Gå til innhold

Gratis kollektiv transport i oslo?


Anbefalte innlegg

Hvor mye vil Oslo kommune måtte øke skattene( kan finansieres på andre måter også, men det er ikke rellevant for diskusjonen) for at kollektiv transporten kunne vært gratis og hvilke fordeler/ulemper ville det medført?

 

Relevante fakta:

 

* Oslo sporveier AS er heleid av Oslo kommune.

* A-kort(Fritt antall reiser i én kalendermåned) koster 670, det gir en årlig pris på 8040.

 

Noen fordeler:

* Sporveien vil slippe kostnader til salg av billetter, vedlikehold av billettautomater, kontroller, o.l.

* Dette ville vært svært positivt for miljøet.

* Det ville være svært positivt for fremkommeligheten.

* Øke bruken av kollektivtransport

* Turister får et bedre inntrykk av hovedstaden( færre biler i by bildet)

 

Noen ulemper:

* Kapasiteten på kollektivtransporten må økes kraftig

* Unødvendig bruk( der man til vanlig ville gått/sittet på med andre)

* Overnattingsgjester(uteliggere++)

 

PS. Denne posten vil bli oppdatert med flere ulemper/fordeler, og det vil bli lagt på en poll når de fleste fordelene og ulempene er på plass.

Endret av mrKaizer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øke skatte en eneste alternativet dersom noe skal kunne gjennomføres dessverre. Skal staten spytte inn må det skje i hele landet og da blir det mindre til skole bla, bla, bla.. og vips har det gått 100 år..

 

Men Hvordan komunen finansiere det er irrelevant i denne tråden. Hvor mye ville det kostet og hvilke fordeler/ulemper kan det være..

Endret av mrKaizer
Lenke til kommentar

La til to fordeler..

 

* Øke bruken av kollektivtransport

* Turister får et bedre inntrykk av hovedstaden( færre biler i by bildet)

 

At det blir trangt er vel ikke en ulempe i så måte, men jeg setter opp at kapasiteten må utvides.

 

La til en ulempe:

* Kapasiteten på kollektivtransporten må økes kraftig

Lenke til kommentar
Hvor mye vil Oslo kommune måtte øke skattene( kan finansieres på andre måter også, men det er ikke rellevant for diskusjonen) for at kollektiv transporten kunne vært gratis og hvilke fordeler/ulemper ville det medført?

 

Relevante fakta:

 

* Oslo sporveier AS er heleid av Oslo kommune.

* A-kort(Fritt antall reiser i én kalendermåned) koster 670, det gir en årlig pris på 8040.

 

Noen fordeler:

* Sporveien vil slippe kostnader til salg av billetter, vedlikehold av billettautomater, kontroller, o.l.

* Dette ville vært svært positivt for miljøet.

* Det ville være svært positivt for fremkommeligheten.

* Øke bruken av kollektivtransport

* Turister får et bedre inntrykk av hovedstaden( færre biler i by bildet)

 

Noen ulemper:

* Kapasiteten på kollektivtransporten må økes kraftig

 

PS. Denne posten vil bli oppdatert med flere ulemper/fordeler, og det vil bli lagt på en poll når de fleste fordelene og ulempene er på plass.

9269227[/snapback]

 

Gratis kollektivtransport er en hyggelig tanke, men det er viktig å huske på at det ikke blir noe billigere transport - kostnaden blir bare forskjøvet til skatteseddelen. Jeg vil også tro at bruken av kollektivtransport vil øke mye mer enn det vi kan se for oss, og at det dermed blir forferdelig dyrt. Et alternativ er å subsidiere mye mer enn i dag, slik at en billett f.eks. aldri skal koste mer enn 10 kr.

 

Det vil for øvrig ikke bli særlig færre biler i bybildet av en slik løsning, da det allerede i dag er forferdelig mye dyrere med bil enn kollektivtransport. Bilene du ser i bybildet er dermed ikke der pga. for dårlig kollektivtransport, men av helt andre grunner

Lenke til kommentar
...men det er viktig å huske på at det ikke blir noe billigere transport - kostnaden blir bare forskjøvet til skatteseddelen. Jeg vil også tro at bruken av kollektivtransport vil øke mye mer enn det vi kan se for oss, og at det dermed blir forferdelig dyrt.

Det blir dyrt som totalsum, men snittprisen pr. "transport" blir jo billigere ved økt bruk. Transport koster dessuten penger i dag også selv om man kjører selv( bensin/parkering/slitasje/forsikring, ++).

 

Det vil for øvrig ikke bli særlig færre biler i bybildet av en slik løsning, da det allerede i dag er forferdelig mye dyrere med bil enn kollektivtransport. Bilene du ser i bybildet er dermed ikke der pga. for dårlig kollektivtransport, men av helt andre grunner

Jeg tror at dersom det er gratis, vil det etterhvert bli den naturlig måten å forfytte seg på innenfor byen og når noe er gratis er folk som regel snare til å "ta for seg".

Lenke til kommentar

Månedskort, etc. kan f.eks. subsidieres, slik at de som er disponert for å bruke kollektivtransport ofte får et mere lukrativt alternativ.

 

Jeg synes prisen på A-kort er alt for høy. Det er forsåvidt for høyt prisnivå på alle billettene, men å subsidiere A-kort hadde vært en veldig god start.

 

Dette ville gjort offentlig transport mye mer attraktivt for folk som har mulighet til å bruke det til skole eller arbeid.

Lenke til kommentar
Hvor mye vil Oslo kommune måtte øke skattene( kan finansieres på andre måter også, men det er ikke rellevant for diskusjonen) for at kollektiv transporten kunne vært gratis og hvilke fordeler/ulemper ville det medført?

 

Relevante fakta:

 

* Oslo sporveier AS er heleid av Oslo kommune.

* A-kort(Fritt antall reiser i én kalendermåned) koster 670, det gir en årlig pris på 8040.

 

Noen fordeler:

* Sporveien vil slippe kostnader til salg av billetter, vedlikehold av billettautomater, kontroller, o.l.

* Dette ville vært svært positivt for miljøet.

* Det ville være svært positivt for fremkommeligheten.

* Øke bruken av kollektivtransport

* Turister får et bedre inntrykk av hovedstaden( færre biler i by bildet)

 

Noen ulemper:

* Kapasiteten på kollektivtransporten må økes kraftig

 

PS. Denne posten vil bli oppdatert med flere ulemper/fordeler, og det vil bli lagt på en poll når de fleste fordelene og ulempene er på plass.

9269227[/snapback]

 

Gratis kollektivtransport er en hyggelig tanke, men det er viktig å huske på at det ikke blir noe billigere transport - kostnaden blir bare forskjøvet til skatteseddelen. Jeg vil også tro at bruken av kollektivtransport vil øke mye mer enn det vi kan se for oss, og at det dermed blir forferdelig dyrt. Et alternativ er å subsidiere mye mer enn i dag, slik at en billett f.eks. aldri skal koste mer enn 10 kr.

 

Det vil for øvrig ikke bli særlig færre biler i bybildet av en slik løsning, da det allerede i dag er forferdelig mye dyrere med bil enn kollektivtransport. Bilene du ser i bybildet er dermed ikke der pga. for dårlig kollektivtransport, men av helt andre grunner

9270232[/snapback]

 

Det blir litt billigere, iogmed at man slipper kontroller, bilettselgere, bilettautomater o.l I tilegg har det en rekke indirekte effekter som kanskje sparer folk for penger totalt sett, feks kan det tenkes at endel slutter å kjøre bil, fordi man er "tvunget til å kjøpe t-bane-kort", og man har dermed kortet fra før, og kan blåse i bilen, noe som garantert er billigere, men kanskje ikke like praktisk. Ellers er det utjevninger som man kan regne som positive. De som kjører bil sponser de som reiser kollektivt, og de rike sponser de fattige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke nødvendigvis mot gratis kollektivtrafikk per se, da kollektivtrafikk er og blir et fellesgode. Men jeg tror velorganiserte (les: markedstenkende, slik sporveien har blitt) kollektivselskaper trenger å vite hvordan markedet, altså brukerne, reagerer på det de gjør "the hard way".

 

Så. Jeg tror rett og slett kollektivtrafikken blir bedre av å ikke være gratis. Men et par hundrelapper i måneden burde vært nok på lang sikt.

Lenke til kommentar

Gratis kollektivtrafikk vil bli et ordensproblem så lenge vi har uteliggere i Oslo. Buss/trikk/bane vil bli brukt som varmestue. Og hva med narkomane, skal de kastes ut?

 

Noe annet er tilpassing av kapasitet. I rushtiden er kapasiteten helt sprengt på enkelte ruter og Sproveiene klarer ikke å øke kapasiteten. Med flere reisende vil situasjonen bare forverre seg her.

 

Ja til billigere og bedre kollektivtrafikk, men helt gratis vil det medføre for mange problemer.

Lenke til kommentar
Eneste ulempen jeg kan se er at de ikke tjener noe på det. Men det er heller ikke poenget.

 

Hvis kollektivtrafikken blir gratis, vil nok mange også sette bort bilen, og heller bruke kollektivtrafikken mere.

9269523[/snapback]

De må tjene penger for å kunne bygge videre ut, dvs at noen må det nesten :)

 

 

robertaas: Og? Det er jo et problem allerede, blir jo kastet av personer som sover/er dopet konstat, ellers hadde ikke stasjonene vært spekket med vektere.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Dette er en tanke jeg ofte har hatt, men med sikt på hele landet.

Eventuelt at man kan kjøpe seg et slags universelt kollektivkort for 300/mnd som lar deg reise fritt rundt i Norge.

Det hadde kosta fett med spenn for staten, men den samfunnsøkonomiske gevinsten hadde vært ENORM! (se for dere at CarPark går konk =)

Visstnok hadde kapasiteten blitt sprengt, men jo færre biler i bybildet, desto mer plass til busser =)

 

Om dette med uteliggere skulle bli et problem, er det ikke verre enn å ha en sikkerhetsvakt ved rutebilstasjonen/jernbanetorget som kan kaste av uteliggere. Anyhow, jeg mener at uteliggere også må få lov til å benytte seg av et evt. gratistilbud, men ikke som "varmestue" - Dette gjelder også for fjortiser som ikke har bedre å foreta seg.

 

 

MEN FOR ALL DEL - IKKE TRO AT STATEN KOMMER TIL Å GJØRE NOE FOR Å KUTTE NED PÅ PRISENE! DE LEGGER JO PÅ MOMS PÅ KOLLEKTIVPRISENE!! - og denne øker de jevnlig.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
robertaas: Og? Det er jo et problem allerede, blir jo kastet av personer som sover/er dopet konstat, ellers hadde ikke stasjonene vært spekket med vektere.

Problemet ville blitt større og de vil nekte å gå ut da det skal være gratis for alle. Idag holder det jo med billettkontroll.

Lenke til kommentar
Apropos uteliggere ol. tror jeg ikke dette kommer til å bli et problem. Hvor mange uteliggere har du sett inne på sentralbanestasjonen? Om det skulle bli et problem, er det ikke verre enn å ha en sikkerhetsvakt ved rutebilstasjonen/jernbanetorget som kan kaste av uteliggere.  Anyhow, jeg mener at uteliggere også må få lov til å benytte seg av et evt. gratistilbud, men ikke som "varmestue" - Dette gjelder også for fjortiser som ikke har bedre å foreta seg.

Det heter Sentralstasjonen og der klarer man sikkert å holde nogenlunde orden. Å holde orden inne i alt av busser/baner og trikker blir en mye større utfordring. Skal man ansette flere tusen ekstra vektere?

Lenke til kommentar
Hva med å øke inntjeningen i bomringen i rushtiden og skyte overskuddet inn til subsidiering av trikkepriser (øremerket slik at ingenting "forsvinner")?

9272836[/snapback]

 

Det gjøres i Oslo. Det går 70 øre fra hver passering til driften av Sporveier.

Lenke til kommentar
Hva med å øke inntjeningen i bomringen i rushtiden og skyte overskuddet inn til subsidiering av trikkepriser (øremerket slik at ingenting "forsvinner")?

For det første er det usikkert om EØS vil tillate dette. For det andre er det mange kollektivtilbudet ikke passer for. Har du ingen skrupler med å ødelegge livskvaliteten for disse personene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...