periode før signalet 'sendes videre' 9271022[/snapback] Hvor får jeg tak i en slik? Endre Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Kondensator går an, hvis det er snakk om 12V DC. Merk at da vil også pumpen gå en stund etter at nivået er tilbake der det skal være. Dette kan ganske greit løses med litt logiske kretser og kanskje en 555 timer. Noe omfattende er det da. Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det trengs å gjøres? Gå for kong_toms forslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå