Gå til innhold

Kameraetterlysning utenom det vanlige? (USA)


Anbefalte innlegg

Om prisrammen er 5000-6000 kr kan du vel glemme samtlige forslag i denne tråden, med untak av Fujifilm 9600 (som er en superzoom "kompakt", ikke SLR). Jeg er redd du ikke finner mye støv- og fuktbeskyttelse i denne prisklassen.

 

Om du vil ha et SLR til under 6000, ville jeg ha sett på Nikon D40. Om du heller vil ha et superzoom, kan du jo se på det allerede foreslåtte Fujifilm-kameraet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om prisrammen er 5000-6000 kr kan du vel glemme samtlige forslag i denne tråden,

Kan vel heller si at prisrammen er $1000, hvis jeg skjønte trådstarter rett (er for tiden bosatt i USA)...

 

Da åpner det seg flere muligheter. Jeg vil si at Pentax K10D er det mest opplagte alternativet, da det har støv og fukt-tetning. Må kjøpe nokså dyr optikk for å få full utnyttelse av det, men blir bedre enn det meste annet uansett. Svært bra kamera med svært bra bildekvalitet også...

 

Andre USA-innvånere har anbefalt B&H Photo, 17th Street Photo og Newegg.com for handling i USA. De to førstnevnte er butikker i New York, som også har nettbutikk, sistnevnte er nettbutikk med alt mulig rart, og ofte rimeligst. Akkurat på K10D er faktisk 17th St. Photo veldig rimelig...

 

Edit: når det er sagt, kjører Pentax en ganske omfattende cashback-kampanje i USA om dagen, så du kan få K10D med 18-55, 50-200 og blitz for under $1000 (inkl. 5 års utvidet Mack-garanti)... Virkelig slemt at de tilbudene ikke er i Norge også :o(

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Er det forøvrig mulig å ta like gode bilder med digitalkamera som med speilrefleks? Det hadde spart meg mange kronasjer... :blush:

9282791[/snapback]

Jeg regner med at du mener "kompaktkamera" når du skriver "digitalkamera", siden alle speilreflekskameraene som er nevnt så langt i tråden også er digitale. Hvis du vil ha 35mm filmkamera er du i feil forum :p

 

Og svaret på det er vel et rungende "tja".

 

Det først og fremst det som står bak kameraet som bestemmer hvor bra bildene blir, og det er fullt mulig å ta like dårlige bilder med et speilreflekskamera som med et kompaktkamera ;)

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at speilreflekskameraer gir deg en del muligheter og frihet som kompaktkameraer ikke har, samtidig som de ofte også krever noe mer av fotografen.

 

Hovedfordelene med speilreflekskamera er utskiftbar optikk og større sensorstørrelse. Til sammen medfører de to fordelene at du med den rette optikken kan få enormt mye bedre lysfølsomhet og dermed lavere lukkertider, som er en fordel ved sportsfotografering. I tillegg har du med god optikk større frihet med tanke på blenderåpning, noe som igjen gir deg mye mer mulighet til å leke med skarphetsdybden i bildet.

Lenke til kommentar
Edit: når det er sagt, kjører Pentax en ganske omfattende cashback-kampanje i USA om dagen, så du kan få K10D med 18-55, 50-200 og blitz for under $1000 (inkl. 5 års utvidet Mack-garanti)...
Vil si dette høres ut som det som kommer nermest å oppfylle trådstarters krav til den prisen, ja.
Lenke til kommentar
Om prisrammen er 5000-6000 kr kan du vel glemme samtlige forslag i denne tråden,

Kan vel heller si at prisrammen er $1000, hvis jeg skjønte trådstarter rett (er for tiden bosatt i USA)...

$1000 = 5939 NOK, pr. dags dato. ;)

 

Pentax K10D hørtes ikke så dumt ut, hvordan er det sammenlignet til D200 f.eks? (optikk, linseutvalg, kvalitet, osv..)

 

Fant denne anmeldelsen, men vet ikke om jeg likte det ang. bildeprossesorenog .jpg-bilder? (PRIME?)

 

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page25.asp

 

Er det noe poeng å se etter dette kameraet brukt, eller koster det det samme, men med riper på kjøpet? Hvilke nettbutikker er best/billigst? De butikkene i NY blir på feil side... vet du om noe bra i California?

 

Hm, den Pentax-kampanjen med to linser på kjøpet hørtes ålreit ut (link?), men hvor mye hjelper den garantien meg i Norge etter et par år?

Lenke til kommentar

Det med JPEG kvalitet på K10D skal du ikke bekymre deg om. det finnes en del innstillinger i kameraet som du kan justere (fargemetning, skarphet, kontrast, osv), slik at bildene blir slik du ønsker dem rett fra kameraet (hvis du ikke ønsker å ta bilder i RAW da). Pentax bruker konservative innstillinger, slik at bildene (JPEG) er lettere å etterbehandle.

 

Tom

Lenke til kommentar
Pentax K10D hørtes ikke så dumt ut, hvordan er det sammenlignet til D200 f.eks? (optikk, linseutvalg, kvalitet, osv..)

Jevnt over er det tilsvarende, du får litt dårligere seriebildehastighet med K10D (3b/s vs 5b/s), det er i praksis den største forskjellen. Når det gjelder tilgjengelighet av optikk, er den ganske enkelt god nok i det segmentet du ser på. Nikon har nok bedre utvalg av proffoptikk per dags dato, men det er forøvrig også under endring (Pentax har visst akkurat fått ut sin 16-50 f/2.8 hvis jeg ikke har skjønt helt feil). Uansett - de to objektivene som følger med i dobbeltkitet gjør en utmerket jobb, og skulle du ønske å bytte dem ut, finnes det mer enn tilstrekkelig utvalg av objektiver. Prisen er gjennomgående litt lavere også, særlig i USA.

 

Fant denne anmeldelsen, men vet ikke om jeg likte det ang. bildeprossesorenog .jpg-bilder? (PRIME?)
Bare glem det våset. Hvis du leser litt mer om det, også andre steder enn DPReview, ser du at det er et veldig omdiskutert tema, og det er ingenting galt i det. Pentax-ingeniørene har valgt å gjøre det slik, fordi de mener at deres kunder vil ha det slik, og det er forøvrig bare innstillinger som skal til. Skyter du i RAW (noe jeg anbefaler uansett) merker du uansett ingenting til det...

 

Er det noe poeng å se etter dette kameraet brukt, eller koster det det samme, men med riper på kjøpet? Hvilke nettbutikker er best/billigst? De butikkene i NY blir på feil side... vet du om noe bra i California?

Er ikke så bevandret i USA, så kan nok ikke hjelpe deg der. Alle de butikkene jeg har listet opp sender også, så det burde ikke være noe problem å handle fra dem. Men det finnes helt sikkert rimelige butikker i California også, greieste er nok å sjekke Google elns.

 

Å kjøpe brukt er sikkert greit, men jeg ville i hvert fall kjøpt direkte av en person, ikke over nettet (og få det tilsendt usett). Sikkert noe å spare på det, men om det blir de store summene vet jeg ikke.

 

Hm, den Pentax-kampanjen med to linser på kjøpet hørtes ålreit ut (link?), men hvor mye hjelper den garantien meg i Norge etter et par år?

Mack-garantien er vel internasjonal, litt mer byråkrati for å få brukt den (må sende litt mailer med Mack), men ellers er den grei. Siden du bor i USA, får du jo både mva-fri innføring til Norge og Pentax-rabatten, så det er mye penger å spare. Pentax-rabatten er det heller ikke sikkert at bruktmarkedet tar så mye hensyn til, så det kan være du ikke får noe avslag som følge av den... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det som slår meg med K10D'n er hvordan det virker som om den er laget for litt tøffe omgivelser, 70-noe pakninger mot fuktighet, polykarbonat-hus, støvrenser... sistnevnte leste jeg at mange hadde dårlig erfaringer med, dog? Samtidig får jeg inntrykk av at det er mye kamera for pengene, med litt nytenkende elektronikk og sånt. Hvor er det produsert forresten?

 

Sååå, Pentax sløyfer noen prosent av listeprisen sin som alle Pentax-forhandlere bes etterkomme? Eller gjelder det kjøp gjennom Pentax? Hvor mye er det snakk om? Fant ingen omtale om dette stetder der K10D selges.. Og denne garantien, hva er bakgrunnnen for den? Det så ut for meg som at Mack var envanlig foto/videosjappe?

 

Hvordan type objektiv anbefaler dere til mitt bruk?

 

Setter stor pris på hjelpsomheten... dette var annen service enn det nazi-nørdene i datahjørnet av dette forumet presterte! :!:

Lenke til kommentar
Det som slår meg med K10D'n er hvordan det virker som om den er laget for litt tøffe omgivelser, 70-noe pakninger mot fuktighet, polykarbonat-hus, støvrenser... sistnevnte leste jeg at mange hadde dårlig erfaringer med, dog? Samtidig får jeg inntrykk av at det er mye kamera for pengene, med litt nytenkende elektronikk og sånt. Hvor er det produsert forresten?

Pentax er japansk, men blir vel produsert på Samsung sine fabrikker. Husker ikke helt hvor de faktisk lå, men tror ikke det var i Sør-Korea. Uansett - det er samme standard på dem som Canon og Nikon, og alle de andre.

 

Støvfjerningsfunksjonen virker ikke spesielt godt, dvs. det er mye støv den ikke klarer å fjerne. Men det er ikke noe å henge seg opp i, Canon sin virker ikke den heller, Nikon har ikke kastet bort penger på slikt ennå. Olympus har en som fungerer ganske bra, foreløpig er de eneste på markedet med nettopp det.

 

Jeg personlig mener at K10D er det huset som gir mest for pengene i dag (med unntak av spesialtilbud på nært utgåtte kamerahus, selv slo jeg til på et Nikon D70s-kit i går til 4990,-), og i USA gir det faktisk enda mer for pengene! Det er "drømmekameraet" mitt på mange måter, skjønt økonomien tillot ikke meg å kjøpe det nå. Huset er laget for litt tøffere omgivelser som du sier, og hvis man da passer godt på det kan du ha et svært godt kamerahus lenge...

 

Sååå, Pentax sløyfer noen prosent av listeprisen sin som alle Pentax-forhandlere bes etterkomme? Eller gjelder det kjøp gjennom Pentax? Hvor mye er det snakk om? Fant ingen omtale om dette stetder der K10D selges.. Og denne garantien, hva er bakgrunnnen for den? Det så ut for meg som at Mack var envanlig foto/videosjappe?

Nei, du må legge ut ordinær pris for kameraet, så refunderer Pentax noen dollar for de delene som kvalifiserer til det i kampanjen deres. For K10D-huset er det $50 i refusjon, for 50-200 er det $50, men det dobbelte om du kjøper K10D i samme slengen. Batterigrep $25, $50 med K10D samtidig.

 

Garantien blir som en ekstra forhåndsbetalt forsikring på kameraet. Original garanti er bare ett år hvis jeg ikke husker feil, og siden man i USA ikke har en forbrukerkjøpslov som gir deg meget gode rettigheter, ønsker mange en ekstra sikring. Siden denne forsikringen i utgangspunktet bare dekker garantireparasjoner, kaller de det utvidet garanti. En forsikring i ordets rette forstand, ville i mange tilfeller også dekke skader som ikke er garantisaker, og i mange tilfeller også tyveri og tap. Det er selvfølgelig også en mulighet å tegne en skikkelig forsikring i stedet for Mack-garantien, men den blir nok en del dyrere.

 

Du har rett i at Mack også er en fotobutikk, og det er samme selskapet som står bak. Men de selger også utvidede garantier gjennom andre butikker, og det får du bl.a. fra B&H Photo og 17th St. Photo i New York. Helt sikkert også i mange andre butikker... Les mer her.

 

Hvordan type objektiv anbefaler dere til mitt bruk?

I utgangspunktet vil kit-objektivet og den nevnte 50-200 gjøre en bra jobb. Du tar nok en del bilder ute i bra vær, og da er "kravene" til objektivet lettere å tilfredsstille, så f.eks. lysstyrken vil være et mindre problem. Foreslår at du går for de objektivene i første omgang, så kan du heller investere i dyrere og bedre optikk på sikt, dersom du føler behov for det. Kan tenke meg at den helt nye 50-135 f/2.8 vil være herlig til dette, skjønt den blir kanskje litt kort. Pentax har også en 60-250 f/4 som kommer i løpet av året (eller begynnelsen av neste år), den vil også gi en utrolig fleksibilitet.
Lenke til kommentar

Prøv å ta en titt på E-510 fra Olympus. Den har stabilisator og du kan bruke skjermen som søker. Den har også 2x cropfaktor, som tillater Olympus å lage små objektiver av høy kvalitet. Deres 40-150mm (*2 = 80 - 300mm) er utrolig liten. Kamerahuset i seg selv er også meget lite, men det er fortsatt et fullverdig speilrefleks med 3bilder pr sekund RAW + jpg. Masse spennende objektiver +++.

Lenke til kommentar

New York er nok kamera-Mekka. Skal du handle lokalt i CA, er det vel Ritz og Wolf som er de store kjedene, men da jeg handlet D200 i Florida, lønte det seg å få den levert med UPS over night fra B&H i NY fremfor å kjøpe lokalt på Wolf - sparte ca. $50.

 

Ingen tvil om at K10 er et supert kamera. Pentax er en gammel og etablert Japansk produsent (som alle de andre... ;)). Det produseres nok enten i Sør Korea eller Kina - noen med K10D kan jo bare ta en titt på "Made in..." merket. Absolutt en seriøs konkurrent til både 30D og D200 for de som ikke ha 5 bps.

 

Det skal imidlertid nevnes at K10D har betydelig tregere autofokus enn D200 (folk som har brukt D70 og K10D sier D70 er merkbart raskere, og D200 er igjen merkbart raskere enn D70), men D200 er jo utenfor prisområdet, så det er kanskje ikke noe poeng å sammenligne? Uansett vil K10 være raskere enn et kompaktkamera.

 

Pentax har også objektiver med innebygd AF-motor på vei. Det kan tenkes at disse vil bedre AF-ytelsen, men hvor mye (om noe) er det nok bare Pentax som vet...

 

Det er også slik at K10D ikke kan levere "digitalskarpe" bilder rett ut av kamera - det er ikke, slik jeg oppfatter at k-ryeng sier, at det bare er en innstilling. K10D er laget for å gi filmaktige bilder, og gir relativt myke og duse jpeg uten digitalt "bitt". Om du må ha superskarpe bilder, så kan du oppnå det med raw og en annen rawprosessor enn den medfølgende Silkypix - f.eks Bibble eller Lightroom.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det er også slik at K10D ikke kan levere "digitalskarpe" bilder rett ut av kamera - det er ikke, slik jeg oppfatter at k-ryeng sier, at det bare er en innstilling. K10D er laget for å gi filmaktige bilder, og gir relativt myke og duse jpeg uten digitalt "bitt". Om du må ha superskarpe bilder, så kan du oppnå det med raw og en annen rawprosessor enn den medfølgende Silkypix - f.eks Bibble eller Lightroom.

Jeg mener da ganske bestemt at et par av K10D-eierne her sa at det var mulig å justere det i kameraet også for jpg, men det er mulig jeg tar feil (har skjedd før det :o)

 

Uansett har du mulighet til å bruke raw som Anew sier, og da er problemet fullstendig fraværende.

Lenke til kommentar
Det er også slik at K10D ikke kan levere "digitalskarpe" bilder rett ut av kamera - det er ikke, slik jeg oppfatter at k-ryeng sier, at det bare er en innstilling. K10D er laget for å gi filmaktige bilder, og gir relativt myke og duse jpeg uten digitalt "bitt". Om du må ha superskarpe bilder, så kan du oppnå det med raw og en annen rawprosessor enn den medfølgende Silkypix - f.eks Bibble eller Lightroom.

Jeg mener da ganske bestemt at et par av K10D-eierne her sa at det var mulig å justere det i kameraet også for jpg, men det er mulig jeg tar feil (har skjedd før det :o)

9299499[/snapback]

Testen i Fotografi var i det minste utvetydig på dette - det er ikke mulig å få den samme skarpheten i jpeg fra K10D som fra andre kamera, uansett hvor mye man jekker opp oppskarpingen.

 

Står det i Fotografi, så tar jeg det for god fisk. :)

Lenke til kommentar

Ønsker man et K10D som leverer "ferdige" resultater i jpg, så er det Samsung GX10 man skal kjøpe. I følge samme test i Fotografi er det den store forskjellen på disse to modellene, at GX10 leverer mer skarpede og og jazza opp bilder i jpg enn K10D.

Min brors K100D er forresten "assembled in the Philipines", noe som nok betyr at delene er laget i Japan, men satt sammen på Filipinene.

Lenke til kommentar

Hmm.. og nå som jeg var så sikker på Pentax'n! :D

 

Noen av hovedmomentene er jo hastighet, overenskommelse med støv og skarphet i bildene uten å måtte dille med etterbehandling og RAW-filer ti ganger så store. Noe jeg har glemt å nevne er batteritid... hvordan stiller disse på det området?

 

Og ikke for å være sær, men jeg ser fremdeles ikke hvordan denne Pentax-kampanjen fungerer i praksis? Er Mack-garantien en del av kampanjen? På hvilke måte kontaktes Pentax i forbindelse med refunderingen? Ser butikker averterer $50 avslag på K10-kamerahus, man må anta at dette faktisk er en del av kampanjen... eller?

Lenke til kommentar

Hmm.. og nå som jeg var så sikker på Pentax'n! :dontgetit:

 

Noen av hovedmomentene er jo hastighet, overenskommelse med støv og skarphet i bildene uten å måtte dille med etterbehandling og RAW-filer ti ganger så store. Noe jeg har glemt å nevne er batteritid... hvordan stiller disse på det området?

 

Og ikke for å være sær, men jeg ser fremdeles ikke hvordan denne Pentax-kampanjen fungerer i praksis? Er Mack-garantien en del av kampanjen? På hvilke måte kontaktes Pentax i forbindelse med refunderingen? Ser butikker averterer $50 avslag på K10-kamerahus, man må anta at dette faktisk er en del av kampanjen... eller?

Lenke til kommentar
Noen av hovedmomentene er jo hastighet, overenskommelse med støv og skarphet i bildene uten å måtte dille med etterbehandling og RAW-filer ti ganger så store. Noe jeg har glemt å nevne er batteritid... hvordan stiller disse på det området?

Gjennomsnittlig hvis jeg ikke husker feil. Med andre ord - bra sammenliknet med rubbel og bit av kompaktkameraer...

 

Ang. raw er det ikke nevneverdig mer arbeid enn jpg hvis du bruker rett verktøy. Ja, det tar mer plass, men du har et negativ, noe som du kan tilpasse litt etter behov. Plutselig en dag finner du ut at du skulle hatt et utsnitt av et bilde, men der du skal ta utsnittet er det litt mørkt. Har du råfilen da, kan du justere eksponeringen og hvitbalansen i dette området, og croppe. Har du bare jpg-filen, blir dette mye vanskeligere, hvis ikke umulig, å få helt bra.

 

Og ikke for å være sær, men jeg ser fremdeles ikke hvordan denne Pentax-kampanjen fungerer i praksis? Er Mack-garantien en del av kampanjen? På hvilke måte kontaktes Pentax i forbindelse med refunderingen? Ser butikker averterer $50 avslag på K10-kamerahus, man må anta at dette faktisk er en del av kampanjen... eller?

Du må sende inn (kopi av?) kvitteringen og muligens en liten del av esken (står sikkert noe om det et eller annet sted også) eller noe annen dokumentasjon fra kjøpet (ellers kan man jo sende inn mange kopier). Deretter vil Pentax refundere dette til din bankkonto (i hvert fall har det vært det i Norge).

 

Mange steder er denne kampanjen inkludert i den synlige prisen, men blir ikke tatt med i handlekurven. Det ser du ganske enkelt. Andre steder står prisen begge steder.

 

Mack-garantien er ikke en del av denne kampanjen, det er bare en ekstra forsikring for deg som er helt frivillig, og som butikkene selger ved siden av. Du kan få den på alle kameraer, ikke bare Pentax. Siden du antakelig kommer til å ta med deg kameraet til Norge i løpet av fem år, ville jeg tatt med den, da vil du få nesten samme rettigheter som med norsk reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...