Gå til innhold

Kameraetterlysning utenom det vanlige? (USA)


Anbefalte innlegg

Innledningsvis vil jeg krype til korset å innrømme at jeg ikke har allverdens innsikt i kameraer og kamerateknologi, uansett - here goes:

 

Mine behov ser nå ut til å ha vokst fra telefon- og digitalkameraer (2-5 mpxl), så det naturlige er da å se etter digitale speilreflekskameraer. Men her er nøtten, jeg har litt spesielle behov - istedenfor å ta bilder av bier og blomster, er det motiver som dette jeg er interessert i:

 

erikdupperhell110jt.jpg

 

Jeg er også interessert i å kunne ta gode nær- og landskapsbilder.. og dette med minst mulig (helst ingen) etterbehandling. Så, ideelt sett trenger jeg spesifikasjoner i denne duren: støv-, fuktighet-, og slagsikkert, kjapp lukkerhastighet, kompakt, 10+ MP, skjermsøker, stor lagringskapasitet, US/euro-kompatibelhet, stort linseutvalg, osv, osv... Hvor finner jeg mest mulig av mine "kriterier"? Hvilke merker er kjent for å tåle mest "juling"? Hva er mest "bang for the buck"?

 

Tips? Forslag? Anbefalinger? Veiledning?

 

Jeg er for tiden hensiktsmessig lokalisert i USA, så eBay (el.l.) er en fullverdig opsjon! :thumbup:

Endret av krwl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen kamera møter alle dine krav.

 

Her er 2 pakker du kan vurdere:

 

Canon 30D, 24-105L, 85f/1,8, 70-200f/4IS

 

Nikon D200, AF-S 17-55, Sigma 70-200f/2,8

 

Begge pakkene ligger på rundt 3500$. Sleng på vanlig tilbehør( minnekort, veske, filtre, osv...), så får du en meget bra halvprofesjonell kamerapakke til rundt 4000$( et kupp etter min mening)

Lenke til kommentar
Ingen kamera møter alle dine krav.

Jo, 1D Mark III møter kravene hans (kanskje bortsett fra kompakt, men alt er relativt)... Gir også bra "bang for the buck" spør du meg, men det er likevel et utlegg på 35000 kr i Norge, og det skal visstnok ikke være mye å hente på det i USA heller.

 

Du sier ingenting om pris, så det er umulig å anbefale noe mer konkret. Buitre har satt opp et par fine pakker, 1D Mark III er selvfølgelig også å anbefale, skal du ytterligere ned i pris er det vel Pentax K10D med DA* 16-50 f/2.8 (kommer på markedet veldig snart, etter planen i hvert fall). Sleng med enten en DA* 50-135 f/2.8 eller FA* 80-200 f/2.8, og du har også en ganske komplett pakke. Matcher ikke de to til buitre på seriefoto, men på det meste annet...

Lenke til kommentar
Skjermsøker er ikke mulig. Finnes vel en modell pr dags dato som har dette men denne svikter deg igjen på andre områder.

 

Nikon D200 tror jeg ville vært perfekt for deg. Meget robust kamera

9268650[/snapback]

 

1D Mark III har.

Og jeg føler ikke denne svikter på noen av de områdene han er ute etter ;)

Lenke til kommentar

Hva med et av de store ultrazoom-kameraene? Jeg er enige med de øvrige om at alle kriteriene vanskelig kan oppnås. Graden juling er vel også en definisjonssak?

Men la oss si at du feks. gikk for et Fujifilm S9600. Da ville du fått:

 

s9500-a.jpg

 

- 9 MP

- Stor og god optikk med 28-300mm

- Et av de bedre i kompaktklassen hva angår bildestøy

- Meget rask og god autofokus ved bevegelig mål

- Levende søker (som på alle kompakte, men kun få SLR)

- Kontinuerlig autofokus og levende søker samtidig

- Ett fast objektiv, og dermed mindre sjanse for stør i forhold til ved objektivbytte

- En pris på rundt 4K

 

Du kan da faktisk denge i stykker og kjøpe nytt en del ganger før du er oppe i en middels fet SLR-pakke.

 

 

Edit: De vanlige tørkleifene....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

To du kan vurdere om skjermsøker er vitkig.

 

E-510 / E-410 har skjermsøker, men fokuserer tregt i LiveView.

E-330 har bedre skjermsøker (bedre enn noe kompaktmakera), men er noe dårligere på høy ISO (1600).

 

Sats på en god telelinse. Andre vet bedre enn meg hva du trenger.

 

Med lang avstand kommer også behov for billedstabilisator. Om denne er i linsen eller på chip er mindre viktig. Chip basert stabilisering burde være raskere (mindre masse) enn optisk basert, men ikke nødvendigvis.

 

Det virker ikke som om du er veldig opptatt at "blurry" bakgrunn, da burde Olympus komme godt ut. E-330 får du billig, siden den finnes på ymse lager som skal tømmes.

Nesten samme kamera selges med Panasonic eller Leica Logo, men er da _mye_ dyrere (selv om bedre linse medfølger).

 

 

 

 

 

Hva med et av de store ultrazoom-kameraene? Jeg er enige med de øvrige om at alle kriteriene vanskelig kan oppnås. Graden juling er vel også en definisjonssak?

Men la oss si at du feks. gikk for et Fujifilm S9600. Da ville du fått:

 

s9500-a.jpg

 

- 9 MP

- Stor og god optikk med 28-300mm

- Et av de bedre i kompaktklassen hva angår bildestøy

- Meget rask og god autofokus ved bevegelig mål

- Levende søker (som på alle kompakte, men kun få SLR)

- Kontinuerlig autofokus og levende søker samtidig

- Ett fast objektiv, og dermed mindre sjanse for stør i forhold til ved objektivbytte

- En pris på rundt 4K

 

Du kan da faktisk denge i stykker og kjøpe nytt en del ganger før du er oppe i en middels fet SLR-pakke.

 

 

Edit: De vanlige tørkleifene....

9269477[/snapback]

Lenke til kommentar
Eller "flest bang"? Flest "bom" også hvis en skal tro misnøyen blant de heldige få.. Men jeg gleder meg også til å se noe som ligner på et budsjett..

Foreløpige tester jeg har sett tyder på at autofokusproblemene er fikset i den nye firmwaren, så akkurat det er neppe et argument lenger.
Lenke til kommentar
EOS 1D Mk III er vel det som gir "mest bang" :p

9270468[/snapback]

 

Eller "flest bang"? Flest "bom" også hvis en skal tro misnøyen blant de heldige få.. Men jeg gleder meg også til å se noe som ligner på et budsjett..

9271240[/snapback]

 

Dette er sterkt overdrevet, alle vi som ikke har noe problemer med dette hører dere ikke noe om dette fra. De som har opplevd problemene skriker høyt.

Men ja, det er noen som opplever problemer i spesielle situasjoner.

Lenke til kommentar
Eller "flest bang"? Flest "bom" også hvis en skal tro misnøyen blant de heldige få.. Men jeg gleder meg også til å se noe som ligner på et budsjett..

Foreløpige tester jeg har sett tyder på at autofokusproblemene er fikset i den nye firmwaren, så akkurat det er neppe et argument lenger.

9271321[/snapback]

 

De er ikke helt borte, men de er bedre blitt visstnok. Har selv ikke hatt problemer med det..

Lenke til kommentar

Å, beklager.. glemte jammen å sette en pekepinn på pris, tror jeg klarer å presse oppimot 5-6000 NOK - kanskje mer hvis det er en knallgod deal. Ser mange ålreite kameraer på eBay som ligger under $1K.. Og som dere kanskje skjønte er jeg ute etter mest mulig for pengene, betaler for kvalitet før alt annet!

 

Ordet på gata er at selve kameraer koster omtrent det samme i Statene som i Norge, men linser og utstyr er bortimot halv pris? Stemmer dette?

 

Og kan dere vennligst legge opp språket slik at en kamera-n00b klarer å henge med? :)

Lenke til kommentar
Å, beklager.. glemte jammen å sette en pekepinn på pris, tror jeg klarer å presse oppimot 5-6000 NOK - kanskje mer hvis det er en knallgod deal. Ser mange ålreite kameraer på eBay som ligger under $1K.. Og som dere kanskje skjønte er jeg ute etter mest mulig for pengene, betaler for kvalitet før alt annet!

 

Ordet på gata er at selve kameraer koster omtrent det samme i Statene som i Norge, men linser og utstyr er bortimot halv pris? Stemmer dette?

 

Og kan dere vennligst legge opp språket slik at en kamera-n00b klarer å henge med? :)

9272685[/snapback]

Kameraer i statene er noe billigere. Men objektiver er det mer å spare på, men halv pris er det ikke.. Kanskje 20-40% billigere.

 

S

Lenke til kommentar
De er ikke helt borte, men de er bedre blitt visstnok. Har selv ikke hatt problemer med det..

9271407[/snapback]

Nå finnes ikke et eneste autofokuskamera som aldri bommer på fokus, så ett og annet feilskudd må man regne med uansett :p

 

Jeg husker ikke hvilken side det var, men jeg leste i hvert fall en test et sted som sa at i situasjoner hvor de med gammel firmware måtte regne med at kanskje 40-50% av bildene var riktig fokusert så var andelen nå godt over 90%.

Lenke til kommentar

Så, dere ha anbefalt Canon 30D, Nikon D200 (ser ut til å være favoritten?), Canon 1D Mark III , Pentax K10D, Fujifilm S9600, Pentax K10D, Olympus E-330...

 

Er det noen av disse som skiller seg spesielt ut?

 

Jeg ble fortalt at jeg like gjerne kunne kjøpe Nikon D80 over D200 og spare et par høvdinger? Videre har jeg blitt fortalt at det lønner seg å kikke på Nikon før Canon når det angår kameraer i det "nedre sjiktet" (under 10K), sant?

 

Vet at Mark III er et svindyrt kamera, men i hvilken klasse stiller de andre kamerane listet ovenfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...