Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har jeg ladeproblemer?


Anbefalte innlegg

Jeg har i overkant av 14 volt (14.01, eller så) rett etter start, men i løpet av noen minutter synker ladespenningen til rundt 13.3-13.4, med nærlys. Med parkeringslys stiger den med 0.1-0.2., og skrur jeg på vifta, synker den med 0.2, sånn omtrent. Er dette farlig dårlig lading? Jeg har en monsterdynamo (beregnet på kraftig bilstereo, som jeg har litt av...) på 140 ampere (standard i min bil er 90 på bensin og 110 på diesel). Så spørsmålet er om jeg har ladeproblemer, eller om dette er å forvente? Jeg har fått tappet hovedbatteriet på 65 amperetimer (har to stykker, det ene et eget bilstereobatteri) over natten ved at et lite kupélys sto på (kunne vel være snakk om 5 watt, eller noe sånt), og stereobatteriet har vært utladet 3-4 ganger når anlegget ikke er blitt slått av som det skulle. Begge batteriene er vel 2-4 år gamle, fra Biltema. Kan det være på tide å bytte batterier? Jeg må vel få sjekket syrevekten og sånt for det, antar jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se at det er noe galt med det. Det er mulig at batteriet er dårlig, så den sliter litt med å få ladet det i utgangspunktet ved start.

 

Det er normalt at tomgangsturtallet er endel høyere ved kaldstart, og reduserer seg gradvis med 2-300 rpm etterhvert som motoren bli varm. Høyere tomgangsturtall gjør at dynamoen lader mer.

 

Jeg kan se det på min at lysene dimmer ned når den går over til tomgang fra f.eks 2000rpm. F.eks om jeg trør inn clutchen med fullt med fjernlys på, så ser jeg at lysene dimmer ned litt. Dynamoen klarer bare ikke å holde spenningen oppe på ønsket nivå med tomgangsturtallet virker det som.

 

Det at batteriene tappes så lett er derimot en ting som ikke tyder så veldig bra. Det er mulig du har et eller annet som trekker strøm uten at tenningen er på. For å sjekke dette kan du f.eks bruke et amperemeter som du setter mellom ene batteripolen og polskoen når motoren er avslått. Dersom det går mer enn 0,5A da, så er det noe galt. (btw. seriekoble gjerne amperemeteret også med en 7,5A sikring i tilfelle det går veldig mye strøm. Dersom sikringen da ryker, så er det også noe feil).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Synes kanskje at det var litt lav ladespenning, jeg ligger jamt på 14,3-14,4 uansett. Skal nevnes at jeg ikke har ekstralys eller stereoanlegg som trekker mye strøm.

Men det kan jo hende at den nye dynamoen din har lavere ladespenning enn den originale f.eks?

Lenke til kommentar

Jeg redigerte inn følgende i innlegget over etter at det kom et par til svar:

Det at batteriene tappes så lett er derimot en ting som ikke tyder så veldig bra. Det er mulig du har et eller annet som trekker strøm uten at tenningen er på. For å sjekke dette kan du f.eks bruke et amperemeter som du setter mellom ene batteripolen og polskoen når motoren er avslått. Dersom det går mer enn 0,5A da, så er det noe galt. (btw. seriekoble gjerne amperemeteret også med en 7,5A sikring i tilfelle det går veldig mye strøm. Dersom sikringen da ryker, så er det også noe feil).

 

Jeg ville anbefalt å koble til en ekstern lader på batteriene slik at de lades fullstendig opp. Koble gjerne fra ene batteriskoen mens batteriet lades. Når begge er fullstendig oppladet kan du koble dem til, og se litt på hva som skjer med ladespenningen mens motoren går. Gjerne se om det er stor forskjell mellom tomgangsturtall og 2000+rpm i spenningen.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket med amperemeter, og det går ca. 0.15, som er det alarmen, bilens hjerne og stereoanlegget tar (når det er slått av). Så jeg tror ikke det er der det ligger. Men batteriene er nok litt for gamle. Jeg ladet batteriene fullstendig i natt, og da jeg testet til morgenen, spratt den ikke rett opp i 14+ da jeg hadde startet, den holdt seg stort sett rundt 13.5. Det er liten forskjell på tomgang og pådrag.

Lenke til kommentar

Måler du rett på batteriet?

 

At den spretter rett opp til 14 ved oppstart kan tyde på at batteriet er utladet, slik at motstanden mot lading er stor. Er ikke veldig usansynlig at du har dårlige batterier.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hei.

Har nylig hadde strømtrøbbel selv i båten, helt flunkende nytt altsammen. Og det var optima batteri.

Fikk ikke start noen ganger etter at den hadde stått ett par dager uten bruk, selv 24timer etter siste gangs bruk var den på nippet til ikke å starte.

Drev å målte litt og batteriet holdt 11.X hvilespenning etter ett par dager.

Holdt det 11.8 volt, fikk jeg start om ikke motorren var tilta opp. Men var den oppe og jeg måtte tilte ned falt spenninga så mye at den ikke startet.

Målte laddespenning, den var knapt over 11, laddet batteriet i 2 forfaringer, og mellom hver gang gikk det ikke å få start på 3dje dagen.

Byttet batteri med bilen, og derpå bilen ikke fikk start/ble veldig tungstartet. Og båten funket helt topp.

Fikk sjekket batteriet, og det var defekt. Fikk ringt forhandleren og jeg fikk tilsendt nytt og makent optima batteri, og nå er alt i skjønneste orden. Ladde spenning på 14.4x volt og hvile på 12.4-12-5.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Ja, jeg måler direkte på batteriet med et Biltema-multimeter med spisse pinner. Toppen av batteripolen ser ut som ei tesil nå... ;) Jeg tror nok jeg skal ta en titt på batteriene og få målt syrevekten. En nabo er bilmekanikerlærling og flink som f... så jeg skal be ham ta en titt på det. Han har utstyr til å måle batteriet. Får krysse fingrene, nye batterier er ikke allverdens på Biltema.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg kjent for å være spesielt glup, men ville ikke en ødelagt regulator ført til at spenningen var konsekvent for lav, og ikke 14+ til å begynne med, for så å synke ned til 13,3 (som altså er verste fall)?

 

Edit: Jeg ser at det virker litt inkonsekvent i forhold til første post, men den går ikke under 13,3 uansett hva jeg setter på, så vidt jeg har sett.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Enkelte spenningsregulatorer på spesielle dynamoer er temperaturavhengige. De skal altså gi høyere ladespenning ved lave temperaturer. Om en sådan har en tempsensor som er way off, vil den kunne tro det er veldig varmt, og derfor redusere ladespenninga mer enn normalt. Tipper den dynamoen din er ganske dyr, så det hadde kanskje vært en tanke å finne et verksted som enda har en gammel testbenk for dynamoer og få den testa der.

Lenke til kommentar

Prøv følgende:

 

Slå på tenningen og motoren. La den gå en stund, med lys og alt normalt utstyr på. Prøv så å måle spenningen mellom plusselektroden på dynamoen og plusspolen på batteriet, og mellom chassis på dynamoen og minuspolen på batteriet. Oppgi hvilke spenninger du får her.

Lenke til kommentar

Leo_, jeg tviler sterkt på at den har det. Denne dynamoen var faktisk mye billigere enn en originaldynamo, rundt 1200 kroner på eBay. :) Det dumme er at jeg ikke målte ladespenningen da jeg fikk den, jeg merket bare at den var i stand til å holde begge batteriene fullt oppladet uansett belastning. Så den kan godt ha ladet like lite hele tiden, det var bare tilfeldig at jeg oppdaget det nå, kanskje pga. dårlig batteri.

 

jonepet, De spenningene jeg har nevnt over, er etter en stunds drift. Eller etter mange timers drift. De forandrer seg svært lite.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Motstanden sier veldig lite, fordi en da også må måle strømmen for å kunne få noe data av det. Spenningen sier alt om hvor mye tap det er i disse overføringene. Dersom spenningen der er lik 0, så er det ingenting galt der, men dersom den er på 1-2V så forklarer det veldig mye. Samma data kan oppnås ved å både måle spenningen mellom + og jord på dynamoen og deretter på batteriet, men det vil ikke si noe om hvor et evt. tap er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...