Gå til innhold

Gratis kollektiv transport i oslo?


Anbefalte innlegg

I mine øyne vil en opprustning av kollektivtrafikken kombinert med en nedgang i billettpriser være den beste løsningen, ihvertfall på kort sikt.

Mulig det vil være et lurt første skritt, men du må jo være enig i at det finnes en nedre grense for hva som er lønnsomt å kreve inn? Det koster jo mye penger å tømme/fylle automater, kontrollere billetter, osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

En tjeneste som er gratis har kanskje vanskeligheter med å tilpasse seg markedet. Altså at det er mulig å sette opp masse busser som går fra A til B, men der er det få folk, mens det er få busser og mange mennesker mellom B og C.

 

En annen ting er at selskapet vil da få 100% penger fra staten, mot idag hvor de har bilettintekter. Når staten gir penger så ønsker de hvert år å prøve å kutte i budsjettet fordi de har andre lure idee'er. På lang sikt så vil kollektiv blir dårligere.

 

2.

Om det hadde blitt gratis så er det ikke gitt at ALLE plutselig ville brukt det og latt bilen stå hjemme. Men flere ville nok brukt det. Men det trenger jo ikke gjøres gratis, men en gradvis reduksjon mot billigere for å finne smertepunktene er nok en bedre ting.

Folk liker bil, og de kjører heller bil om de kan. Problemet i oslo er at veiene og parkering suger pølse og spagetti, så det er vel et større argument for å benytte kollektiv.

 

3.

Miljøgevinst? Det er en hype. Ingenting er miljøvennligt. Miljøvennlig finns ikke. Bensin forbrukes, strøm kommer fra kull, etc etc.

 

4.

Nå er kollektiv i oslo ganske bra da. Flytt til hvilket som helst annet sted i norge og det blir straks 100ganger værre (men billigere månedskort gjerne).

Men t-bane nettet er vel sprengt i sentrum tipper jeg. Trikk burde avskaffes mener nå jeg. Veiene burde grovt utvides for biler og buss .. men det går jo ikke vettu...

Lenke til kommentar

1. Gratis tjenester kan tilpasse seg vel så bra som betalingstjenester. Kollektiv tilbudet vil jo fremdeles tjene store penger på reklame og verdien av reklamen er sterkt avhengig av antall reisende.

 

2. Jeg tror heller ikke at alle hadde gått over på dagen, for folk gjør det de alltid har gjort. Men de med dårlig økonomi hadde nok fort latt bilen stå.

 

3. Det er bra for miljøet på sikt å satse på felles elektronisk transport. Dette fordi det er lettere å bytte ut et kullkraftverk, enn å bytte ut en bilpark.

 

4. Kollektivtilbudet i Oslo er veldig bra. Men Oslo er vel nesten eneste byen i Norge som er stor nok til at noe slikt kan vurderes.

Endret av mrKaizer
Lenke til kommentar

3.

Miljøgevinst? Det er en hype. Ingenting er miljøvennligt. Miljøvennlig finns ikke. Bensin forbrukes, strøm kommer fra kull, etc etc.

 

Så fordi alt forurenser noe, så er det meningsløst å prøve å forurense mindre?

 

AtW

9294554[/snapback]

Syns argumentet er meget utvannet ja... Folk slenger det rundt seg i hytt og pine

 

Dessuten så begynner jeg å bli ganske anti-miljø etterhvert slik det forholder seg. Så ja, tomt argument.

Lenke til kommentar
1. Gratis tjenester kan tilpasse seg vel så bra som betalingstjenester. Kollektiv tilbudet vil jo fremdeles tjene store penger på reklame og verdien av reklamen er sterkt avhengig av antall reisende.

Ikke dumt med reklame. Spørsmålet er om det ville ført til bedre tilpassningsdyktighet, for jeg tipper at sporveiene bare ville solgt reklameplass, og ikke hatt en løsning med å ta betalt for potensielle kunder som reier en gitt strekning.

 

Sporveiene idag har krav om inntjening, ergo så blir de mindre glad i å sette opp 1 hel buss hvis bare 3 passasjerer tar den. Det finnes ikke mekanismer som gjør det ubehagelig for selskapet å ha slike ruter om alt er gratis.

 

2. Jeg tror heller ikke at alle hadde gått over på dagen, for folk gjør det de alltid har gjort. Men de med dårlig økonomi hadde nok fort latt bilen stå.

De gjør det nok allerede. Men helt enig i at flere ville nok latt bilen stå. Prisen idag for kollektiv er omtrent det samme som å bruke bil for mange.

 

3. Det er bra for miljøet på sikt å satse på felles elektronisk transport. Dette fordi det er lettere å bytte ut et kullkraftverk, enn å bytte ut en bilpark.

Det er ikke vi som har kullkraft, så vi har 0 kontroll der. Det andre er at det er et underskudd på kraft, og det hjelper heller ikke. Så kullkraftverket blir det bare flere av så lenge det finns kull, og behov for kraft. Vi i norge blånekter jo å bygge ut mer kraft... så da blir det slik.

Lenke til kommentar
Det er ikke vi som har kullkraft, så vi har 0 kontroll der. Det andre er at det er et underskudd på kraft, og det hjelper heller ikke. Så kullkraftverket blir det bare flere av så lenge det finns kull, og behov for kraft. Vi i norge blånekter jo å bygge ut mer kraft... så da blir det slik.

Dette starter å bli OT, men det er lettere å få kontroll over utslippene forbundet med persontransport om man reiser kollektivt. Det bedrer også miljøet i byen. Jeg lar miljø argumentet derfor stå som et pluss.

Lenke til kommentar
I mine øyne vil en opprustning av kollektivtrafikken kombinert med en nedgang i billettpriser være den beste løsningen, ihvertfall på kort sikt.

Mulig det vil være et lurt første skritt, men du må jo være enig i at det finnes en nedre grense for hva som er lønnsomt å kreve inn? Det koster jo mye penger å tømme/fylle automater, kontrollere billetter, osv..

9294286[/snapback]

 

Akkurat det er nok ikke noe særlig problem. Stempleautomatene står der allerede, og det har de gjort siden forrige istid. Automatene tømmer man ikke før de er fulle, så det betyr bare at man tømmer dem noe sjeldnere når billettene er billige. Billettkontroll er da også det mest lønnsomme Oslo Sporveier kan gjøre, de tjener bøttevis av millioner på å gi folk bøter. Muligens vil færre snike når billetten er billig, men ganske mange vil gjøre det uansett.

 

Jeg har som sagt ene og alene benyttet kollektivtransport i Oslo i seks år nå. Jeg skal ha meg en bil så snart jeg har råd til det. Ikke fordi jeg skal bruke den fremfor t-banen, parkeringsplasser er jo umulig å oppdrive, men fordi man på sikt er tilnærmet handicappet om man ikke har en bil. Sånn føler 99,9% av Oslos innbyggere det, og man vil aldri klare å fjerne behovet for bil helt. Skal man hente noe, dra på hyttetur, kjøre til Sverige, kjøre ting på søpla, dra en tur på Ikea osv. så merker man fort at man i ny og ne trenger bil. Det virker som om kollektivfanatikerne vil kombinere billigere kollektivtrafikk med enda mer plaging av bilister, noe jeg synes er kunnskapsløs mobbing av en stor befolkningsgruppe. Det er rett og slett naivt å tro at behovet for biler blir borte med bedre kollektivtrafikk. T-banen er allerede i dag arbeidshesten i Oslos transportnettverk, og det er alltid smekke peise fullt på morgenen. Folk må sitte på taket om det skal være plass til flere.

Lenke til kommentar

Sant men man kan øke bompengesatsene i den begrensede tiden det er rushtid for å begrense trafikken. Setter man prisen opp til 30 kroner så vil hver tier bilistene betaler ekstra kunne subsidiere billettprisene til sporveiene med en god del.

 

Jeg mener altså at innen visse tidsperioder om morgenen og om kvelden så settes prisen opp ti eller tjue kroner. De har gjort det i London så man kan hente erfaringer derfra for å få bedre innsikt i hvor godt det fungerer.

Lenke til kommentar
Nå er det jo slik at om man bare trenger bil i ny og ne, så er det ganske uklokt å faktisk eie en bil, kjøerer du mindre enn et par ganger i uka, så lønner det seg mer å være med i bilkollektiv, evt leie bil/kjøre taxi.

 

AtW

9299728[/snapback]

 

Dette er noe de fleste vegrer seg imot. Man tar ikke IKEA-møbler i en taxi, og man får såvisst ikke sette henger på den. Jeg ser på bilkollektiv osv. som en løsning som ikke er i takt med folks ønsker - for det er et sterkt folkelig ønske om å kunne eie sin egen bil, selv om den brukes sjelden. Man ser da også at i de områdene hvor kollektivnettet er meget bra utbygd har folk likevel egen bil.

 

Nytt utspill:

Fremfor å bruke milliarder på å gjøre det gratis, hva med å faktisk bygge ut t-banenettet slik at det dekker hele Oslo. I dag er store deler av Oslos befolkning uten t-bane, eksempelvis grünerløkka, torshov og frogner. Å bygge t-bane her vil koste ufattelig mange milliarder, men det er i mine øyne bedre bruk av penger enn å bruke dem på å fylle opp allerede stappfulle vogner.

Lenke til kommentar
Nå er det jo slik at om man bare trenger bil i ny og ne, så er det ganske uklokt å faktisk eie en bil, kjøerer du mindre enn et par ganger i uka, så lønner det seg mer å være med i bilkollektiv, evt leie bil/kjøre taxi.

 

AtW

9299728[/snapback]

 

Dette er noe de fleste vegrer seg imot. Man tar ikke IKEA-møbler i en taxi, og man får såvisst ikke sette henger på den. Jeg ser på bilkollektiv osv. som en løsning som ikke er i takt med folks ønsker - for det er et sterkt folkelig ønske om å kunne eie sin egen bil, selv om den brukes sjelden. Man ser da også at i de områdene hvor kollektivnettet er meget bra utbygd har folk likevel egen bil.

 

 

At det er i utakt med folks ønsker får så være, men det er uklokt okke som. Passer det ikke med taxi så leier man en bil/tar bilkollektivbilen. Jeg ser i utgangspunktet ikke at samfunnet må tilrettelegge så veldig for den slags ukloke investeringer om det ikke er formålstjenelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Argumenter det du vil - Det finnes ikke en god erstatning for bil. Det er rimelig punktum.

 

Om vi skal lage et samfunn der ALLE skal ta kollektiv, og bil er kun for visse arbeidsgrupper og spesielle personer, så er jo det usansynlig usosialt.

 

"jeg har bil i jobben så jeg kan bruke bil æddabædda".

 

Et liv uten bil er kjipt. Jeg har ikke bil og det er ganske trasig. Oslo er kanskje eneste plassen hvor det finnes litt lure lokale tjenester som hjelper med spesial transport, men det er dyrt.

Lenke til kommentar
Nytt utspill:

Fremfor å bruke milliarder på å gjøre det gratis, hva med å faktisk bygge ut t-banenettet slik at det dekker hele Oslo. I dag er store deler av Oslos befolkning uten t-bane, eksempelvis grünerløkka, torshov og frogner. Å bygge t-bane her vil koste ufattelig mange milliarder, men det er i mine øyne bedre bruk av penger enn å bruke dem på å fylle opp allerede stappfulle vogner.

9299791[/snapback]

 

Det ligger faktisk en togstasjon klar med plattformer og det hele under Frogner i Oslo, men Oslo kommune har i over 25 år sagt nei til å åpne denne.

 

T-bane trase mellom Grefsen-National har vært ønsket i 50 år (og til og med påbegynt ulovlig), men Oslo kommune har igjen sagt nei like lenge.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Argumenter det du vil - Det finnes ikke en god erstatning for bil. Det er rimelig punktum.

 

Om vi skal lage et samfunn der ALLE skal ta kollektiv, og bil er kun for visse arbeidsgrupper og spesielle personer, så er jo det usansynlig usosialt.

 

"jeg har bil i jobben så jeg kan bruke bil æddabædda".

 

Et liv uten bil er kjipt. Jeg har ikke bil og det er ganske trasig. Oslo er kanskje eneste plassen hvor det finnes litt lure lokale tjenester som hjelper med spesial transport, men det er dyrt.

9300102[/snapback]

 

Nå var jo ikke argumentene for at biler ikke skal finnes, men for at det ikke er gunstig å EIE en bil. Jeg har heller ikke bil, og det er problemfritt for meg, untatt i spesielle tilfeller, hvor jeg kan leie en bil (nå skal de i rettferdighetens navn sies at jeg har en scooter :))

 

Det er flere byer som har bilkollektiv, oh hele poenget er at det IKKE er dyrt, det er faktisk vesentlig billigere enn å ha egen bil om man ikek kjører oftere enn et par ganger i uka.

 

AtW

Lenke til kommentar
At det er i utakt med folks ønsker får så være, men det er uklokt okke som. Passer det ikke med taxi så leier man en bil/tar bilkollektivbilen. Jeg ser i utgangspunktet ikke at samfunnet må tilrettelegge så veldig for den slags ukloke investeringer om det ikke er formålstjenelig.

 

AtW

9299825[/snapback]

 

Det er ikke politikernes rolle å tukte befolkningen, og den slags maktmisbruk er det bare fløypartier som ønsker. Det er rett og slett ikke så enkelt som du vil ha det til, og bilen er og blir et nødvendig fremkomstmiddel som befolkningen bør ha rett til å eie uten å bli trakassert av staten. Jobb da heller for en mer miljøvennlig bilpark.

 

Det aner meg at mange av synserne om kollektivtrafikken i Oslo faktisk ikke bor i Oslo. Det hele stiller seg meg annerledes etter at man har prøvd å bo her i noen år, og man innser kjapt at den rødgrønne kollektivdrømmen faktisk ikke er gjennomførbar. Bilen blir aldri borte.

Lenke til kommentar
At det er i utakt med folks ønsker får så være, men det er uklokt okke som. Passer det ikke med taxi så leier man en bil/tar bilkollektivbilen. Jeg ser i utgangspunktet ikke at samfunnet må tilrettelegge så veldig for den slags ukloke investeringer om det ikke er formålstjenelig.

 

AtW

9299825[/snapback]

 

Det er ikke politikernes rolle å tukte befolkningen, og den slags maktmisbruk er det bare fløypartier som ønsker. Det er rett og slett ikke så enkelt som du vil ha det til, og bilen er og blir et nødvendig fremkomstmiddel som befolkningen bør ha rett til å eie uten å bli trakassert av staten. Jobb da heller for en mer miljøvennlig bilpark.

 

Det aner meg at mange av synserne om kollektivtrafikken i Oslo faktisk ikke bor i Oslo. Det hele stiller seg meg annerledes etter at man har prøvd å bo her i noen år, og man innser kjapt at den rødgrønne kollektivdrømmen faktisk ikke er gjennomførbar. Bilen blir aldri borte.

9300273[/snapback]

 

Det er ikke politikerens rolle å tukte befolkningen nei, det er deres rolle å sørge for at befolkningen har de best mulig, alle ting har fordeler og ulemper som må veies opp mot hverandre, kommer fordelene befolkningen mer tilgode enn ulempene osv. Poenget mitt er at folks ønske om å gjøre en uklok investering er ikke akkurat noe som bør veie tungt på fordelslista.

 

Hvorfor gjentaes det stadig det med at bilen skal forsvinne? Har jeg forfektet at bilen skal forsvinne? Man vil fortsatt ha tilgang på biler selv om man ikek eier sin egen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, om man forfekter at det skal medføre større ulemper å ha bil så ser jeg på det som at man ønsker å fjerne bil/eller betydelig redusere bil som er stort sett det samme.

 

Jeg vil faktisk liberalisere reglene for å kjøpe/eige/ha bil. Er ikke interessert i noe bilkollektiv eller slike lure løsninger.

 

Bygg bedre veier sier jeg.

Lenke til kommentar
Bygg bedre veier sier jeg.

9300750[/snapback]

 

Hvis "løsningen" er å bygge bedre veier, hvorfor er det da slik at i bilbyer som LA så er køene lengre og tregere enn noen sted her i Norge ?

 

Nei, å bygge mer vei løser nok ingenting utenom mer biltrafikk og enda mer bilkøer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...