Flimzes Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Da var det min tur til å spørre om hjelp til skjerm. Det er så lett å slenge anbefalinger hit og dit, men når man skal kjøpe en selv så blir man fort mer skeptisk. Jeg vil ha en skjerm som jeg kan spille på, men den skal også vise svart på en ordentlig måte, ikke den blasse gråfargen som mange lcd-skjermer har, men svart... svart som en god crt-skjerm. Jeg vet ikke om det er mulig på billigere skjermer, men jeg spør likevell, kanskje det har skjedd mye siden sist jeg så en ny lcd-skjerm. Jeg vil gjerne unngå etterslep, og kontrastnivået får gjerne være bra. Prisen er ikke helt bestemt, men rundt 2000-3000 er nok greit. Jeg vil gjerne koble til min ps2 til skjermen også, men den bruker en gul rund kontakt (er det kompositt den heter?) eller scart. Jeg vet ikke om det finnes adaptere til d-sub, men min nå avlidne skjerm hadde en sånn gul rund kontakt, og det var ganske morsomt med ps2 på den. Om jeg kjøper ny skjerm SKAL den ha DVI. Det skal ikke være TN-panel i den. Den burde ha en annen farge enn sølv på rammen... [EDIT]Les lengst ned for det nyeste utvalget[/EDIT] Er det verdt å gå opp til 22" eller klarer jeg meg fint med 20", hvordan er kvaliteten på 20 vs 22? Jeg har funnet en skjerm som virker veldig bra, og det er LG L206WTQ WF. Den finnes i 22" men da bare med svart kant, eller betyr "SF og WF på slutten noe annet enn farge? Den andre er Samsung 226CW. Den har noe som heter wide gamut, som vistnok skal ha mye bedre bilde enn de uten (?) Så... Noen som vet hvilke skjermer man burde velge? Her er en liste fra prisguiden: LG L206WTQ-WF (Frister, har kompositt inngang, pent design) LG L226WTQ-WF (---------------------||--------------------------- er det verdt å betale ekstra for 22"?) Samsung 206BW (Finnes masse erfaringer, men de fleste reviews sier at den har bedre sortnivå enn 205BW... hva betyr dette i praksis? Den er stygg tho...) Samsung 226CW (Denne skal vistnok ha noe som heter wide gamut, som gir veldig bra fargegjengivelse, like stygg som 206bw og 226bw, men om den har skikkelig bra bilde så er det en mindre bagatell.) ViewSonic VG2021wm (Stor kant, generelt stygg, billig, men er det bra bilde?) Benq FP202W (billig, relativt tykk kant hørt lite om bildekvalitet, bare att den er bra for prisen) Videoseven V7 L22WD (ikke hørt noe om den egentlig, billig, mne stor stygg kant nede. Feil farge...) Asus MW201U (Ganske pen, ikke sett noen reviews om den) Samsung SyncMaster 2032BW (Er det noen som visste at denne skjermen eksisterte en gang? Er ikke mulig å finne noe info om den) Philips 220WS8FS (Tynn kant, bra bilde?) LG L2000CN-SF (Jeg liker generelt 4:3, men hvordan er bildekvaliteten i forhold til 16:10 skjermer til samme pris?) Acer X222W (Pen, men tykk kant. Er den bra?) Hvem er best av de skjermene over? Er det noen som har blitt positivt overasket over sortnivået på noen av de over? Evt negativt overasket over det? LG sine skjermer har den fordelen at de har kompositt inngang. Finnes kompositt til d-sub adapter? Burde man gå for 4:3 eller 16:10? Eller burde man spare lenger og bruke dobbelt så mye på en 24"? Eller like gjerne gå for 2*20" da? Denne tråden ble egentlig postet i kjøp/salg kategorien... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=810147&hl= EDIT: Nå har jeg nesten bestemt meg. Det store valget er nå: LG L2000C https://prisguiden.no/product.php?productId=47185 (den er egentlig litt dyr) Sony SDM-S205F https://prisguiden.no/product.php?productId=40228 Viewsoniv V2030B https://prisguiden.no/product.php?productId=55176 Endret 16. august 2007 av micke090 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 47 visninger og ingen svar Er det ingen som vet hvem som er best av f.eks lg l206wtq/l226wtq og samsung 206bw/226cw. Er det verdt de ekstra kronene for 22"? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Ikke helt enkelt å svare på? Men, kanskje andre kan utdype litt mer, det jeg har selv sett av LCD skjermer med "refleks" coatingen er at det gir et fint og mørkt/dypt bilde, med knallfarger. Ulempen er refleksjoner av bakgrunnne din Du får ikke en knallgod LCD skjerm til 2000kr med knallgod sortnivå og EKTE kontrasttall med god innsynsvinkel (viktig hvis du sitter nærme skjerm), men nærmer du deg 3000kr for 20" 4:3 er du godt igang! Samsung skjermene blir nevnt i hytt og pine på dette forumet, burde være ganske enkelt å høre med eierne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=811932 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=806334 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=707623 Kompositt til DSUB? Ikke såvidt jeg vet, to stikk forskjellige måter (fysisk og teknisk) å sende bilde på. Men det finnes nok noen omformere muligens... Du får muligens komponent kobling (3 plugger for bilde) til PS2? En del skjermer idag har komponent innganger. 4:3 vs 16:10, tja...spørs om ikke 16:10 er litt enklere og billigere å få tak i. Har personlig 2x 4:3 skjermer i dualhead, og TV/projektor til film så man slipper 16:10 vs 16:9 komplikasjoner. Enkelt og greit. Dualhead er meget praktisk pga. den sinnsvake oppløsningen du får, mulighet til f.eks. rotert/portrett skjerm i kombinasjon med vanlig oppsett, "dumpingskjerm" bruket hvor man f.eks. flytter toolbars/render/output... Men hadde jeg kjøpt ny skjerm idag hadde det nok blitt en 24" 16:10 med IPS panel av en eller annen type. Og holdt nesten på å kjøpe en BenQ som ble satt skandaløst langt ned i pris en bitteliten periode, men MÅTTE selvfølgelig nøle EDIT: Kan legge til en liten anbefaling i tilfelle du vil utvide horisonten? Sony 20" LCD SDM-S205F (4:3 1600x1200 SIPS) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328476 Endret 13. august 2007 av Boye Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Langt og utdypende svar Ikke kontrastbelegg... Blørgh... Er den sony-skjermen bedre enn LG sin L2000CN-SF? (Tenker nå å få det så billig som mulig da ) Det virker nesten som om man må opp til 3000 for å få en bra skjerm, og om sony sin er bra så kan man like gjerne gå for den. Kompositt til d-sub = to forskjellige teknologier, det var vel det jeg regnet med, får vel krangle litt mer med tv-kortet og se om det kanskje begynner å virke igjen snart... (Evt velge l206wtq/l226wtq fra lg) Det er fortsatt ingen som har erfaringer med LG sine skjermer? Jeg ser at LG eier samsung i 24" markedet. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Er det ikke et vist slektskap mellom RGB komponent og VGA? I så tilfellle blir det løsningen din for å få kjørt PS2 på en ny LCD-skjerm. Har selv min PS2 oppkoblet på TVen via komponentkabel, og du store verden for en forskjell det er i forhold til den komposittkabelen som følger med. Ellers så er jeg også på jakt etter en skjerm med stortsett de samme kravene. Så litt på de LG-skjermene (jeg vil ha 22" though), også så jeg litt på den Samsung 226BW. Så enda litt mer på Samsungen, og må innrømme at jeg har fryktelig lyst på den, selvom den er litt over budsjettet mitt. Valget hviler vel egentlig litt på hvilket panel i skjermen det er mulighet for å få. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Er det ikke et vist slektskap mellom RGB komponent og VGA? I så tilfellle blir det løsningen din for å få kjørt PS2 på en ny LCD-skjerm. Har selv min PS2 oppkoblet på TVen via komponentkabel, og du store verden for en forskjell det er i forhold til den komposittkabelen som følger med. Ellers så er jeg også på jakt etter en skjerm med stortsett de samme kravene. Så litt på de LG-skjermene (jeg vil ha 22" though), også så jeg litt på den Samsung 226BW. Så enda litt mer på Samsungen, og må innrømme at jeg har fryktelig lyst på den, selvom den er litt over budsjettet mitt. Valget hviler vel egentlig litt på hvilket panel i skjermen det er mulighet for å få. 9273222[/snapback] Om du vil ha samsung så burde du velge CW modellen, garantert å få S-panel+ et veldig bra baklyssystem (wide gamut) Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Om du vil ha samsung så burde du velge CW modellen, garantert å få S-panel+ et veldig bra baklyssystem (wide gamut) 9273340[/snapback] Jepp, men da kommer vi jo til et problem som du kanskje har vært borti. En skjerm som plutselig koster omkring 1400 kroner mer enn det som var planlagt å bruke. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Om du vil ha samsung så burde du velge CW modellen, garantert å få S-panel+ et veldig bra baklyssystem (wide gamut) 9273340[/snapback] Jepp, men da kommer vi jo til et problem som du kanskje har vært borti. En skjerm som plutselig koster omkring 1400 kroner mer enn det som var planlagt å bruke. 9273513[/snapback] Skulle kjøpe pc for 8000 i 2005, så ja jeg kjenner problemet "Om man bare går litt opp i pris så får man et mye råere grafikkort" osv. Jeg har ikke satt noen fast pris på herligheten, men jeg tror 24" er i overkant dyrt, bare D-sub på en 24" er ikke et alternativ... Heller litt mot en sony 20" for 3000, men synes i prinsipp 3000 er litt mye, noen som vet om den prisen kommer til å synke i nær framtid (har vært 3000 i ganske mange måneder nå..) Er det noen som har en bra oversikt over hvilke skjermer som bruker hvilket panel? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Er det ikke et vist slektskap mellom RGB komponent og VGA? 9273222[/snapback] Jo, VGA-signalet er RGBHV, men det er ikke det samme som komponentsignalet man får fra enheter som spillkonsoller etc, som er YPbPr. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Er det ikke et vist slektskap mellom RGB komponent og VGA? 9273222[/snapback] Jo, VGA-signalet er RGBHV, men det er ikke det samme som komponentsignalet man får fra enheter som spillkonsoller etc, som er YPbPr. 9273633[/snapback] Ok, da ryker vel den muligheten. Så for å kjøre PS2 på en PCskjerm så må man enten ha en skjerm som har komponent, eller få kjørt VGA ut av konsollen? Mener å ha sett på min egen PS2 at det er mulighet for å endre fra YPbPr til RGB modus på utgangen, vil dette kunne gjøre det mulig å ta signalet inn på VGA? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Ville gått for Samsung 226 Bw Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Men er 226CW verdt 900kr mer enn lg l226wtq-sf (om lengden på navnet så hvor bra de var så hadde valget vært enkelt ) Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Spiller ikke noen rolle om det er bw eller cw, for de har sluttet med a og c panel.. bare s panelet som er i salg nå Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Spiller ikke noen rolle om det er bw eller cw, for de har sluttet med a og c panel.. bare s panelet som er i salg nå 9276015[/snapback] Det kan fortsatt være restparti pluss at cw har wide gamut bakgrunnsbelysning. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg har LG204WT-SF og den har kjempegod svart nivå. Ingen etterslep heller, og billig. Anbefales. Staljin Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Jeg har LG204WT-SF og den har kjempegod svart nivå. Ingen etterslep heller, og billig. Anbefales. Staljin 9277206[/snapback] Hmm, den koster bare 2000kr... Tror du l206wtq er bedre? Lenke til kommentar
trulsi Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg har LG204WT-SF og den har kjempegod svart nivå. Ingen etterslep heller, og billig. Anbefales. Staljin 9277206[/snapback] Hmm, den koster bare 2000kr... Tror du l206wtq er bedre? 9277269[/snapback] Dell 2007wfp har s-video og composite inn. Her er en billig composite-xga-converter: http://www.leteng.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4673. Men disse alternativene er kanskje for dyre uansett? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Du krever vell litt mye for en skjerm til 2k? Bruttern har en skikkelig samsung lcd skjerm (husker ikke mod.), den er 2 mnd gammel, og kostet 5000,- ny, men ser man godt etter så er ikke svartfargen "skikkelig" svart. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Du krever vell litt mye for en skjerm til 2k? Bruttern har en skikkelig samsung lcd skjerm (husker ikke mod.), den er 2 mnd gammel, og kostet 5000,- ny, men ser man godt etter så er ikke svartfargen "skikkelig" svart. 9278216[/snapback] Samsung... 5000 og 2mnd gammel, da snakker du om en 24", og det er en heelt annen klasse. Trulsi: Jeg har et tv-kort med kompositt inngang, må bare krangle litt med den for driveren nekter å virke atm, (tenkte derfor at det kunne være greit med kompositt i skjermen sånn at man slipper å plages når tv-kort streiker). Dell'en var litt i dyreste laget, og hadde dårligere bilde enn samsungen. 2000kr var bare et prisforslag, liksom så billig som mulig. Det virker som om reell pris nærmer seg 3000 (og da er det Sony som ligger an til å ta seier her). Etter å ha saumfart nettet virker det som om l226wtq/206wtq ikke har kompositt... Det står bare: Input Signal Video Signal: RGB Analog Sync type: Separate, Composite, SOG Connectors PC 15 Pin D-sub, DVI-D På lg sin hjemmeside. http://www.lge.com/products/model/detail/l226wtq.jhtml Om noen her eier en l226wtq/206wtq så må de gjerne ta bilde av alle inputsene (baksiden) og legge opp her sånn at jeg kan se Del gjerne litt erfaringer om den også. Endret 14. august 2007 av micke090 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå