Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har jeg ladeproblemer?


Anbefalte innlegg

jonepet, takk igjen! Hvis jeg gjetter at dette skal sjekke om likeretteren er ødelagt, har jeg da rett? Jeg snakket med produsenten, og de mente at det var den. De kunne sende meg en ny, så jeg kunne reparere dynamoen. Og utrolig nok hadde jeg målt dynamoen da jeg fikk den, jeg fant det i en gammel E-post. Den holdt seg på 14,4 volt konsekvent da! Så da er det nok dynamoen, men forhåpentligvis kan det som nevnt repareres.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pallantir: dersom du skal sjekke om det er likerettteren som er ødelagt, så må du bruke et oscilloskop før regulatoren. Du vil da kunne se at spenningen ut er veldig ustabil. Det vil muligens også være mulig å måle dette med et oscilloskop direkte på utgangen, men du vil aldri kunne konkludere dette med et multimeter.

 

kaffi: Problemet er at dersom batteriet aldri blir ladet helt opp, så vil det fort bli ødelagt om det blir utsatt for lave temperaturer fordi vann som dannes under utlading kan fryse. Et blybatteri inneholder alltid en viss mengde ublandet vann når det ikke er helt oppladet.

Lenke til kommentar

jonepet, da har jeg lånt meg et multimeter som skal være helt riktig og målt igjen. Her er verdiene:

13,85 på dynamoen ved tomgang (ca. 700 RPM)

13,91 på dynamoen ved 2000 RPM

13,76 på det ene batteriet ved tomgang

13,40 på det andre. Der forsvinner det vel for mye?

 

0,4/-0,4 fra plusspol på det beste batteriet til pluss på dynamoen

0,2/-0,2 fra fra minuspol på det beste batteriet til gods på dynamoen

Edit: Det var vel 0,6/-0,6 på det dårligste batteriet, tror jeg.

 

Det var de målene du var ute etter, ikke sant? Men jeg har som sagt funnet ut at den ladet 14,4 konstant da jeg fikk dynamoen. Sier det deg noe?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Det var de jeg var ute etter ja. Du mister 0,6V fra dynamoen til batteriet ved belastningen på måletidspunktet, så normal batterispenning skulle da vært 13.8V ved fullt batteri. Dette tapet tilsier at dynamoen er belastet ved måletidspunktet. Såvidt jeg kan se er ikke de verdiene du oppgir så veldig langt unna, så jeg ser ikke noen grunn til at noen er galt. Spenningen vil alltid være lavere ved belastning i tillegg til at et multimeter ikke vil kunne oppfatte spenningen helt korrekt fordi det vil være mye spenningsvariasjoner pga. likerettingen (rippel).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Fullt mulig at det kan være noe galt med den. Det er vanskelig å si uten skikkelig informasjon (måling med oschilloskop f.eks).

 

Det eneste jeg kan si er som nevnt at verdiene du oppgir er ikke langt utenfor hva som er forventede verdier. Jeg kan som nevnt ikke se at det er noe galt basert på disse verdiene. Den opprinnelige målingen kan ha vært forskjellig pga. forskjellig belastning. Det at det ligger 0,6V spenningstap mellom dynamoen og batteriet tilsier at den ved måletidspunktet gikk en ganske stor strøm mellom dynamoen og batteriet.

 

Kan du prøve å få en ohm-måling mellom plusskobling på dynamo og plusspol på batteriet, og mellom chassis på dynamoen og minuspol på batteriet (som du foreslo tidligere). Pass på at målepunktene du måler på er helt rene, fordi svært lite vil gi svært gale målinger. (Edit: ) La motoren gå mens du gjør det, og ta spenningsmålinger på de samme punktene på nytt. Disse verdiene kan brukes til å beregne hvor høy strømmen er.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Nå har jeg gått over alle punkter, børstet med stålbørste og smørt med 556 for å sjekke at det ikke var noe sånt.

 

Pluss på dynamo til pluss batteri, batteri 1 (stereobatteri): 2,8

Chassis på dynamo til minus batteri, batteri 1: 0,400

Pluss på dynamo til pluss batteri, batteri 2: 2,1

Chassis på dynamo til minus batteri, batteri 2: 0.350

Disse tallene hadde en M etter seg på det lånte multimeteret og er vel milliohm. De vippet også litt opp og ned.

 

Lading på dynamo: 13,8

På batteri 1: 13,3

På batteri 2: 13,4

 

Med en gang jeg startet, ga dynamoen 14,2.

 

Det er ikke voldsomt tykke kabler fra dynamoen til batteriene, bør jeg øke kvadraten?

 

Edit: Da jeg sjekket batteriene, som hadde stått ett døgn uten lading, var stereobatteriet like under 12 volt, mens hovedbatteriet var så vidt over (12.2, tror jeg). Er det for dårlig?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Det ene batteriet viste seg å være ødelagt. Men en motstandstest viste at det andre var i orden, men for dårlig ladet. Så jeg kjøpte et nytt batteri og byttet kabelen fra dynamoen til det ene batteriet. Det eliminerte så å si spenningstapet mellom dynamoen og batteriet, det falt til 0.05 V, sånn omtrent. Men dynamoen gir fortsatt bare ut så vidt over 14 de første minuttene, og så synker den til 13,7. Så jeg skal kontakte firmaet jeg fikk den fra igjen. Før ga den som nevnt jevnt 14.4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...