Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan polere bilen?

Halib

Anbefalte innlegg

Folkens, jeg har vasket bilen min, polert den med sånn biltema rens og poler i ett middelet, men problemet er at hver gang det regner mister bilen all sin shining og jeg blir skuffet. Den poleringen har vært midlertidig og forsvinner fort.

Gjør jeg noe feil? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ja. Du har kjøpt Biltemas poleringsmiddel og et alt-i-ett "vindunder"produkt. Desverre er dette elendige produkter.

Bruk produkter fra Meguiars. Utrolig bra produkter men koster da litt mer. Etter å ha polert bilen, er det viktig å vedlikeholde bilen med etterbehandling.

Du får sikkert mange gode tips i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å dra til de utenlandske vaskesjappene der de vasker bilen for hånd. Veldig flinke og til rimelig pris sammenliknet med de maskinvaskene på bensinstasjonene.

Men etter at bilen er vasket skikkelig, hvilken produkter må jeg ha for å sette igang og i hvilken rekkefølge. Jeg har hørt at det er noen midler som bryter beskyttelseslaget på lakken, og man må bruke et nytt middel oppå poleringen for å legge på nytt beskyttelseslag.

Hva er rubbing?

Seriøst jeg trenger hjelp i både valg av produkter og riktig rekkefølge så please help me :hmm:

Endret av Halib
Lenke til kommentar
Jeg pleier å dra til de utenlandske vaskesjappene der de vasker bilen for hånd. Veldig flinke og til rimelig pris sammenliknet med de maskinvaskene på bensinstasjonene.

Har selv litt blandede erfaringer med disse sjappene. Har opplevd en gang at de gikk løs med svampen uten at bilen var skikkelig rengjort først... resultatet var en million småriper i lakken.

Ble to dager med shining etterpå for å fikse dette..

Toppen av kaka var at de hadde brukt en sur klut inne i bilen.... :realmad:

Men, det skal også sies at jeg har vært veldig fornøyd andre ganger :thumbup:

Poenget mitt er vel at ikke alle er like seriøse...? Og at hvis man skal polere bilen etterpå, er vel det beste å vaske bilen selv, slik at man vet at dette er ordentlig gjort...

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper produkter til drøssvis med kroner og gnikker og gnir i evigheter når proffe mennesker gjør dette for 600-1000,-  :!:

9283899[/snapback]

Man får mye bra produkter til 1000kr. veit om flere "proffe" som f.eks bruker turtle wax og det er ikke særlig bra,, dessuten får du bedre resultat når man bruker litt tid på det.

Du kan jo se litt her:

http://www.bilforumet.no/bilpleie/152676-glad-i-bilen.html

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper produkter til drøssvis med kroner og gnikker og gnir i evigheter når proffe mennesker gjør dette for 600-1000,-  :!:

9283899[/snapback]

Proffe mennesker tar 3000-5000 for en full behandling.

Paul Dalton tar 500Pund for en vask...

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Men etter at bilen er vasket skikkelig, hvilken produkter må jeg ha for å sette igang og i hvilken rekkefølge. Jeg har hørt at det er noen midler som bryter beskyttelseslaget på lakken, og man må bruke et nytt middel oppå poleringen for å legge på nytt beskyttelseslag.

Hva er rubbing?

Seriøst jeg trenger hjelp i både valg av produkter og riktig rekkefølge så please help me  :hmm:

9275773[/snapback]

Etter vask er det tre ting man gjerne gjør med lakken ved vanlig bilpleie; rensing, polering og voksing.

Det finnes en del helt greie produkter på markedet som gjør alle disse oppgavene på en gang, men for et bra resultat må du regne med å bruke minst to forskjellige produkter.

Personlig sverger jeg til en god lakkrens og kombinert polish/voks fra Meguiars. Jeg renser hver vår, og polerer hver vår og høst.

Når det gjelder rubbing, er dette et "vidt" begrep for de fleste. Ekte rubbing inneholder slipemidler og burde kun brukes med proffmaskin av en som kan faget sitt, men mange kaller kjemiske lakkrensemidler for rubbing, og disse kan du trygt bruke for hånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...