Gå til innhold

Gratis kollektiv transport i oslo?


Anbefalte innlegg

Syntes dette tiltaket bør settes til verks, men det blir et alvorlig problem da, uteliggere. Grunnen til at de nå ikke tar kollektiv transporten er fordi de ikke har råd til å sove på t-banen og sånn, hvis det nå ble gratis ville det vært mange mange uteliggere som "bodde" der. Men på den andre siden man kan jo finne en løsning på det.

 

 

Skulle likt å se dette settes til verks! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å øke inntjeningen i bomringen i rushtiden og skyte overskuddet inn til subsidiering av trikkepriser (øremerket slik at ingenting "forsvinner")?

For det første er det usikkert om EØS vil tillate dette. For det andre er det mange kollektivtilbudet ikke passer for. Har du ingen skrupler med å ødelegge livskvaliteten for disse personene?

9272917[/snapback]

 

At det kanskje ikke er en god ide er greit, men jeg har ærlig talt mine tvil om at så mange får "ødelagt livskvaliteten" av en rushavgift i bomringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt gjennomtenkt dette, men i skrivende stund så ser jeg ikke helt relevansen mellom bomringen og kollektivtransport. Det er jo ikke så mange av sporveienes ruter som går utenfor bomringen, eller? Kanskje det hadde vært mere relevant å hente inntjeningen fra parkeringsavgifter/bøter istedenfor.

Lenke til kommentar
Hvor mye vil Oslo kommune måtte øke skattene( kan finansieres på andre måter også, men det er ikke rellevant for diskusjonen) for at kollektiv transporten kunne vært gratis og hvilke fordeler/ulemper ville det medført?

 

Relevante fakta:

 

* Oslo sporveier AS er heleid av Oslo kommune.

* A-kort(Fritt antall reiser i én kalendermåned) koster 670, det gir en årlig pris på 8040.

 

Noen fordeler:

* Sporveien vil slippe kostnader til salg av billetter, vedlikehold av billettautomater, kontroller, o.l.

* Dette ville vært svært positivt for miljøet.

* Det ville være svært positivt for fremkommeligheten.

* Øke bruken av kollektivtransport

* Turister får et bedre inntrykk av hovedstaden( færre biler i by bildet)

 

Noen ulemper:

* Kapasiteten på kollektivtransporten må økes kraftig

 

PS. Denne posten vil bli oppdatert med flere ulemper/fordeler, og det vil bli lagt på en poll når de fleste fordelene og ulempene er på plass.

9269227[/snapback]

 

Gratis kollektivtransport er en hyggelig tanke, men det er viktig å huske på at det ikke blir noe billigere transport - kostnaden blir bare forskjøvet til skatteseddelen. Jeg vil også tro at bruken av kollektivtransport vil øke mye mer enn det vi kan se for oss, og at det dermed blir forferdelig dyrt. Et alternativ er å subsidiere mye mer enn i dag, slik at en billett f.eks. aldri skal koste mer enn 10 kr.

 

Det vil for øvrig ikke bli særlig færre biler i bybildet av en slik løsning, da det allerede i dag er forferdelig mye dyrere med bil enn kollektivtransport. Bilene du ser i bybildet er dermed ikke der pga. for dårlig kollektivtransport, men av helt andre grunner

9270232[/snapback]

 

Det blir litt billigere, iogmed at man slipper kontroller, bilettselgere, bilettautomater o.l I tillegg har det en rekke indirekte effekter som kanskje sparer folk for penger totalt sett, feks kan det tenkes at endel slutter å kjøre bil, fordi man er "tvunget til å kjøpe t-bane-kort", og man har dermed kortet fra før, og kan blåse i bilen, noe som garantert er billigere, men kanskje ikke like praktisk. Ellers er det utjevninger som man kan regne som positive. De som kjører bil sponser de som reiser kollektivt, og de rike sponser de fattige.

 

AtW

9271220[/snapback]

 

Det vil bli billigere per passasjer, men samfunnet vil få en mye større regning fra kollektivtransport da man må investere kraftig i nye togsett, busser osv. og da man må øke antall avganger betraktelig. Man kan meget vel argumentere for at dette er verd pengene, også ut ifra et tradisjonelt økonomisk perspektiv (investeringer i infrastruktur er generelt good shit), men man skal ikke se bort ifra at det vil bli så mye "unødig" bruk at det ikke lengre er like god utnyttelse av ressurser. Det koster penger å ha sjåfører ansatt, det koster veldig mye å drive busser/trikker/t-banesett osv., så det er ikke selvsagt at dette er bra for samfunnet (og miljøet). De som har prøvd å stå og vente på t-banen på Majorstua klokka halv 8 om vinteren vet at det ikke er en ledig kvadratcentimeter på noen av togene som går, og dersom man presser kapasiteten enda mer ved å gjøre det gratis vil det rett og slett bryte sammen.

 

Jeg aksepterer ikke den rødgrønne oppfatningen om at kollektivtrafikken kan overta helt for bilen, og det grenser til tider til hets av de som er avhengige av bilen. I stor-Oslo er det ikke mange som velger bilen fremfor toget fordi det er mer behagelig. Man står i endeløse køer, det koster som regel flesk å parkere og bilen er bare i veien. De som likevel kjører har som regel gode grunner for det, eksempelvis å plukke opp barn i barnehage. Videre er det slik at man veldig ofte trenger bil for å hente ting, flytte møbler etc. - bil er noe man trenger i en moderne by selv om det er gode kollektivnettverk. Jeg snakker av erfaring.. jeg har bodd seks år i Oslo og kun brukt kollektivtrafikk. Det er praktisk i det daglige, men i det lange løp er man handicappet uten en bil å bruke nu og da.

Lenke til kommentar

Det som er problemet i byer som Oslo er at kollektivtrafikken stort sett går gjennom sentrum. De som ønsker å ta seg frem til ytterkantene har derfor et relativt tregt tilbud fordi man må ofte skifte kollektivmiddel. Med bil kan man ta seg relativt raskt fra f.eks. øst til vest gjennom f.eks. ringveiene + at man slipper venting på kollektivmiddel (øker for hvert skifte) + gåing (f.eks. mellom t-bane og buss/trikk).

Lenke til kommentar
At det kanskje ikke er en god ide er greit, men jeg har ærlig talt mine tvil om at så mange får "ødelagt livskvaliteten" av en rushavgift i bomringen.

For de som er avhengige av bil vil en ekstra rushtidsavgift fort bety flere tusen ekstra i utgifter. Hvordan kan en familie finansiere dette uten at det går ut over livskvaliteten?

Lenke til kommentar

Det vil bli billigere per passasjer, men samfunnet vil få en mye større regning fra kollektivtransport da man må investere kraftig i nye togsett, busser osv. og da man må øke antall avganger betraktelig. Man kan meget vel argumentere for at dette er verd pengene, også ut ifra et tradisjonelt økonomisk perspektiv (investeringer i infrastruktur er generelt good shit), men man skal ikke se bort ifra at det vil bli så mye "unødig" bruk at det ikke lengre er like god utnyttelse av ressurser. Det koster penger å ha sjåfører ansatt, det koster veldig mye å drive busser/trikker/t-banesett osv., så det er ikke selvsagt at dette er bra for samfunnet (og miljøet). De som har prøvd å stå og vente på t-banen på Majorstua klokka halv 8 om vinteren vet at det ikke er en ledig kvadratcentimeter på noen av togene som går, og dersom man presser kapasiteten enda mer ved å gjøre det gratis vil det rett og slett bryte sammen.

 

De færreste vil vel ta kollektivtransport for gøy selv om det er gratis, så det er grunn til å anta at folk vil reise ca like mye som før, om det da er billigere per passasjer, så vil det jo lønne seg for samfunnet som helhet. Men det blir jo en helt annen måte å finansiere reising på en slik man tenker i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
At det kanskje ikke er en god ide er greit, men jeg har ærlig talt mine tvil om at så mange får "ødelagt livskvaliteten" av en rushavgift i bomringen.

For de som er avhengige av bil vil en ekstra rushtidsavgift fort bety flere tusen ekstra i utgifter. Hvordan kan en familie finansiere dette uten at det går ut over livskvaliteten?

9273336[/snapback]

 

Nå sa du heller ikke #dette går utover livskvaliteten", du sa "ødelegge livskvaliteten" det er en hvis forskjell, det ene er relativt saklig, det andre er en total usaklig overdramatisering.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det heter Sentralstasjonen og der klarer man sikkert å holde nogenlunde orden. Å holde orden inne i alt av busser/baner og trikker blir en mye større utfordring. Skal man ansette flere tusen ekstra vektere?

9272888[/snapback]

 

Javel, ved SENTRALSTASJONEN kan en eller to vektere stå, og på oppfordring fra bussjåfører kaste ut og bortvise eventuelle bråkmakere. Vips, så har man eliminert behovet for flere tusen ekstra vektere.

 

Dessuten, det er like stor sjanse for at det skjer bråk og faenskap i kollektivtrafikken i dag da de FLESTE har en tjuekroning eller to i lommene sine.

Det er ikke akkurat sånn at A- og B-gjengen avtaler gjengoppgjør på buss 23 fra sentrum fordi det er gratis...

Lenke til kommentar

for the greater good :p men ser poenget.

 

Men igjen kan de fleste slike problemer unngås med litt planlegging, kollektivtilbudet i oslo er jo enormt så man må da kunne klare å komme seg til barnehagen på et vis.

 

Men mulig løsningen om høyere avgifter på en del parkeringsplasser hadde vært bedre. Det gir økt sirkulasjon i bruken av plassene og hindrer de som parkerer lenge (gjerne de som jobber) i å oppta plassene. Kanskje en kombinasjon er mulig, men noe burde gjøres ihvertfall. I London virker det som om rushtidsavgift fungerer bra så man kan jo ta en titt i den retningen.

Lenke til kommentar

Mange vil vel klage på at det med dagens togsett (T-bane) er for fullpakket med folk i rushtidene. Dog er jo problemet der at folk flest ikke tenker, hvor ofte ser man ikke tog som venter på de "suppehuene" som plent skal inn den samme døren, istedet for å bare gå litt fremover togsettet.

 

Dette vil jo bli løst nå etterhvert som de nye togene innrulleres siden man kan traske som man vil frem og tilbake, noe ikke dagens tillater.

 

mrKaizer: Det er bedre med unødvendig bruk på OT enn unødvendig biltrafikk. :)

 

Oslo Sporveier kommer uansett til å måtte få tilskudd fremover grunnet en rekke nye prosjekter på vei for å forbedre kapasiteten.

-Utvidelse av Linje 2 mot Lørenskog (Nye togsett vurderes kjøpt inn allerede

-Endring av Linje 1 slik at alle togsett kan kjøres over alt

-Endring av Sentrumsbanen for å få større kapasitet (dvs ny tunnell)

-Homansbyen t-banestasjon er under vurdering.

 

Snakker om å la "alt" kjøre "overalt", kansje dette her skulle blitt en realitet igjen? :)

Lenke til kommentar
Oslo Sporveier kommer uansett til å måtte få tilskudd fremover grunnet en rekke nye prosjekter på vei for å forbedre kapasiteten.

-Utvidelse av Linje 2 mot Lørenskog (Nye togsett vurderes kjøpt inn allerede

-Endring av Linje 1 slik at alle togsett kan kjøres over alt

-Endring av Sentrumsbanen for å få større kapasitet (dvs ny tunnell)

-Homansbyen t-banestasjon er under vurdering.

 

I Oslopakke 3 er det snakk om at Sporveier og SL skal få støtte til både drift og investeringer. Dette er helt nytt.

 

Skjer det blir sannsynligvis bomringen nærmest permanent i Oslo.

 

Forøvrig stiller jeg meg noe skeptisk til at vi i overskurlig framtid får forlengelse til Lørenskog og ny tunnel under sentrum. Begge tingene er forsøkt mange ganger før.

 

Alt som går på skinner er så dyrt at selv de mest miljøvenlige politikerne kvier seg for å bevilge penger. Bare se hvordan det gikk med automatbanen på Fornebu (takket være samferdselsministeren).

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Det vil bli billigere per passasjer, men samfunnet vil få en mye større regning fra kollektivtransport da man må investere kraftig i nye togsett, busser osv. og da man må øke antall avganger betraktelig. Man kan meget vel argumentere for at dette er verd pengene, også ut ifra et tradisjonelt økonomisk perspektiv (investeringer i infrastruktur er generelt good shit), men man skal ikke se bort ifra at det vil bli så mye "unødig" bruk at det ikke lengre er like god utnyttelse av ressurser. Det koster penger å ha sjåfører ansatt, det koster veldig mye å drive busser/trikker/t-banesett osv., så det er ikke selvsagt at dette er bra for samfunnet (og miljøet). De som har prøvd å stå og vente på t-banen på Majorstua klokka halv 8 om vinteren vet at det ikke er en ledig kvadratcentimeter på noen av togene som går, og dersom man presser kapasiteten enda mer ved å gjøre det gratis vil det rett og slett bryte sammen.

 

De færreste vil vel ta kollektivtransport for gøy selv om det er gratis, så det er grunn til å anta at folk vil reise ca like mye som før, om det da er billigere per passasjer, så vil det jo lønne seg for samfunnet som helhet. Men det blir jo en helt annen måte å finansiere reising på en slik man tenker i dag.

 

AtW

9273439[/snapback]

 

Det stemmer nok ikke helt. Etterspørselskurver er etterspørselskurver, og når produktet er gratis vil etterspørselen være mye høyere. Folk vil antakelig bruke kollektivtrafikken mye mer der hvor de før ville gått eller syklet, og det vil etterspørres kollektivtransport langt utover dagens tilbud.

 

Jeg er ikke direkte negativ til forslaget, men jeg reagerer på at det fremstilles som om det er selvsagt at det er bra for samfunnet. Kollektivkapasiteten vil bli sprengt totalt, og man vil måtte øke kostnadene noe helt fenomenalt for å få det til. På et gitt punkt går gevinsten over til å være sløsing med ressurser. Det samme gjelder for miljøgevinsten av kollektivtrafikk - busser/trikker/t-banetog er skadelige for miljøet de også, og dersom man øker bruken voldsomt vil miljøgevinsten til slutt falle bort.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok ikke helt. Etterspørselskurver er etterspørselskurver, og når produktet er gratis vil etterspørselen være mye høyere. Folk vil antakelig bruke kollektivtrafikken mye mer der hvor de før ville gått eller syklet, og det vil etterspørres kollektivtransport langt utover dagens tilbud.

 

Jeg er ikke direkte negativ til forslaget, men jeg reagerer på at det fremstilles som om det er selvsagt at det er bra for samfunnet. Kollektivkapasiteten vil bli sprengt totalt, og man vil måtte øke kostnadene noe helt fenomenalt for å få det til. På et gitt punkt går gevinsten over til å være sløsing med ressurser. Det samme gjelder for miljøgevinsten av kollektivtrafikk - busser/trikker/t-banetog er skadelige for miljøet de også, og dersom man øker bruken voldsomt vil miljøgevinsten til slutt falle bort.

9293317[/snapback]

 

Etterspørslen etter kollektivtrafikk vil øke ja, men etterspørslen etter motorisert transport vil ikke nødvendigvis øke nevneverdig. Som du sikkert vet så er etterspørselskurven for forskjellige produkter vidt forksjellige.

 

Det er selvsagt at kollektivtilbudet må opprustes ganske mye om man skulel gjennomføre noe slikt, men andre transport-former kan også "nedrustes" ganske mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er ikke direkte negativ til forslaget, men jeg reagerer på at det fremstilles som om det er selvsagt at det er bra for samfunnet.

Dersom du leser første posten, så ser du at jeg prøver å samle sammen fordeler og ulemper. Det er derfor ikke gitt at dette er et godt forslag.

 

Kollektivkapasiteten vil bli sprengt totalt, og man vil måtte øke kostnadene noe helt fenomenalt for å få det til. På et gitt punkt går gevinsten over til å være sløsing med ressurser.

kostnadene vil øke, men snitt prisen pr. reisende pr. strekning vil samtidig reduseres. Dersom antallet reisende dobles, vil ikke kostnadene dobles( selv om de øker).

 

Det samme gjelder for miljøgevinsten av kollektivtrafikk - busser/trikker/t-banetog er skadelige for miljøet de også, og dersom man øker bruken voldsomt vil miljøgevinsten til slutt falle bort.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Man vil få et bedre lokalmiljø pga. forbedringer av luften. Man vil dessuten lettere kunne redusere utslipp i fremtiden dersom 90% av persontrafikken gikk med elektroniskekollektivtransport. Det er lettere å oppgradere et kraftverk, enn å oppgradere 10'000 biler.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok ikke helt. Etterspørselskurver er etterspørselskurver, og når produktet er gratis vil etterspørselen være mye høyere. Folk vil antakelig bruke kollektivtrafikken mye mer der hvor de før ville gått eller syklet, og det vil etterspørres kollektivtransport langt utover dagens tilbud.

 

Jeg er ikke direkte negativ til forslaget, men jeg reagerer på at det fremstilles som om det er selvsagt at det er bra for samfunnet. Kollektivkapasiteten vil bli sprengt totalt, og man vil måtte øke kostnadene noe helt fenomenalt for å få det til. På et gitt punkt går gevinsten over til å være sløsing med ressurser. Det samme gjelder for miljøgevinsten av kollektivtrafikk - busser/trikker/t-banetog er skadelige for miljøet de også, og dersom man øker bruken voldsomt vil miljøgevinsten til slutt falle bort.

9293317[/snapback]

 

Etterspørslen etter kollektivtrafikk vil øke ja, men etterspørslen etter motorisert transport vil ikke nødvendigvis øke nevneverdig. Som du sikkert vet så er etterspørselskurven for forskjellige produkter vidt forksjellige.

 

Det er selvsagt at kollektivtilbudet må opprustes ganske mye om man skulel gjennomføre noe slikt, men andre transport-former kan også "nedrustes" ganske mye.

 

AtW

9293390[/snapback]

 

Det er all grunn til å tro at etterspørselen etter transport vil øke voldsomt. Så lenge det er helt gratis er det ingenting som hindrer etterspørselen i å øke langt over det som er fornuftig ressursbruk. Det jeg reagerer på er jo at tilhengerne av gratis kollektivtransport ikke engang er interessert i denne muligheten, og støtter forslaget uten at det er regnet en cm på hvor meget det vil koste samfunnet. Det er velkjent at det er politiske orienteringer som ikke bryr seg filla om inndekning av kostnader og fornuftig ressursbruk.

 

I mine øyne vil en opprustning av kollektivtrafikken kombinert med en nedgang i billettpriser være den beste løsningen, ihvertfall på kort sikt. Det vil gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster som følge av utbedret infrastruktur, og det vil samtidig gi et godt bilde på hvordan etterspørselen reagerer.

Lenke til kommentar

 

Det er all grunn til å tro at etterspørselen etter transport vil øke voldsomt. Så lenge det er helt gratis er det ingenting som hindrer etterspørselen i å øke langt over det som er fornuftig ressursbruk

 

Det som hindrer etterspørselen å stige er det faktum at det koster tid å benytte seg av tjenesten, om det er nok kan vel diskuteres, men folk vil begrense sin transport selv om det er gratis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...